Når nykomlingen lager kvalm....

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Anniken.HH »

Jeg prøvde tøybit-testen, og den gikk veldig bra. Tempus snuste litt på tøybiten før han dro en med seg til soveplassen :)
De tre andre guttene snuste også på biten før de lot den ligge, den har blitt dratt inn i matlageret deres i løpet av natten.

Jeg prøvde en introdukson til i går med alle fire, og det gikk så som så. Skygge og Tempus spiste mais side ved side, og Tempus lå i dokassa sammen med Stripa og Diesel.
Så blei han plutselig kjempestressa og begynte å sparke rundt seg på de to eldste guttene. Jeg fikk avledet dem, og de roet seg, så jeg avsluttet introduksjonen.

Det jeg desverre har sett er at Skygge er blitt kjemperedd et at vi begynte med disse introduksjonene. :( Han vil ikke bli løftet av meg lenger, og når han er ute på gulvet smetter han rett under buret, og det blir han til jeg bokstavlig talt må løfte buret og fange ham...
I går klarte dessuten Stripa å komme seg opp på buret til Tempus - hvordan han fikk til det er beond me. Buret til Tempus står oppå et bord i andre enden av rommet... Eneste jeg kan skjønne er at Stripa har kommet seg opp via en stol som stod ved siden av (den er flyttet nå)
Men han kom seg hvertfall opp på buret, og Tempus tok en saftig bit av fingeren hans. Såret har grodd fint idag, og alle fingre er på plass...
Skal jeg fortsatt prøve på vanlige introer? Hva syns dere?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Matmor »

At det går med noen fingre når rotter klatrer på bur er ikke helt uvanlig. Det høres ut som om Stripa hadde hell i uhellet. At Tempus jafser til å den måten betyr ikke at han ikke er introduserbar. Det kan rotter som har vært igjennom introduksjoner før med bra resultat også finne på.

For Skygges del høres det ut som om introduksjonen går for fort. Det kan hende du må dele gruppen din og gi Skygge mer tid. For meg høres det ut som om Tempus faktisk har gjort fremskritt, så det ville være synd å gi ham opp nå. Selvsagt kan han slå om å bli vanskeligre igjen, men med noen ukers jobbing høres det ikke helt umulig ut!

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Anniken.HH »

jeg lar Skygge være om dagen. Han får komme ut av buret som han vil, men jeg lar har søke kontakt med meg når det passer ham.
De to andre guttene kan jeg uten problemer ha sammen med Tempus nå. Alle tre legger seg i samme sovehus på introduksjonsplassen nå. Jeg har fortsatt ikke sett noe pelsstell, meb det at de kan ligge sammen uten problemer er jo et kjempe skritt.

takk for svar ang. fingeren, har vært litt redd for at det kunne gjøre ting litt vanskelig, men det virler ikke sånn, da :-)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Anniken.HH »

huff, jeg blir helt matt jeg...
Jeg bestemte meg for å fortsette introduksjonen, og ting gikk bedre en stund.
Tempus gikk relativt godt med Diesel, han gikk bra med Stripa i fanget mitt - men de var ikke veldig gode venner ellers.
Og jeg fikk endelig begynt med Skygge igjen i helgen - han var fortsatt ikke så gira, og hoppet ned fra bordet begge gangene, så da lot jeg det ligge med det. I hvertfall sloss de ikke, tenkte jeg.
Så kom dagens runde i dag. Jeg begynner som vanlig med Diesel og Tempus. De småknuffer litt, men lar det ligge med det. Etter at de har ligget en stund i samme do uten krangling tar jeg inn Stripa. det var da ting begynte å falle sammen.
Tempus buser rundt som et annet tog, og snuser Diesel ved flere anledninger i rumpa. Diesel piper en gang og hopper unna. Jeg gir Tempus en time-out i reiseburet og ser etter skader på Diesel. Jeg finner ingenting. Sjekker både baller, mage, lår, rygg, hale og føtter. Finner ingenting. Fjerner Stripa igjen og setter Tempus på bordet etter en halvtime, han virker nå rolig. Han begynner igjen å snuse Diesel i rumpa, gjør dette mange ganger før Diesel denne gangen hyler og hopper på Tempus. Jeg får skilt dem, og finner ingen skader på Tempus. Han blir satt tilbake i buret, og jeg undersøker Diesel, som når har lagt seg rett ned midt på bordet, og de skal han bli - han gjør til stadighet dette, både i buret, på introdukjonsplassen og under lufting. Jeg trenger ikke lete for å se hva det var Tempus hadde gjort. Han hadde rett og slett satt tennene sine i halen på Diesel, på begge sider, så det så nesten ut som om han hadde prøvd å amputere den O.o
Diesel kom seg heldigvis unna før han fikk noe særlig skade. Så det største problemet som jeg så var at han hadde fått to kjøttsår etter å ha dratt seg unna.
Så da spør jeg; er det noe jeg kunne ha gjort annerledes for å unngå dette? Burde jeg fortsatte introduksjonen som tidligere? (For klarhetens skyld; Jeg gir ikke fra meg Tempus igjen, han er kommet for å bli, da får jeg bare finne en annen løsning)
Dere som har litt mer erfaring med introduksjon enn meg; kan dette fortsatt gå?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Siv M »

