To jenter

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Tianique
Pinky
Posts: 8
Joined: 28 Feb 2008, 11:13

To jenter

Post by Tianique »

Jeg har to jenter på ca 6uker.. har hatt dem i en uke.. De er veldig nysgjerrige.. men virker så sære. Når jeg tar hendene mine inn i buret snur dem bare ryggen til meg.. Prøvd også å ta å legge godteri i hånden min men de snur fortsatt ryggen til. Også liger de ikke yoghurt drops.. Hehe.. Har også prøvd å løfte dem opp.. det vil de ihvertfall ikke. Noen som kan hjelpe meg med hvordan få dem tamme?? :cry:
Tianique

Lilly-Marie
Markeringsbehov
Posts: 282
Joined: 17 Feb 2008, 16:05
Location: Rjukan
Contact:

Post by Lilly-Marie »

en ting du kan gjøre som gjør de fort vant til lukta di er å ta en gammel t-sjorte eller genser som lukter av deg og lkegge inn i huset deres. for de elsker sfoff inni huset sitt.

en annen ting du kan gjøre er fortsette å småprate litt med de, ha de i et rom du er mye i slik at de venner seg til stemmen din, og da skal du se at de blir mer og mer nyskjerrige og oppsøker kontakt.
også ikke gi deg med å gi de godbiter fra hånden, bare finn noe som de ikke kan motstå, mine elsker mais, rå kjøttdeig, tørket frukt osv. :spise:

det går nok bra skal du se :) bare gi det litt tid og ikke gi opp :rat:
Image MVH Koala Jenta & Koala`s Rotter Image
http://www.geocities.com/koalajenta/rottene.html

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Det er veldig lurt å søke på forumet her,der finner du mang gode tips om temming.Lykke til :sol:

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Ta de begge ut av buret og ta de med deg opp i sengen eller noe.
Sett deg rolig ned og la de utforske litt selv. De vil kansje synes at du er et okay sted å være på.
Prøv å lek litt med de også meg hendene dine.
Rotter er jo egentlig ganske hjemmekjære og synes buret er et trygt sted å være.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Tianique
Pinky
Posts: 8
Joined: 28 Feb 2008, 11:13

Tusen takk for svar:)

Post by Tianique »

Skal ta dem oppi senga mi etterpå:) Har dere dyner og sånn der også el?? Håper de blir vant til meg snart.. de er jo så søte...
Tianique

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Jepp,dyner er greit å gjemme seg litt under :D Ha på deg en stor god genser som de kan gjemme seg i også,og gå ut og inn av ermene av.Det er ikke sikkert de klarer alt dette på en dag,men litt etter litt ;) Du må huske å være rolig og koseprate litt :sol:

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Post by 2po »

mine digger fleecepledd i en "pøl" i sofaen, hopper og kravler i det. :)

Marianne
Stjeler mat
Posts: 67
Joined: 23 May 2007, 14:28
Location: Nes i Akershus

Post by Marianne »

Lilly-Marie wrote: også ikke gi deg med å gi de godbiter fra hånden, bare finn noe som de ikke kan motstå, mine elsker mais, rå kjøttdeig, tørket frukt osv. :spise:

det går nok bra skal du se :) bare gi det litt tid og ikke gi opp :rat:
Enig der, mat er tingen. Jeg har god erfaring med paprika som lokkemat.

Tianique
Pinky
Posts: 8
Joined: 28 Feb 2008, 11:13

Tusen takk for alle svar:)

Post by Tianique »

Virker som rottene mine ikke er noe godtemomser.. Prøvd mye forskjellig.. putter jeg noe godt i handen min snur de bare ryggen til eller blir stive av skrekk. Men så fort jeg legger det fra meg går de bort og tar en bit el to også er det ikke noe spennende lenger. Har prøvd å sette buret på sofaen.. det tar lang tid før de går ut og er ute kun i noen få min så går de inn å legger seg i huset sitt igjen. De er lissom ikke noe nysgjerrig på meg.. de ligger bare i huset sitt. Vil så gjerne de skal bli tamme og komme bort til meg uten å snu ryggen til og bli stive..

:(
Tianique

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

:hm: det var rart har aldri vært borte i rotter som ikke er nyskjerrige av seg, at de ikke liker godbiter er kanskje for at de er kresne, men de skal jo være nyskjerrige av seg av natur da, så det var litt snodig
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Tror bare du må ta tiden til hjelp og fortsette som du gjør ;) Skjønner du er utålmodig for de er jo så søte!Men du har jo ikke hatt dem så lenge ennå.Noen rotter er svært skeptiske og trenger mer tid.Det kan ta måneder istedenfor uker,men det er verdt det :D

Wookie
Sofaspiser
Posts: 186
Joined: 27 Dec 2005, 05:21
Location: Oslo

Post by Wookie »

Jeg har en rotte som ikke ville spise godbiter før etter 3-4 måneder. Nå er det han som er den beste koserotta :) Tålmodighet lønner seg absolutt.

siv
River avispapir
Posts: 930
Joined: 13 Jan 2008, 23:01
Location: halden

Post by siv »

den ene rotta mi var ganske skeptisk da jeg kjøpte henne, gjemte seg så fort jeg kom bort til buret dems å turte ikke å komme fram før jeg hadde gått vekk å hun var sikker på at jeg ikke sto der lenger sakte men sikkert turte hun etter hvert å ta i mot godbiter fra hånden min, litt nølende å veldig forsiktig, jeg har nå hatt henne i en mnd ca å hun har blitt mye modigere nå glefser etter godbiter hvis det er noe hun synes er ekstra godt hun kommer bort til meg på leke rommet når jeg sitter på gulvet, osv så ja tålmodighet er lønnsomt enda så kjedelig det er for eieren å smøre seg inn med den hehe :D holdt på med de hver dag ikke gi opp , lykke til
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Post by Vimsa »

Legg en brukt genser el noe inn i buret :P
Dem må bli vant til lukten av deg :D

Mine var oxo sånn, men nå er dem helt tamme :rat:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

ikke mine heller!

Post by torasrotter »

Mine spiser heller ikke yogurtdrops :D men du kan prøve å ta litt barnemat på en skje, å se om de kommer å smaker da :o
men hvis du har de i senga, så slår du to fluer i smekk for de blir sosialisert samtidig som at de blir vandt til lukten din. :) jeg pleier å legge meg ned på sengen sammen med de, så kan de klatre på meg og løpe rundt i dynene hvis de vil det :konge:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply