trenger gode råd angående bading av rotte

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

trenger gode råd angående bading av rotte

Post by siv »

er det noen som har noen gode råd, anående bading av rotter :hm: jeg prøvde å bade sharon, men hun fikk en dårlig start på sitt første bad ved å hoppe fra do lokket å opp i bøtta med lunket vann :| prøvde å masere bitte litt shampo inn i pelsen å etterpå, skylle det av, men fy som hun skrek :shock: hun var nok ganske redd, tror jeg fikk skyllet av det værste såpen å tørket henne godt i tørt håndklede etterpå, så nå tenkte jeg at :shock: jeg skal aldri være så slem mot de igjen :( men de lukter ofte stramt når de blir litt våte, så jeg trenger noen flere tips her

er nok litt for bløt hjertet til å orke å høre på så grusomme skrik
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

h3gzi
Hamstrer mat
Posts: 365
Joined: 04 Aug 2006, 00:41
Location: Arendal/Porsgrunn
Contact:

Post by h3gzi »

ta dem hit så skal jeg bade jeg :lol:
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden


Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Hvis du er stødig i engelsk ligger det en ganske god (og humoristisk) fremgangsmåte her :
http://www.dapper.com.au/articles.htm#bath

"Grab unsuspecting rat and quickly dunk him up to the neck in the water, holding him there until he is wet through. Ensure you keep his head and ears free of water. Let him leap out of the sink onto the towel on the bench, he will probably shake and spray you with water. Placate him with soothing words of love... he won't believe a word of it, but it makes you feel not quite so mean. " :lol:
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

Christi wrote:Hvis du er stødig i engelsk ligger det en ganske god (og humoristisk) fremgangsmåte her :
http://www.dapper.com.au/articles.htm#bath

"Grab unsuspecting rat and quickly dunk him up to the neck in the water, holding him there until he is wet through. Ensure you keep his head and ears free of water. Let him leap out of the sink onto the towel on the bench, he will probably shake and spray you with water. Placate him with soothing words of love... he won't believe a word of it, but it makes you feel not quite so mean. " :lol:
haha :lol: sant nok
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Jeg synes denne var særlig morsom:

Using a small amount of shampoo, lather your rat up using your nails to get down through to the base of the fur. This is also a handy time to clean his tail with a toothbrush (brush towards the tip).
Your rat will either scream bloody murder at the indignity of this or squeak plaintively and shiver miserably while giving you the "Don't you love me anymore?" mope. Be strong.

Haha. Sam er grei slik, sålenge han kan sitte på skuldern min under håret mitt holder han seg i ro, selv om jeg står under dusjen. Siste gangen satt han faktisk og gnisset tenner!
Har ikke prøvd å shamponere ham ennå, da. Har ikke hatt tid til å kjøpe en passende dyreshampo, og ser ikke heller helt vitsen, så lenge han holder seg ren selv og blir med i dusjen uten å klage omtrent en gang i uka ;)
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Dusjen ja, der sa du noe.. Det har jeg lyst til å prøve... Men de kommer til å klore meg opp så voldsomt, for de har så sinnsyke klør! Får legge en klut eller noe på skulderen :P

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Første gangen jeg tok med rottene i dusjen hadde jeg på meg en t-skjorte; kan ikke regne med at de holder seg på den ene vaskekluten ;) Harry var litt mer engstelig enn Sam, men tålerte vannet sålenge han kunne sitte inni t-skjorta, selv om den ble klissvåt :lol:
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Og skifter dere sengeklær til dem ofte er bading unødvendig. ;)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

jøss :lol: synes jeg ser sharon i dusjen sammens med meg, hun ville ha hoppet ned i dusj karet å slått seg, hun liker seg riktig nok godt oppe på der men hun virker å ha bade skrekk :) å roxy kan jeg nok bare glemme, selv om dusj ideen virket morsom :D

da tror jeg mine til nød foretrekker en våt klut som jeg kan vaske de med mens de sitter på ett hånd klede på fanget :P
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Ikke for å skryte, men Sam er faktisk en meget renslig ung herremann, tissing og bæsjing foregår kun på bunnen i buret, og hvis han sitter på fanget mitt når han kjenner trykket i blære gjør han alt han kan for å komme seg vekk fra meg(selv om det innebærer at sofaen får seg en skvett). :akt:
Jeg sjekker hengekøya og Jennyhylla i buret regelmessig men de lukter bare deilig rottegutt, til forskjell fra burbunnen når det har gått en uke siden strøet ble skiftet(jeg vet altså hvordan rotteurin lukter).
Dusjingen er egentlig bare for kosens skyld og et forsøk på å få Sam til å bli glad i å bade...høres kanskje rart ut men..klokken er vel over midnatt og jeg burde egentlig skrive videre på essayet mitt om dydsetikk men det er så grusomt kjedelig i forhold til NTF-forumet :hm: :?: :-x
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Og ja, det hender omtrent daglig at jeg stikker nesen nedi en varm rottekropp som ligger og døser i hengekøya si, ingenting som lukter bedre :)
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Ja det er den beste avstressingsmedisin! :rottehode:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Jeg har to hunnrotter, Pim og Cilla. Pim hater å bade, Cilla elsker det!
Jeg gikk egentlig bare rolig frem ved å sette de forsiktig ned i en balje/vask med lite, lunkent vann oppi. Da jeg fant ut at Cilla likte det veldig godt fylte jeg oppi litt mere vann! :) Om sommeren pleier hun faktisk å ta seg svømmeturer ned i balja, og da setter jeg bare opp en stige så hun kan gå opp og ned som hun vil selv :) noe som også er lurt er å legge ned store ting i vannet så de har noe å stå på som en slags "etasje".
Pim holder seg for det meste på tørt land ;) Det er egentlig ikke nødvendig å bade dem så lenge man tar buret og vasker det godt, ofte nok ;)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

vel sharon fikk en brå start hun da hun hoppet fra do låkket å så ikke bøtta med vann som sto der å hoppet rett oppe i :lol: , huff hun fikk seg en våt oplevelse, tror jeg skal vaske henne bare litt med våt klut jeg, hun skrek som en stukken gris hele tiden når jeg prøvde å bade henne
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

macgyver
Stjeler mat
Posts: 89
Joined: 15 Nov 2007, 22:05
Location: Oslo

Post by macgyver »

mine to har blitt badet et par-tre ganger nå, med gnagersjampo. Dette rett og slett fordi de tisser på hverandre og lukter etter hvert utrolig stramt! begge har jo også mye hvit pels, og den blir fort gul...
Men altså. Maccern er ikke spesielt begeistret for å bade. Chuck liker det heller ikke, men han kommer seg. Min erfaring har lært meg at rolig stemme og ditto bevegelser hjelper MYE!
Men jeg får ganske så vondt av dem når de dyppes FORSIKTIG i lunkent vann i vasken, sjamponeres inn og til slutt skylles i myk stråle fra vasken - de piper og hyler og synes fryktelig synd på seg selv! begge to har for vane for å bæsje på seg også...det høres jo ganske fælt ut, men bades må de altså en sjelden gang.
Og så må det bare nevnes at mine to er nokså bortskjemte, og de tror de kan slippe unna alt bare de piper litt! ...og det er forsåvidt nesten sant...det er fælt å høre dem skrike!
MacGyver og Chuck Norris - Lillerott og Storerott<3

Post Reply