Gnage på ledninger...

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Anna

Gnage på ledninger...

Post by Anna »

Jeg har ei som gnager i stykker alt som har ledniger på seg...:(

Nå har jeg skiftet ut alt (ledninger!) til printer og datamus, kan jeg gi disse til rottene, mon tro? Er det skadelig når det ikke er strøm i...?

Har prøvd med pinner fra eple - og pæretre, bitestein...ingenting smaker like godt som ledninger... :?

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Tror ikke du bør gi de ledningene nei. For det første vil de lære seg til at de får lov til å gnage på ledninger, dessuten er de laget av div ting som ikke er bra til magen. Kan visst også være igjen strøm og.
Jeg har et par som gnager på ledninger, og jeg har hatt på teip (brunteip) på de ledningene de tar. De liker ikke lyden av teip, og holder seg langt unna 8)

Anna

Post by Anna »

Ja, det er sikkert ikke så bra... Hun tar ALLE ledninger her...orker ikke tape alle ledningene...får heller passe på hvor de går...;)

Gittiamo

Post by Gittiamo »

Fra marsgris-mennesker har jeg hørt at skokrem på ledningene hjelper. Men kjøp riktig farge ;)

Ville ikke gi rotta de resteledningene.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Skokrem på ledninger :shock: hørest ut som noe skikkelig griseri......Du kan jo prøve med samme middel som man bruker for å slutte med neglebiting ;)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er ikke bare du som har problemer med rotter og ledninger - det er faktisk et økonomisk og samfunnsmessig problem at ville rotter gnager på ledninger i jorden. I Norge har man brukt et alkoholløsning med capsaicin til å sette inn ledninger med utendørs. Visstnok med godt hell. Capsaicin er det sterke stoffet i chili. Hvis man starter med 60% og noen chilier, vil det høye alkoholinnholdet gjøre at væsken fordamper raskt, så det blir lite søl. Ulempen er at hvis du selv, eller andre, tar på ledningene, og så gnir deg i øynene, merkes det veldig godt hva du har hatt på ledningene... 60% er ikke direkte billig, så det er nok mest interessant hvis du kan finne annen anvendelse for restene. Det går ikke mye sprit med til sikring av ledningene i et rom.

Når det gjelder faste ledninger nær gulvet, tror jeg det skulle gå greit å bruke en slik alkoholblanding. Ledninger du må flytte på er det nok verre med ;) Men kanskje rottene lærer å assosiere ledninger med en brennende smak, slik at de lar de løse ledningene også i fred?

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Syns ikke noe om å bruke chili,det er veldig smertefullt for rottene.Bedre å finne noe som lukter stygt for dem,men godt for deg.Vaskemiddel eller parfyme kanskje? :)

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Tror nok jeg er skeptisk til å spre parfyme og vaskemiddel. Tror ikke det er godt for rottene om de får det i seg. Tror nok jeg ville ha hatt på sånn neglebiting stoppe ting, eller evt la rottene få springe løs på en annen, ledningfri plass.

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

tantepose wrote:Syns ikke noe om å bruke chili,det er veldig smertefullt for rottene.Bedre å finne noe som lukter stygt for dem,men godt for deg.Vaskemiddel eller parfyme kanskje? :)
Enig. Smart idé, men ville brukt noe mildere. Bare tenkt hvor desperat ubehagelig det er med en overdose chili :smack: Går det an å bruke sitronsaft? Eddik?
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Kjeksen

Post by Kjeksen »

De 2 første rottejentene mine gikk bort til ledningene, snusa på de og gikk stolt videre!

De bet ALDRI en gang på en ledning! :mrgreen:

tore
Sover i do
Posts: 234
Joined: 23 Jul 2005, 19:41
Location: Oslo

Post by tore »

Ang. chili på ledningene, så er det jo ikke slik at de skal spise ledninger med chili hver dag. Det er jo så de skal lære. :p

Et tips som jeg har gjort mye nytte ut av er å legge ledningene litt strategisk. Ofte er det jo slik at rotter gnager mye på ting som finnes på spesifikke steder der de liker å oppholde seg. Ofte minsker det ledningskader hvis man unngår legge dem på slike steder .. F.eks ikke ha dem liggende inntil veggen.

Noen ganger kan sånne løsninger gå utover det estetiske i et rom, så det er ikke alltid en god løsning, men .. ;)

Mar
Stjeler mat
Posts: 90
Joined: 26 Aug 2007, 03:00
Location: Alta, Finnmark
Contact:

Post by Mar »

Jeg har for min del stripset i hop de fleste ledningene mine (jeg har et generelt samlingspunkt rundt databordet hvor alt fra TV, DVD spiller og mer er samlet). Det som en gang var en rotehaug av ledninger ser nå mye bedre ut når de er samlet. Jeg har også festet de med tape litt lenger opp på veggen. Det er rottesikkert (mine har enda til gode å gnage på ledninger vel og merke), ser ryddig ut og gjør det lettere å vaske gulvet :D

Marianne
Stjeler mat
Posts: 67
Joined: 23 May 2007, 14:28
Location: Nes i Akershus

Post by Marianne »

Måten jeg har løst det på er å ha et ledningsfritt rom (soverommet mitt), det innebærer blant annet at jeg ikke har noen lampe over senga ;) litt upraktisk, men hva gjør man ikke for rottene.

Post Reply