Dotrening

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Tianique
Pinky
Posts: 8
Joined: 28 Feb 2008, 11:13

Dotrening

Post by Tianique »

Mine små vil absolutt ikke bruke doen jeg har kjøpt, jeg har prøvd alt, men de bare drar ut sanden og leker i den i stedet. Noen som har noe forslag på hvordan de skal bli dovante?? :D
Tianique

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Har du prøvd å plukke opp de rosinene de legger igjen andre steder, og plassere dem i doen? Mine skjønte poenget da jeg gjorde det på den måten et par-tre dager. :)

Dessverre fant et par av dem ut noen dager senere at doen var et fint sted å ligge og sove, så det endte opp med at de kastet alle rosinene ut av buret og la seg godt til rette i stedet :geek:

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Matmor sitt forslag funka for meg. Jeg skurte ned buret, fylte dosand i doen og la rosiner fra buret i sanda - fortsatte med å legge nye oppi i dagene som fulgte. Ved doskiftet vaska jeg ikke doen, men la i ny sand med litt av den gamle (med rosiner) på toppen. Jeg kan fortsatt ikke vaske doen skikkelig uten at de begynner å gå på do alle andre steder, men jeg leste et sted at skikkelig dotrening noen ganger kan ta noen måneder.

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Da jeg trente dotrening med gamle-rotta mi, så pleide han å gjøre fra seg ute. Hver gang han satt seg ned for å bæsje på sofaen forta jeg meg å bære han opp og plasserte han i dohjørnet i buret hans. Han skjønte fort at det ikke var vits i å prøve å gjøre fra seg ute, for han ble avbrudt midt i akten og plassert i buret.. og det var ubehagelig for han å bli bært mens han bæsja! i tillegg ville han jo helst være ute når han først hadde fått kommet ut, ikke bli plassert i buret med en gang! så etter hvert da jeg åpna burdøra forta han seg i dohjørnet før han kom ut til meg.. veldig fornøyd med det! Værre med mine nye rotter.. de bæsjer i sove-hengekøya si og sover oppå det etterpå.. vet ikke hva jeg skal gjøre med det men.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Jeg har et musebur som jeg har på sofaen så de kan gå inn der når de går ute. De gjør aldri fra seg på sofaen, bare i det buret. Doen i det store buret er en annen historie. De har bestemt seg for at øverste hylle er til å tisse på, noe jeg ikke er helt enig i når tisset renner. De brukte doen litt, men liker best å skite under den nederste hyllen, i ro og fred der de høye kantene når helt opp til hyllen. Nå er doen et sted der de skiter og tisser litt, og et par av dem liker å ligge oppi der og kose seg, noe jeg ikke er så begeistret for.

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Post by 2po »

Elisabeth wrote:Nå er doen et sted der de skiter og tisser litt, og et par av dem liker å ligge oppi der og kose seg, noe jeg ikke er så begeistret for.
Samme her! :? De tisser på øverste hylla her hos meg. der står også matskåla deres, og de sover der oppe. Deilig :spy: Har avispapir på hyllene, så bytter dem jo minst en gang for dag. men likevel. fysj. aner ikke hvordan jeg skal få vendt av dem det der. :hm:
Matskåla må stå der også, for det er det eneste stedet i buret det er praktisk å få den inn og ut.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Post by BlackNenne »

Her og! Mine tisser også på øverste hylle. :shock:
Det går mye aviser gitt... Har prøvd med en do nå, men den skal kastes rundt ser det ut til... :roll:

nisse567
Sofaspiser
Posts: 172
Joined: 14 Aug 2007, 12:51
Location: Høybråten - Oslo
Contact:

Post by nisse567 »

Vi har et høyt og flott bur med 4 platå samt en 3 etasjes "dusj-hjørne-hylle" de kan gå på. Vi prøvde å introdusere en do, men da vi fikk våre første rotter i en alder av 6-7 måneder var de ikke interessert i å lære noe nytt... Burde kanskje prøvd igjen da vi fikk småtasser inn til dem, men men...

Men de har et fast hjørne de bæsjer i. De begynner der, og hvis vi ikke er kjappe nok til å oppdage at det begynner å bli fullt, beveger de seg i større og større sirkel utfra hjørnet. Derfor er motsatt hjørne "god-mat"plassen. Vanlig tørrfôr henger på veggen.

Men tisse på platene ja! Ikke bare der, du! Oppe på verandaen sin, inni fleece-huset, inni rørene, og i kurvhuset på veggen. Det huset kan de fint ligge 3-4 stk i, og er man nederst og naturen kaller, ser vi bare at det drypper under...
- R.I.P -
Molly 20.09.08
Mina 19.04.09
Juni 19.04.09
Missy 10.08.09
Suzie 23.08.09
Punky 23.08.09

http://rats.nisse567.com

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Post by 2po »

Selv om det er kjipt for alle av dere også, men det gjør litt godt at det ikke bare er jeg som sliter med det her.:lol: Føler meg ikke så "mislykka" i oppdragelsen av dem da... ;)

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Gutta bæsjer på øverste hylla og sover i doen(den er hengt opp som en hylle)
Jeg vurderer å selge platene og kjøpe doer som hyller,da slipper jeg mye rensing av buret!
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

h3gzi
Hamstrer mat
Posts: 365
Joined: 04 Aug 2006, 00:41
Location: Arendal/Porsgrunn
Contact:

Post by h3gzi »

ikke dumt rottegal :bravo:
http://www.h3gzistamrotteri.de H3gzi's og Anexet's oppdrett.
- oppdatert 2 desember 2009
- sjekk på velkomstsiden


Mail: h3gzis@h3gzistamrotteri.de

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Post by 2po »

rottegal wrote:Gutta bæsjer på øverste hylla og sover i doen(den er hengt opp som en hylle)
Jeg vurderer å selge platene og kjøpe doer som hyller,da slipper jeg mye rensing av buret!
Men bruker du ikke aviser på den hylla de tisser i da? Holder seg rent og pent da stort sett, om man er flink å bytte.

Forresten, jeg lurte på om det er ok å bruke sånn flytende antibak på hyllene når jeg rengjør dem? :hm: Ser liksom for meg at det er lurt. Alkohol lukta forsvinner jo rimelig kjapt.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Jeg er veldig skeptisk til bruk av antibakterielle midler, tror det holder med varmt vann og evt en mild og dyrevennlig såpe.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Jeg har hørt mye fint om grønsåpe.... Burde da holde. Kanskje en gang sånn innimellom kan man ta og vaske buret skikkelig ned med noe sterkt, men skyll veldig godt av og tørk godt vekk og kanskje la det stå noen timer og lufte seg, hvis det lukter veldig.

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Post by rottegal »

Jeg bruker avispapir ,men de tar det til huset sitt. og derfor er det like grisete dagen etter.

Angående såpe.
Jeg bruker bare varmt vann og det blir borte med en gang.
Tør ikke annet.
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Post Reply