Urinering / midd - hjelp

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Sissel

Urinering / midd - hjelp

Post by Sissel »

Min ene hannrotte tisser hele tiden. Når han er ute av buret og løper rundt i senga mi, på bøkene mine, på meg, og andre ting som jeg eier, så tisser han...hvorfor gjør han dette? Han har hittil bare gjort det på meg og mine ting, men i det siste har han begynt å gjøre det på kjæresten min også... Jeg har hatt guttene mine i 4 mnd (de er 6 mnd gamle), og Kebab har gjort dette hele tiden, men i går var det ganske ille. Den andre hannrotta mi, Zorro, gjør ikke dette i det hele tatt... Er det noen som kan forklare meg hvorfor? Gi meg tips til hvordan hindre dette?

En annen ting også. Guttene mine liker ikke å bli holdt for lenge om gangen slik at det blir vanskelig for meg å få sjekket de for midd. Kebab har klødd mye i det siste og siste gang vi "tortur"-badet han, så jeg et lite sår på ryggen hans. Kan han ha noe i pelsen sin?!?
Han har også en hvislende måte å puste på innimellom, men det har han alltid gjort...

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Hvis det bare er dråpevis det kommer, så markerer han nok. Det er naturlig adferd for rotter og lite å gjøre noe med. Hvis det er slik at det virkelig lekker store mengder bør du kanskje få sjekket ham for urinveisinfeksjon.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Mine to marker over alt hele tiden. Det har de gjort hele tiden... Men det er nok bare en ting man får "ta med seg" da man har hannrotter :)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg har skrevet litt om urinering/markering på hjemmesiden min, da jeg har en del erfaring med det.

Lurifax og Valentin var de to første hannrottene jeg hadde... De tisset på absolutt alt, og når de var ute av buret, måtte man sette et håndkle under dem. Det meste var egentlig temmelig begrenset, og vi fikk temmelig vondt av dem, skjønte ikke hvorfor så mange folk ville ha hannrotter.
Men så ble Lurifax syk og ble avlivet, og da flyttet hans sønn, Lime inn sammen med Valentin. Etter den dagen ble det HELT SLUTT på markeringen, selv om Valentin holdt på like mye som Lurifax da Fax var i live, helt merkelig. I dag har vi tre hanner, og ingen av dem markerer/lekker nevneverdig.
Man kan være heldig og man kan være uheldig. Det kommer ikke bare an på kjønn, men helst personlighet.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

Rottene mine tisser også ofte når de er ute. Nå har jeg ikke hatt dem så lenge at jeg kjenner dem så veldig godt da.. Kjøpte dem for noen dager siden...

Jeg har to gutter. Er det sånn at det er guttene som oftest driver å tisser ? Det kan være både store og små skvetter...

Sissel

Svar

Post by Sissel »

Hei igjen. Gutta mine (Zorro&Kebab) har vært hos dyrlegene på Avivet Oslo i 2 døgn nå. Det eneste jeg har fått vite hittil er at de har amøber. De blir sjekket for luftveisinfeksjon også, så når jeg får de tilbake så bør de være helt i orden :)

Locked