introduksjon av eldre rotte?!?!?!

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Takk takk :) Det har jeg ikke tengt på... Skal prøve det jeg :) Vet noen hvorfor hun ene napper henne i rompa? Det var det første hun gjorde når hun møtte Fila. Hun tar skikkelig tak, men ikke så hardt at det går hull på huden da.

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

De siste dagene har jeg faktisk sett framgang. Jeg har prøvd å ha de i buret de to siste nettene, men det har endt med at jeg må stå opp å begynne å sette rottene i de gamle burene. Det virker som at med en gang jeg er borte og lyset er av, er det lov å sloss :? De andre rottene har til og med fått lov å vaske Fila.. Noe hun klikka helt for for noen dager siden.. De siste dagene har det gått kjempefint. Helt til idag.... Fila fant en godbit som noen hadde gjemt et sted. De andre ville selvføleglig stjele den. Da ble Fila helt GAL.. Hun hoppa på alle jentene og angrep de. Det ser ikke ut som hun har skadet de, men det så ganske alvorlig ut. Hun sto på to ben og hoppa mot de for å true også. Jeg begynner å bli litt redd for at den rotta der er litt ustabil?!?!?!?!

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Jeg trenger hjelp fra noen som er litt mere erfaren enn meg... Det var en som sa til meg at hun kanskje er en alenerotte.. Men hvis hun er det, betyr det at jeg må gi henne bort igjen :cry: Noen som har noen råd? Jeg har prøvd alt føler jeg. Det går bra ellers.. De ligger sammen og de vasker hverandre, men Fila er helt sinsykt overbeskyttende for maten sin. Jeg aner ikke hva mer jeg kan gjøre... Håper det er noen her som kan gi meg noen gode råd :?:

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Hei!
Det ordner seg nok!! Ofte tar ting bare en del tid. Jeg har lest fort gjennom tråden din nå, og ha meg unnskyldt om jeg kanskje har misforstått noe, men jeg synes dette høres ganske greit ut jeg. De har jo ikke vært så lenge sammen. Den nye rotta har ikke øvd opp sosiale evner i rotteverdenen. Å være 6 mnd er heller ikke så greit når man er rotte. Den siste opplevelsen med dem der du beskriver at den nye rotta setter de andre på plass, er vel kanskje ikke noe annet enn nettopp det å sette dem på plass. Eller beit hun dem? Blod? Om det ikke skjedde noe annet enn det du beskriver synes jeg det er bra. Hun setter stopper for en behandling fra de andre som hun ikke likte. Det var bare nok! Interessant er jo da om det skjer noe med hierarkiet i flokken etter dette. Om det ikke gjør det, vil de nok krangle mer. Det er helt greit at de gjør det. Det kan gå ganske hardt for seg når rotter finner sin plass i flokken. Din flokks tidligere sjef, lurer sikkert veldig?
Hvor gamle er de rottene du hadde fra før?
Lykke til! Fortell mer da!
mvh Julie

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

takk takk :) Jeg sjekka rottene etter krangelen, men så ikke noe blod.. Sjefen ser ut til å være likeglad egentlig... Hun ser ikke på Fila i det hele tatt. Hun er også 25 gr større da. Den eldste av de andre rottene er ca like gammel, men er ikke sjefen. Den yngste er ca 3 mnd. Hun krangler egentlig mest med alle andre enn sjefen. Rottenes lyder og det at de ruller rundt i buret får det sikkert til å høres litt værre ut enn det det er da tenker jeg.. hmm.. Kan ikke alle bare være venner :P Noe som jeg har lagt merke til er at de andre jentene har begynt å krangle mere med sjefen. Kan dette ha noen sammenheng? Jeg er ikke helt inn i rottenes verden på den måten...

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Så lenge de ikke skader hverandre til blods, og så lenge de har perioder der de legger seg ned og sover i samme bur på en ok måte, synes jeg ikke du skal bekymre deg. Synes også det høres ut som om det er lurt å ha dem mest mulig sammen. Eller føler du at du må skille dem til tider?
Hele strukturen i hierarkiet omrokkeres jo når man putter inn en ny, så det er ikke rart om de krangler med sin tidligere sjef og at ting virker ganske kaotisk.
Rotter hyler og skriker og ruller rundt og kaster seg på hverandre. Helt normalt. Ikke så hyggelig, men helt normalt og det går over!
Men pass på at de har muligheter til å gjemme seg, kunne velge hvor de vil sove og at ingen får stygge sår. Om det går over litt tid må du også passe på at alle tar seg tid til å spise. (Ved den siste introduksjonen jeg hadde her, måtte jeg la en rotte ha en natt "på hybel" dvs lite bur, omtrent en gang i uka for å holde vekta oppe.)
Det ordnes seg nok! :)
mvh Julie

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Tusen takk for gode råd :) Jeg føler meg ganske mye roligere nå :D Må inrømme at jeg var litt nervøs ista :P Det er lenge siden jeg har måttet skille dem. Kranglene pleier å gå over rimelig raskt også.. Nå Fila og en annen å vasker hverandre, så jeg håper dette går bra :D Jeg lar de være i buret i natt og ser hvordan det går :) Jeg veier alle rottene mine ca hver 4. dag for å følge med om de vokser.. Det er bare noe jeg gjør av interesse egentlig, også for å se om alt er bra med spising og sånn :) Tuuusen takk igjen :D Du er :konge:

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Jeg takker herved!!!!! Bare hyggelig!!!
mvh Julie

Locked