Sinte små..

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Sinte små..

Post by renya »

Etter det som skjedde med Kapteinen (avliva pga bittskader som ikkje ville gro) går eg no rundt og lurer på om eg har "funne meg i" for mykje aggressivitet frå nokon av dei små, på dei andre sine vegner.

Tre av mine har kjente aggresjonsproblemer i familien, to av desse er i forholdsvis høglytte diskusjoner med andre meir enn ønskelig. Den eine av desse igjen er mykje nervøs og ikkje interessert i menneskekontakt, og har bitt gjennom hud fleire gonger, men ikkje alvorlig. Det er såpass ille at det er av og til han ikkje "får" være med på utetid, då han ikkje frivillig kjem bort for å bli flytta til området, og eg merker jo sjølv eg er smånervøs for å plukke han opp.

Er det på tide å vurdere avliving? Dei er no ni månader gamle.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Vanskelig tema. Du må selv vurdere om rottene har et "verdifullt" liv, eller om de har det mer negativt enn positivt.
Vanskelig å gi noe fasitsvar på dette, det er noe som må vurderes fra rotte til rotte.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Jeg tenker som så at mennesker alltids kan bruke hansker så lenge rottene har det bra med seg selv - og akkurat hva det innebærer varierer jo veldig fra individ til individ. Jeg tror mange vil foretrekke et litt smånervøst liv framfor intet liv, mens det for andre er motsatt. Så det er vel egentlig det som er spørsmålet, har de det bra eller er det noe du kan gjøre for at de skal få det bedre? Jeg ville i hvert fall undersøkt mange andre muligheter før jeg tok valget om å avlive: Skille? Omplassere? Etc.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Joda, eg kan bruke hansker, eg kan plukke han opp sammen med hengekøya han ligg i, eg kan frakte dei hit og dit i eit mindre bur så han slipp å ha noko med meg å gjør, men han vil jo fremdeles være nervøs og redd, og det går ut over dei andre han/dei bur med.

Eg kan sjå for meg eit alternativ der han muligens blir aleinerotte, eller kanskje begge to i kvart sitt bur. Bitteliten, redd og aleine? Uff :(

Korleis er det med kastrering i denne alderen ( ni mnd. ). Har det noko å seie at dei allerede har "grodd fast" i ein slik oppførsel? Erfaringer fra det?


Men ellers, er det mulig at eg berre overreagerer eller er lei meg pga at Kapteinen faktisk hadde slike bittskader? Er det vanlig at det vert hakka såpass mykje på den nederst på rangstigen? Eg er ikkje 100% på at han var nederst, han klarte sannelig fremdeles å jage Benny rundt ( Benny skriker kvar gong nokon tar på han, så det var lett å oppdage :) ), men han var jo meir og meir åleine og "utstøtt".
Eg har forøvrig aldri notert nokre skader på dei andre fra slosting. Men det er til tider ein del bråk i buret.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Ingen av mine biter eller får bittskader, så jeg vil ikke si det er normalt. Jeg hadde noen rotter en gang som gjorde dette, men de var det ett eller annet galt med, + at de hadde hjertefeil. De skulle også ta jentene, noe som ikke er normalt. :(
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Okay, eg går og skiller dei med ein gong. Setter dei to samen i eine halvdelen, og håper at dei to klarer å oppføre seg ovanfor kvarandre i det minste. Så tar vi det derfra.

Er forresten dei to i avataren, finingane :)

Morgaine
Sofaspiser
Posts: 189
Joined: 19 Jun 2008, 23:55
Location: Bergen

Post by Morgaine »

Off da...ikke gode gener ute å går her nei. Det blir da 4 av de 6 du overtok fra det kullet som har blitt agressive. Heldigvis ser det ut til at Drac klarer å unnslippe de genene siden han kun blir litt hardhendt med de små når det er mat med i bildet. Du får ha lykke til med dem og håper de roer seg når det bare er de to :D
Hvordan er det med han siste din..Salmonella? (Husker ikke om han fikk nytt navn eller ikke)

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Grensene for hvor langt ting skal gå er ulike. Jeg er ikke nådig med biting her hos meg, og jeg mener det skal være forbundet med gjensidig glede å ha et kjærledyr (både deg og rotta). Man må selfølgelig gjøre hva man kan for at ting skal løse seg, men når grensen er nådd vet bare du. Å leve livet som nærvøs og skvetten, bli pluket opp med hanske og ikke tåle sine burkamerater, vet ikke om det er et godt liv for en rotte. Første alternativ er jo kastrering, men igjen, de endrer ikke personlighet, du tar bare bort litt av stresset.... Masse lykke til, det er aldri enkelt med slike avgjørelser.
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Jeg hadde en AGGRESSIV rotte som jeg måtte avlive, fordi det ikke gikk an å holde på med ham på noen som helst måte (Bueno).

Nå har jeg en hannrotte som heter Felix (har hatt ham siden oktober), og han er ekstremt nervøs. Liker ikke kosing, men på egne premisser kan han selv komme opp på skulderen og legge seg i hetta vår (om vi sitter nært nok der han er) men klapp og kos er ikke velkomment hos ham. Han biter ikke, men er veldig redd og trekker seg unna.

Selv vil jeg ikke avlive Felix på grunn av dette, fordi jeg vil jobbe med ham og se om han får fremskritt. Han er forresten sjefen i buret, så det er bare mennesker han er redd. Når burluken er åpen går han ut med en gang, men vil ikke inn igjen..

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Korleis er det med kastrering i denne alderen ( ni mnd. ). Har det noko å seie at dei allerede har "grodd fast" i ein slik oppførsel? Erfaringer fra det?
Jeg ville ikke si at aggressiv adferd trenger å ha grodd fast i 9 måneders alder - jeg har selv kastrert tre som var rundt året, og de ble alle mindre aggressive av det.

Problemet var at to av de tre ble mer engstelige. Den ene fikk det så ille at han nå står som alenerotte og ser ut til å være lykkelig med det. Han er til og med redd babyrotter. Den andre hadde jeg litt framskritt med i forhold til introduksjoner til andre rotter, men det var en gruelig lang prosess. På en måned kom jeg like langt som jeg forventer å komme på 1-3 dager med "vanlige" rotter.

Men jeg har hørt om andre hanner som blir mindre stresset av andre rotter etter kastrering, så det er ikke greit å vite hvilken vei det går... Jeg aner ikke hvordan det at en av dine er redd/biter mennesker påvirker bildet :(
Lykke til uansett hva du velger. :rat:

Post Reply