Plutselig endring i atferd

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Charlotteew
Pinky
Posts: 2
Joined: 20 May 2021, 01:03

Plutselig endring i atferd

Post by Charlotteew »

Jeg har hatt to søstre i litt over ett år nå, og brått for en dag siden begynte hun ene å oppføre seg litt rart. Hun «stivner» og står bare å sniffer veldig mye, om jeg da har henne ute av buret eller på fanget, hvor som helst. Hvis jeg koser med henne inne i buret ligger hun helt rolig og beveger seg nesten ikke. Skulle tro hun var blitt vettskremt av noe/«sett et spøkelse». