Introduksjon, griner av skrekk?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Crazyratlady »

Jeg har 3 gutter på ca 1 år og 4 mnd, og anskaffet meg for et par uker siden to smågutter til, de er vel ca 10 uker nå. Etter en stund nå med bur mot bur har lille Wall-E som er den tøffeste av de små fått møte Nemo, som jeg har sett på som den snilleste av de store. De har møttes et par ganger nå, og det går ikke så bra, de snuser på hverandre litt å så får Nemo ståpels og går til angrep. Lille Wall-E blir da redd og søker trøst hos meg. Når han ligger på fange mitt da piper/syter han. Høres nesten ut som en hund som syter. Noen som har opplevd dette? Betyr denne lyden at han er redd eller betyr det noe mer? Mens han lå på fanget mitt var Nemo så oppsatt på å få tak i han at han beit armen min til blods, var ikke vondt da, for det var bare i det øverste hudlaget. Han beit etter det første han kom over. Lover ikke så godt når de en gang skal møte Keiko som er alfa. Må kanskje anskaffe meg et bur til, men må se det litt an ennå da, tar jo tid.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Matmor »

Nå har heldigvis rotter litt tykkere hud enn mennesker, men jeg er enig i at dette ikke lover så bra. Forslaget mitt er faktisk å prøve med en annen rotte selv om den ser tøffere ut, ha begge ungene der samtidig, og sørge for avledning i form av noe som den store rotta liker veeeeldig godt. Hvis en av de andre rottene aksepterer de små først, blir det kanskje lettere for han du prøvde med først å akseptere dem etterpå. Det kan nemlig hende at en rotte med høyere rang tar de små i forsvar.

Håper det går seg til, men en rotte som er klar for å bite på unger i 10 ukers alder eller det som kommer i vegen er ikke grei å ha med å gjøre ved introer.

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Crazyratlady »

Huff, nei, ser ikke så lovene ut.. Keiko som er sjefen har gått helt bananas han og etter at jeg fikk de små i hus. Han markerer heele tiden (han markerte mye før og da men nå er det så å si hele tiden). Han er også blitt veldig bøllete, så ille at andre to brødrene er redd ham :( I dag har han fått bustepels når jeg har tatt i ham.. Han liker generelt ikke å bli tatt på da, men tidligere har han blitt redd, ikke tøffa seg til, ikke særlig sjarmerende. Så vet rett og slett ikke om jeg tørr å la han møte de små.. Hadde jeg visst at de var så dominante hadde jeg nok ikke anskaffa meg flere nå.. Sukk :sadpace:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Siv M »

er han kastrert eller ?

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Crazyratlady »

Ingen av de er det nei..

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Siv M »

kanskje du må gjøre det med bølle gutt om ikke noe annet hjelper

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Crazyratlady »

Ja, eller bare ha de i hvert sitt bur, og lufte de hver for seg selv om det er tungvindt. Men hvis Keiko ikke gir seg med å bølle med brødrene sine må jeg vurdere det uansett. Selv om jeg ikke liker tanken på et slikt inngrep, redd han ikke skal tåle det, gammel som han begynner å bli..

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Siv M »

Ja det hadde jeg også vært om det hadde vært mine, får håpe at han gir seg med den bøllingen sin av seg selv

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Crazyratlady »

Ja, lov å håpe...

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Siv M »

:jepp: kan ikke gjøre annet, å ta en dag om gangen men i mellomtiden er det kanskje greit å ha han i eget bur eller ungene i ett eget bur

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Crazyratlady »

Ja, de er i hvert sitt. Men det ungene sitt er i er for lite til å bo i permanent, så enten blir det nytt bur eller kastrering/kastreringer, om introene ikke går rette veien..

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Siv M »

Ja prisen blir vel nesten det samme om du skal ha stort bur :sarcastic:

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Crazyratlady »

Hehe, ja :thhpt:

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Crazyratlady »

Keiko er ganske ufordragelig i dag og for å si det litt stygt.. Hver gang jeg tar i ham får han bustepels og lager slike puste lyder.. Virker som han hele tiden er klar til kamp. Kan ikke ja det godt med seg selv for tiden, ikke kjekt å se han slik. Er dette noe som sannsynligvis kommer til å gå seg til etter hvert? At han får "rast" fra seg? Føler meg ikke trygg på han når han er slik på hugget.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Matmor »

Jeg er redd det kan ta lang tid før han roer ned hvis han fortsatt er slik, og det er dessverre mulig at han blir værre først :trist: Etterhvert som hannene blir eldre, synker testosteronproduksjonen deres. Da oppfører de seg som regel litt mer som kastrater i introduksjoner. Problemet er at Keiko kan ha den hormonproduksjonen han har i mange måneder ennå...

Post Reply