Introduksjon, griner av skrekk?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Crazyratlady »

Ja, virker som hormon nivået er på topp, tørr rett og slett ikke la han møte de små når han er slik, han får stå pels bare av lukta..

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by WillyWonka »

Det er Keiko som er den dominante? Er han alfa til vanlig?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Crazyratlady »

Det er han det ja :)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by WillyWonka »

hmmm.. Nå må jeg ærlig si at jeg har hatt lite problemer med introer. Hadde i begynnelsen problemer med Oscar, men han er jo nå kommet inn og fungerer i flokken min. Men jeg presanterte han for alfaen min først, uten at det var noe problem. men hos meg var det Dodger som var problemet, en gutt som skal være nær Oscar i alder. Dodger viste mye dominant adferd og likner det du beskriver. hadde dem i to bur, og for å ikke la Oscar stå alene, lot jeg han stå med Lille Blå. han som er minst dominant av mine gutter. Da ble Dodger også presentert for hans lukt når Lille Blå kom tilbake til hovedburet.
Det gikk gradvis bedre og de har nå rast i fra seg og det er rolig.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Crazyratlady »

OK, godt å høre at det kan gå seg til med tid og stunder da :) Hvor lang tid tok det for deg/dine da? Har jo ikke hatt mine så lenge ennå, men ble litt avskremt når det var slik dominant adferd fra flere kanter, til og med fra Nemo som er min mest underlegne. Ikke kjekt med slik dårlig stemning blandet de, men som du skriver, kan hende de må rase fra seg. I starten var de mer nysgjerrige når de kjente lukta av de små, ikke bruset seg opp slik som nå. Kan jo hende de er på vei mot eller er på en topp, at det avtar snart.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by WillyWonka »

med Oscar tok det ca tre uker. Hender ennå at Dodger ypper litt, men det er så lite nå at det er ikke noe jeg reagerer på. Tok opp mot to måneder før jeg fikk Mogwai og Tim til å gå overens. To stykker som begge ville være alfa. Må bare være tålmodig :) Men mine introer har jo ikke vært så veldig vansklige. Vet at mange har hatt det mye tyngre enn hva jeg har hatt.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Crazyratlady »

Takk for erfaringer. Får være tålmodig ja og ta det steg for steg, så får vi håpe på det beste :)

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Crazyratlady »

Nå har Koda truffet de små rottene og det har gått veldig bra. Han har ikke vist tegn til noe dominans, men er helst på defensiven. Han har til og med latt Wall-E stjele mat fra ham og det har han godtatt. *Snill rotte* Nå er han på besøk i buret til babyene slik at han kan ha med seg litt duft inn til de andre to brødrene (håper ikke han får bank da..) Da ser det ihvertfall ut som det bare er Nemo og Keiko jeg må vurdere kastrering på siden det har gått så fint med Koda. Nemo og Keiko reagerer fortsatt med bustepels, "tung pust" og stress-gnissing av tenner når de kjenner lukta. Etter å ha kjent lukt går Keiko gjerne til angrep på brødrene siden han ikke får tak i de små lar han det gå ut over brødrene istedet, men det er ikke så ille at de får skader av det da.

Koda ligger i skrivende stund å sover inne i buret med de små. De sover ikke sammen da, de små sover en plass og Koda en annen, men det er fredelig og harmonisk. Når kan jeg tørre å la han være der inne sammen med de uten tilsyn hele tiden?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Matmor »

Jeg har alltid tenkt sånn at hvis det går bra i noen timer, går det forhåpentligvis bra hele natten...

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Crazyratlady »

Ok, det har gått helt fint til nå, har til og med tatt Wall-E i å stelle pelsen til Koda og det har han godtatt. Blue har sovet det meste av tiden så han har ikke hatt så mye med Koda å gjøre, men regner med det skal gå bra, Blue er roligere enn Wall-E. Koda er liten av vekst og da, så han er ikke diger i forhold til babyene så de er noe mer likeverdige i styrken enn de andre to voksne hannene mine som er svære :thhpt: Tror det kan være godt for Koda å komme seg litt vekk fra de store sjefene og. Så lurer på om jeg skal prøve å ha de sammen i natt nå som de har funnet roen, så kan jeg heller stå opp å se til de noen ganger i natt, har fri i morgen så da skal jeg takle det :)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by WillyWonka »

Så bra :D Det lønner seg med litt tålmodighet :D
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by monlan »

Så flott å lese at du står opp om natta for å se til rottene!! Rottene dine vet ikke hvor heldige de er som har deg som matmor :-) Lykke til med gutta dine.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Crazyratlady »

:cheerful:

Det har gått veldig bra med de 3 i natt, nå ligger alle 3 i hengetunellen og sover sammen. Såvidt det er plass, hehe :nottelling: Godt å se at en av de gamle går overens med de små hvertfall :)

Asterix
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 14 Nov 2012, 12:03
Location: Oslo

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Asterix »

Så bra! Dette løser seg :cheerful:
Elias og Rémy (05/11/2012)
Émile (08/11/2012)
Matmors Colin Firth (20/01/2013)
Matmors Brentwood (10/02/2013)

monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by monlan »

Så bra :smile2:
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Post Reply