huff da at det skulle være så vanskelig å få guttene sammen :/ jeg har fortsatt ett lite håp om at det går bra til slutt men virker som du må bruke veldig lang tid på de da. Har lest at noen her har brukt flere mnd på intro med guttene sine

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Matmor »

Uffda, halebitt kan gi leie infeksjoner. Jeg foreslår at du kontakter veterinær for å høre om han skal ha antibiotika. Hvis halebenet ikke er bitt av, slipper han forhåpentligvis å amputere.

Nei, jeg synes ikke du skal ta flere sjanser med Tempus. Når han har vist at han er villig til å bite fra seg kan det fort bli en dyr fornøyelse. Haleamputasjoner er ikke billige. Det koster sannsynligvis mer enn en kastrering.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Anniken.HH »

Det var heldigvis bare to kjøttsår, og de blødde ikke mye.
Jeg ringte veterinær, og de sa jeg skulle se det an. Hvis såret ikke hadde vist tegn til å gro i morgen, eller det ikke så ut som et vanlig sår med skorpe var det bare å komme.

huff, ja, da får jeg se om ikke jeg får ordnet en kastrering, leit at det skulle gå til det, men... :(
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Anniken.HH »

et spørsmål til:
Nå har Skygge dratt ut en klo på Tempus - ikke under intro, men gjennom sprinkler. Matmor sier at det ''kan skje den beste rotte'' (ish)
Men jeg lurer på hvordan det eventuelt blir å introdusere en kastrert Tempus til dem da?
Jeg dro til vet med Tempus så han fikk litt smertestillende - han viste veldig tydelige tegn til smerter, så jeg tenkte en sprøyte med smertestillende var bedre enn at han hadde det vondt. Veterinæren som ''gav oss lov til å gi ham smertestillende'' mente at det ikke var håp om å få han inn i flokken i det heletatt, etter det... nå veit jeg ikke hvor mye peil hun hadde, for hun syns Tempus bare så litt trøtt ut, men hvertfall. Er det håp, eller ikke?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by kikky »

Tullete veterinær... Selvfølgelig er det håp! :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Siv M »

Dummeste jeg har hørt klart det er håp ennå :cheer: de veterinærene jeg har snakket med virker overasket over hvor godt rotter tar i mot nykomlinger i buret sitt

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Niana »

Fordelen med å kastrere er at han da vil skille ut andre hormoner og dufter, hans oppførsel vil være mye mindre påtrengende og agressiv (i de fleste tilfeller i hvert fall) og han vil bli oppfattet annerledes av de andre rottene. Rotter som er kastrert har mindre sannsynlighet for å bli utsatt for angrep av andre rotter, nettopp fordi de utskiller mindre testosteron og ikke oppfører seg dominant. Så intro til flokk kan ikke avskrives uten å ha prøvd først, ikke hør på vetrinæren ang det. :)
Jeg har selv fått to dominante, agressiev rotter kastrert og begge har blitt introdusert tilbake til flokken. Men nå skal det være sagt at den ene, Pippin, hadde bedre effekt av det enn den andre, Fiver. For Pippin ble rolig og bedagelig (han ble kastert da han var 1,5 år vel og merke) mye fortere, mens Fiver enda buster seg og sjefer en del (Fiver ble kastrert da han var 7 mnd). Fiver fungerer fint i flokken altså, men han sliter fortsatt litt med intro av nye, voksne hanner. Det er bare litt mer jobb, men det ordner seg :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Anniken.HH »

Da har Tempus fått seg et nytt hjem.
Ei venninne som kjøpte en rottejente for litt sida, og ikke viste at man trengte to.
Hun får adoptere Tempus, i bytte mot at hun betaler kastrering får hun også med en del utstyr jeg ikke bruker selv, som Tempus har lagt sin elsk på.
Håper virkelig ting går bedre for ham nå. Hadde egentlig bestemt meg for å kastrere ham, men Diesel er blitt smådårlig, så vil ikke utsette ham for noe mer stress med introduksjon med en ny rotte, som samtidig er den samme... ish :S
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Når nykomlingen lager kvalm....

Post by Siv M »

huff da stakkar Diesel, god bedring til han å lykke til i det nye hjemmet, for Tempus

Post Reply