Gutter på 6 uker - hvordan få de roligere?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Gutter på 6 uker - hvordan få de roligere?

Post by 2po »

Ok, de er barn, men jeg lurer likevel. Nå så løper de jo desperados og er så si ikke rå å holde i hendene. De er håndtamme, og det er stort sett ikke noe problem å løfte de ut av buret. De har lært seg til en viss grad å sitte på skulder, men å holde dem i hendene og feks inntil kroppen.. det funker ikke, de vil bare løpe. Og jeg tør ikke slippe de løs på gulvet eller noe sånt, for jeg har så mange ting de kan gjemme seg under. De har løpt på senga mi, og da fikk jeg nesten ikke tak i dem igjen. Og da blir de jo redde når jeg "jakter" på dem for å få tak i dem.

Fortell meg nå dere med erfaring, hva skal jeg gjøre og hvordan skal jeg gå fram?

Hvor mange ganger for dag skal jeg ta dem ut nå i begynnelsen?
Har hatt dem i ei uke nå.

Jeg gir de godbiter, både i buret, idet jeg tar dem ut, og mens de er ute (ikke konstant altså, og bare en liten bit), så jeg tror de skjønner at jeg ikke vil dem vondt.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

En uke er ikke lenge ;) Høres ut som kjekke raske gutter :D Når du skal holde dem er det lurt å sette dem inn i genseren.Når du har dem på sengen er det lurt å ha et lite bur stående der.La dem bli godt kjendt i buret(eks.reisebur el. lite hamsterbur),ha vatn ,mat og gode hus/senger der.Under leken vil de løpe til og fra buret,og når de blir trette vil de etter hvert søke inn dit og ta en hvil.Så slipper du å fange dem,og de føler de har kontroll over omgivelsene,noe rotter er ekstremt opptatt av. :thu:

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Post by 2po »

De har begynt å sloss veldig mye de siste 3 dagene, og jeg synes at det er de siste dagene nå de har blitt ville. Kan det ha en sammenheng?

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Det er nok lekeslossing, mulig de blir tryggere på omgivelsene og derfor også mer aktive?

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Post by 2po »

Ja det er noe sånt jeg tenker jeg og.
Og jeg tror jeg har funnet ut at de sloss mer hvis de er sultne :spise:

De begynte å bli ganske apete på hverandre i 22 tia i kveld. Jeg fylte opp matskåla litt, de spiste, og nå sover de. Om morgenen så sloss de -veldig-. Hmm. man lærer stadig her.

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Post by 2po »

Skulle gjerne likt å høre hvordan dere "holder på med" rottene deres sånn i begynnelsen, og hva dere gjør for å bli ordentlig kompis med dem?

Hvor mye har dere dem ute? hvor mange ganger for dagen, hvor lenge i gangen osv.

Er det bare å ha dem ute selv om de er ville og bare vil løpe og oppføre seg som en mark om man vil holde dem? Vil de roe seg? Pleier å putte dem inn i collegejakka mi, da kravler de rundt og rundt og rundt, men vil ikke bli holdt eller at jeg løfter dem, da blir de veldig ville og åler seg fort-fort ut av hendene mine.

Er litt engstelig for å gjøre noe galt, jeg.. :roll:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Er de fra dyrebutikk eller privat?

Jeg pleier å leke mye med mine unge gutter for så å snike meg inn når det er sove tid(tips fra matmor) og kose litt på de da :) men dine hørtes ut som noen skikkelig Turbo rotter :lol:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

miroxx
Sofaspiser
Posts: 146
Joined: 29 Aug 2006, 22:11
Location: Møre og romsdal

Post by miroxx »

de små hos meg har stort sett liggi i sånn "dobbellomme" påhettegenserne å vært med meg rundt i huset :) da har de blitt fort tamme :)
så pleier jeg å ha de på sofaen å lage leker til dem ^^ å ikke minst, prate masse til dem :D
_ Kaja _ :D

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Post by 2po »

Turborotter ja, hehe..

De er fra privat oppdrett, ei flink jente som holder på litt. De var helt håndtamme når jeg fikk dem 5 uker gamle.

Når jeg har dem i sofaen så hopper de bare på bordet eller overalt andre steder, jeg føler liksom ikke at de bryr seg om meg.

Men dere tror kanskje at bare det å ha dem i jakka vil kunne gjøre dem roligere etterhvert? Jeg bor på en gammel hybel, og har så mange ting de kan gjemme seg under osv, så jeg vil ikke slippe dem løs - ikke enda, siden de ikke kommer til meg. Han ene stakk av en gang, og det tok over en halv time å få tak i han igjen (uten å skremme han).

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

De roer seg helt sikkert etter hvert som de blir eldre ;)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

når jentene mine var på det galeste tok jeg dem med meg til senga og hadde de under dyna, de syntes det var kjempe spennendes å leke i mørket :lol:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Post by 2po »

Så dere tror det altså , at det vil roe seg og at de vil like meg bedre etterhvert? Går det an å si noe om hvor lang tid sånt evnt kan ta?

miroxx
Sofaspiser
Posts: 146
Joined: 29 Aug 2006, 22:11
Location: Møre og romsdal

Post by miroxx »

litt idividuelt, men de fleste guttene jeg har hatt har roa seg rundt året :)
_ Kaja _ :D

2po
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 26 Dec 2007, 00:32
Location: Trondheim

Post by 2po »

Nå ikveld har jeg gardert meg i sofaen med stof hettejakke, buret på en krakk ved stuebordet, så nå løper de rundt mellom meg, sofaen, bordet og buret. De kravler faktisk en god del på meg og! :bravo: Skal gjøre det her hver dag nå, 2 ganger for dagen tenkte jeg. Håper det vil gi resultater.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Høres bra ut! :thu: :D

Post Reply