rotte biting

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
pointless

rotte biting

Post by pointless »

er det vanlig at rotter biter på hverandre så det blir små sår? mine gjør det... og to rotter jeg passet en gang gjorde det også. tror det er den yngste som biter den eldste... er dette noe man kan stoppe...? :oops:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ser du at det er rottene som lager sår på hverandre? Mange rotter er plaget med småsår, det kan være mange grunner til - det er endel diskusjoner om hva det kan være og hvordan man kan behandle det allerede her på forumet. Det er sjelden at rotter biter hull i hverandre.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Tråden er flyttet!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

pointless

de gjør det...

Post by pointless »

det er sant. eg ser og og hører at de biter på hverandre. når de er ute og... dyrlegen så på det og sa bare at det ikke er farlig. men det er jo han duste mannen på aviviet da...

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hvordan gjør de, helt eksakt, når de biter i hverandre? Rotter vil jo pusse pelsen til hverandre ved å småbite i huden og pelsen, spesielt i nakken. Men da biter de ikke hull, og det skal ikke bli sår av det. Hvis de jager hverandre, angriper hverandre, sloss og stritter med pelsen, så har du sannsynligvis en eller flere aggressive rotter. Det er vanskelig å si uten å ha sett dem selv.

Blir det store sår, og ikke småsår rundt hodet? Det er mange som tror at de sårene som ofte oppstår omkring nakken, halsen, under haken osv er forårsaken av burkameraten, og det er det som oftest ikke. Det er rotten som klør hull på seg selv fordi det er noe som irriterer den. Be dyrlegen ta pels/hudprøver og sjekke for midd. Er det ikke det, prøv å endre kosten, fjern høy eller annen type strø som rottene kan reagere på, og se om det bedrer seg.

pointless

hmmm

Post by pointless »

de har ikke noe sånt som man får reaksjoner av... de har små sår, rundt nakke, noen ganger på ryggen og noen ganger på magen... de klør seg ikke spesielt mye og de sloss ikke så mye... jeg sa til dyrlegen på avivet at han skulle sjekke de såra og om det var noe galt der,. men det var det visst nok ikke... jeg lurte bare på om noen andre har sett noe av det samme. jeg er litt bekymra da.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg tror fortsatt ikke det er sår forårsaket av andre rotter, men jeg vil meget gjerne se bilder av sårene!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

pointless

er liksom

Post by pointless »

er liksom under pelsen. man ser dem ikke så godt. men man kjenner dem velig godt... :o

chi

Post by chi »

Det har rottene mine også. Men jeg tror det er midd, for de har midd. Er det ikke midd hvet jeg ikke hva det er.

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Den ene rotta mi har også en del sår, pluss partier på kroppen hvor hun har tynn og pjuskete pels. Hun har hatt disse sårene lenge. Da hun først fikk dem dro jeg til dyrlege MANGE ganger, de fikk begge to antibiotika-kurer og fikk sprøyter og salver. Men det gikk ikke bort, ble bare bedre. Nå har jeg bare gitt opp jeg, jeg tenker at så lenge hun ikke er plaget av det og er sunn og frisk ellers får det bare være sånn. Også smører jeg henne iblant med den milde salven.

Kanskje det er noe sånt rotta di har? Det er ikke sikkert det er den andre rotta som har gjort det.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Rottejenta: Sjekket dyrlegen noen gang pelsen eller evt. hudskoroper under mikroskop for å se om de kunne ha utøy i pelsen?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Nei du, det vet jeg ikke. Jeg husker så lite av hva som skjedde, jeg var så forvirret og bekymra :/ Men jeg tror ikke det kan ha vært midd, de fikk to sprøyter mot midd. Og buret ble godt vasket og alt det der.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Man kan dessverre ikke vite om man har fått vekk problemene hvis man ikke engang har sjekket hvilken type parasitter rottene hadde og hvilken behandling de ville trenge... Jeg har hørt om dyreleger som setter rottene på ivomec-behandling uten å ha sjekket rottene først. Hvis man ikke sjekker rottene verken før eller etter behandling kan man jo ikke vite hva rottene feiler eller om de blir friske... Midd og lus er ikke så lett å se, alltid.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked