Dominans - drama i jenteburet

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Shelly

Dominans - drama i jenteburet

Post by Shelly »

I det siste har jeg blitt fascinert av dramaen i jenteburet mitt.

Jeg har 2 hunnrotter - Cabed (mor) og Putty (datter). Jeg sliter virkelig med å se hvem er dominant i buret. Putty har drevet med intens 'power-grooming' på Cabed så lenge jeg kan huske. Hun oppfører seg som en bortskjemt liten unge, maser og hopper på mor hele tiden. Cabed prøver å ignorere henne eller er submissive. Når det gjeller mat derimot, så får Putty ordentlig juling hvis hun prøver å ta mat fra Cabed. Jeg hadde ikke beskrevet Cabed eller Putty som aggressiv, men likevel er de skjelden i ro sammen, selv om det er aldri alvorlig slosskamp.
Så kommer vi til spørsmålet - hvem er dominant? Det er ikke noe tydelig tegn på at Cabed eller Putty er dominant. Er det mulig at de er på samme nivå, eller MÅ det være en boss i et bur?

Ellers i erfaringen min, bruker det å være åpenbart hvem er sjef i et rottebur, så denne situasjonen er litt rar synes jeg.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er vanskelig å si med sikkerhet, men etter hva jeg har hørt så MÅ det ikke være en leder-rotte, spesielt ikke i små flokker i bur. Og to rotter kan knapt kalles en flokk, så det vil ikke være så rart om de begge har samme status. De hunnene jeg har hatt har alltid hatt flere konfrontasjoner med burkameratene sine enn hannene, litt mere sånn småkrangling hele tiden. Har lagt merke til at når jeg setter Domino inn sammen med Ida, Lee og Suk så blir det roligere. Kanskje de trenger en sterk rotte til å styre det hele :)

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Stemmer nok det. Jeg har aldri hatt et så harmonisk rottebur som da jeg hadde en kastrert hann til å være daglig leder. Og han koste seg jo voldsomt, med tre søte småfrøkner til å sjefe med :)

(Skjønt nå har jeg jo Saga, som har spist seg stor og lubben på rotteungeforet, til å være herskerinne. Det er ikke så langt unna.)

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Jeg har også to hunner, og jeg lurte en del på hvem som var "bossen" før, men har funnet ut at de er på samme linje. Tror jeg da, man kan jo aldri vite. Den ene dagen kan Hedda være skikkelig bølle og stjele mat og bosse-groome frøkenRotte, og neste dag er det omvendt
:P
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Shelly

Post by Shelly »

Ja - det er akkurat sånn. Jeg har funnet fram til at nå jeg vet det er ikke noe skadelig med det, så lener jeg meg bare tilbake med popcorn og nyter dramaen! Det er som å ha egen tv-serie i sitt eget hjem - masse action og slossing og hopp og hei. Jeg må jo innrømme det er litt morsomt å se på...

Locked