HJELP!

Rotter er flokkdyr og trenger burkamerater. Her postes spørsmål om introduksjoner.

Moderator: Moderatorer

Locked
May B. Magndal

HJELP!

Post by May B. Magndal »

Jeg har nå spleiset min 4.mnd. gamle "Lillemus" med en 7-8 uker gammel annen hunnrotte. De gikk bra i det lille reiseburet da jeg lot de hilse, men nå er den lille i huset til "Lillemus" som ikke slipper henn ut...! Hvis jeg tar av taket på huset og forsøker å klappe den lille, blir hun "strammet opp av Lillemus", og legger seg på rygg for å underkaste seg. Lillemus hverken biter eller virker slem med henne, men det virker som hun har "adoptert" henne, og ikke vil la henne få lov å bevege seg ut av huset?
Er dette adopsjon? Virker som Lillemus skal "eie" henne..(?). Jeg spleiset dem i ett bur for ca. 1.5 timer siden, så mulig det bare tar litt tid. Men jeg vet jo ikke mer om spleising av rotter enn det jeg har lest. Har ingen annen erfaring heller, og ser jo at mange har forskjellige erfaringer med dette.
Hva bør jeg gjøre? Gi dem litt tid?
Har en hundevalp som Lillemus stadig hilser på, men som hun kanskje ikke er helt fortrolig med en, og lurer på om denne kan virke som en trussel, slik at Lillemus skal passe på den lille??
Vel, er veldig takknemllig hvis noen kan svare meg her

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Gi de litt tid, dette er jo veldig nytt for dere alle!! Observer de litt...ordner seg nok!!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

May B. Magndal

endring

Post by May B. Magndal »

Nå har jeg tatt ut huset til Lillemus, og lagt inn noen remser av et handkle i stedet. Nå er ihvertfall ikke den lille "paralysert", men de hopper litt rundt. Er nok Lillemus som jager litt.. Uansett, hun skader den i hvertfall ikke! Skal jeg fortsette å la de prøve seg frem? De må jo bli kjent!!

May B. Magndal

Hei, Fint Lite

Post by May B. Magndal »

Leste ikke innlegget ditt før jeg selv hadde skrevet "endringen". Men ble ihvertfall lettet for et slikt svar! Trodde kanskje jeg måtte skille de igjen! :)

Aishi

Post by Aishi »

Vel, jeg synes iallefall ikke at du burde skille dem så lenge de ikke har en kraftig slosskamp. :) Er de vant til andre rotter? Om det ikke er så lenge siden de ble kjent, er det bare å følge med litt til..

Håper det får bra :rat:

May B. Magndal

Post by May B. Magndal »

Aishi wrote:Vel, jeg synes iallefall ikke at du burde skille dem så lenge de ikke har en kraftig slosskamp. :) Er de vant til andre rotter? Om det ikke er så lenge siden de ble kjent, er det bare å følge med litt til..

Håper det får bra :rat:
Godt å høre. Nei, ingenav dem er introdusert for fremmede rotter i det hele tatt, og Lillemus har vært alene siden jeg fikk henne 4 uker gammel. derfor jeg tenkte det var på tide med en venn, selv om jeg skulle ha gjort det mye før! :?

Aishi

Post by Aishi »

Fikk du henne når hun var 4 uker? Det er ganske tidlig.. Men har nok gått fint :) Ikke la rottene være alene, pass hele tiden på. Sånn at du kan skille dem om det faktisk blir slossing. Ser det ut til å gå bra ut hittil? Og har du stort nok bur med nok områder til at du skal satse på å la de være sammen i natt?

May B. Magndal

Post by May B. Magndal »

Aishi wrote:Fikk du henne når hun var 4 uker? Det er ganske tidlig.. Men har nok gått fint :) Ikke la rottene være alene, pass hele tiden på. Sånn at du kan skille dem om det faktisk blir slossing. Ser det ut til å gå bra ut hittil? Og har du stort nok bur med nok områder til at du skal satse på å la de være sammen i natt?
Vel det går litt opp og ned, og Lillemus jager henne litt rundt. Hun vil gjerne ha henne inn i huset sitt så hun kan dominere henne veldig ser det ut til. Men når jeg setter den lille i det lille reiseburet, kan det se ut til at Lillemus absolut vil ha henne med seg inn i buret sitt igjen. Har stort bur, og en stokk som den lille gjemmer seg i, men Lillemus jager henn ut derfra.. Ingen biting er det heller.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Synes dette høres helt normalt ut. :)
Gi dem litt mer tid. Det går sikkert bra.
Introduksjoner mellom jenterotter går som regel helt fint!
Iallefall når de er så unge.
Julie

Aishi

Post by Aishi »

Har natten gått bra? Lot du de være sammen?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

*Flyttet til introduksjoner*

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Jeg tror at noen rotter gjerne blir litt "eiesyke" når det kommer små inn i bildet. Kanskje det er morsfølelsen som dukker opp?

Shadow - rotten i midten - reagerte nesten som din når Pytteliten - minstebarn og bortskjemt - kom inn i buret. Hun skulle alltid være rundt Pytteliten, alltid passe på henne, og hvis Mist - rotte nr 1 - vasket eller lå og koste med Pytteliten, kom Shadow løpende og dyttet seg innimellom. Tok jeg eller noen andre Pytteliten ut av buret, hang Shadow i sprinklene og så surt på oss. Når Pytteliten ble satt tilbake i buret igjen, ventet en total rundvask - inkl ørene.

Men dette er noe som ser ut til å gå over, bare man gir de litt tid. :) På en måte er det jo litt koselig.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Locked