unormalt?/aggresiv?

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
Anitarus

unormalt?/aggresiv?

Post by Anitarus »

Hei

Er ny her, både på forum og i rottenes verden. Har hatt en rotte i 7 uker, men vet ikke alderen da den ble funnet i rennesteinen i noe isvann. Det er en brun og hvit hetterotte hun.

- Uansett.. Syntes hun var så ensom i buret sitt og gikk dermed til innkjøp av en til rotte, hun husky 12 uker gammmel. Hetterotta er dobbelt så stor som huskyen og hadde null interesse for henne, bare utforsket buret som jeg hadde vasket og nyinnredet så det skulle være nøytralt. Så i natt angrep den eldre rotta huskyen flere ganger så huskyen begynte å hyle og de føyk rundt i buret så sponpelletsen fløy. Har de på soverommet, så jeg våknet hver gang. Nå står huskyen i et reisebur, for jeg tør ikke ha de sammen når jeg er på jobb. Hørtes ut som om hetterotta forsøkte å drepe huskyen, men jeg er jo ny da.
Huskyen har ingen synlige sår... enda...

Er alt dette normalt? Skal jeg bare la det gå sin gang?

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Jeg syntes du burde prøve og la dem venne seg gradvis til hverandre.. ;) og så kan du prøve og sette dem i et bur som ingen av dem bor i og la dem være sammen også finner de ut av hvem som er sjefen ;)
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Tommelfingerregelen er: Så lenge rotter ikke biter hverandre til blods, er det håp. La dem få litt tid til å gradvis venne seg til hverandre. Mest sannsynlig er det snakk om at de må finne ut av hvem som skal være sjef og bli kjent med hverandre, og det tar av og til litt tid. Det kan høres brutalt ut, men selv hos rotter som er gode venner kan det av og til gå hardt for seg av og til. Ettersom den ene rotten har hatt en tøff tid (bli kastet ut i rennesteinen kan ikke være noen morsom opplevelse), kan det være den trenger litt tid på å roe seg ned. Lykke til! ;)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Anitarus

Post by Anitarus »

Har de skilt for tiden. de veksler på å bo i reiseburet annen hver dag. Hetterotta blir helt vill når hun kjenner lukten huskyen har lagt fra seg i buret. Begynner å vagge rundt og snøfte høyt. :evil:

Det fine er at de tolererer hverandre utenfor buret da :ost:

dings

Post by dings »

Nå er ikke jeg så veldig "rottekjenner" men vil det ikke være forvirrende å bytte bur annen hver dag?

Jeg skjønner jo at det sikkert er fordi reiseburet er mindre, at du ikke vil en skal bo trangt hele tiden. Men de vil jo ikke slå seg til ro noe sted, om de bytter slik hele tiden.

Hva med å skaffe et annet bur, og la dem stå ved siden av hverandre, så vi de bli kjent gjennom sprinklene. Om de går fint sammen på utsiden av buret, så er det jo flott om de kan være mye sammen der.

Bare noen tanker fra en annen relativt ny rotte-eier.

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

ja det er jeg enig i.. ;)

Hvis du kjøper et nytt bur og lar de bo hver for seg en stund, så kan du vaske det buret du vil de skal bo i sammen ordentlig godt( vask gjerne også rottene) og så kan du først la dem snuse på hverandre ute og så sette dem inn sammen. Det har fungert for meg! :)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Anitarus

Post by Anitarus »

Det hørtes smart ut. Tenkte bare at om de byttet sted å bo ville de finne hverandres lukter og bli vante med lukta og bli "smittet" med lukt så f.eks. den lille rotta ville bære lukten til sjefs rotta. Før introduksjonen vasket jeg begge rottene og buret og nyinnredet og forandret alt..

Skal prøve "gjennom sprinklene" metoden.

Locked