Introduksjon, griner av skrekk?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Crazyratlady »

Ja, det er et stort framskritt :cheerful:

Men er fortsatt skeptisk til hvordan det skal gå med de 2 store bøllene, som viser veldig dominant adferd. Hvis det ikke gir seg blir de balleløse :thhpt: Noen som har noen mening om hvor lang tid jeg skal gi de før de må ta farvel med juvelene? :thhpt:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Matmor »

Hvordan reagerer de på den tidligere burkameraten nå? Og har du noe som helst inntrykk av at de er blitt mer dominante i buret sitt uten når de eventuelt nettopp hadde vært luftet samme sted?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by WillyWonka »

Jeg tenker det kommer litt ann på graden. Min dodger er dominerende ovenfor Oscar, men de har det likevel fin i samme bur i mellom bølletakene :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Crazyratlady »

Det var egentlig ingen spesiell reaksjon når koda kom tilbake til de store, de godtok ham uten noe styr. Prøvde igjen å la Nemo hilse på de små, og gikk ikke bedre nå heller, Blu ble bitt i ryggen, ikke til blods da, men ble veldig redd stakkars. Nemo for rundt med stå pels og gnissa tenner etterpå. Keiko gjorde det samme bare av lukta og turte derfor ikke introdusere han.

Vil si at de er like dominante som de har vært hele tiden siden jeg fikk de små, verken mer eller mindre.
Graden er ganske ille vil jeg si, om det ikke bedrer seg kan de ikke leve sammen i harmoni. Sånn som Nemo, er ikke interessert i å hilse på, eller se om babyene underkaster seg, men går heller direkte til angrep.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Matmor »

Vel, det er i alle fall noget at de ikke blir sinte på han som har vært i babyburet. Hvis du ikke er innstilt på å ha to grupper kan det bli vanskelig å komme utenom kastrering, men du kan prøve å venne de to dominante til lukten av småguttene over et par uker. Det betyr for eksempel å bytte på hvem som bor i hvilket bur: altså sette Nemo og Keiko i babyburet uten babyene, og bytte tilbake dagen etter.

Hvis du ikke ser at reaksjonen forsvinner etter 2 uker ville jeg ha sagt: kastrer iveg.

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Crazyratlady »

Takk for nyttig svar :)
Var positivt at de godtok Koda etter en natt i babyburet ja :)
Vil helst ha en flokk ja i stedet for to adskilte, noe av grunnen er at det ser ikke ut som de dominante har det så godt når de hele tiden stresser for å forsvare området sitt. De går så og si konstant med stå pels når de er ute av buret, spesielt når jeg tar i de.
Har faktisk i dag gjort det du foreslår, å bytte de om i burene, skal bytte tilbake i morgen ja og prøve det fremover :)
Da gir jeg det litt mer tid og ser det an om kastrering blir nødvendig ja. Noe som kan bli litt problematisk er at Keiko har problemer med å takle hender og spesielt fremmede hender. Hvordan vil det gå hos veterinæren?

Må bare tilføye at Koda koser seg med babyene som bare det, veldig koselig å se :cheerful:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Matmor »

Det hender jo at veterinærer blir bitt, men det hører med til yrkesrisikoene... De pleier å ha hansker liggende, og hvis Keiko tolerer dine hender bedre kan det hende du kan tilby deg å holde ham.

Så lenge du sier i fra på forhånd slik at veterinæren er forberedt, ordner det seg nok :) Men det er jo ikke sikkert at det kommer dit.

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Crazyratlady »

OK, greit å vite sånn i tilfelle :)

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Introduksjon, griner av skrekk?

Post by Crazyratlady »

En liten oppdatering hvordan det går med introduksjoner her i huset.

Blu fikk forrige helg et skikkelig bitt av Nemo som resulterte i et stygt kjøttsår. Det blir neppe noen flere forsøk på introduksjon med Nemo før han eventuelt er kastrert.
Keiko har roa seg litt, han er ikke like på hugget som før og får heller ikke bustepels like lett. På kjøkkengulvet godtar han de små og de går greit sammen (selv om de små er redd han). Men på rotterommet får han bustepels og er dominant. Skal prøve litt mer her før jeg kastrerer. Dette virker vel lovende?

Så da er spørsmålet om jeg skal kastrere eller kjøpe et ekstra (større) bur. Noen som har forestillinger for og imot å dele med meg? :cheerful:

Post Reply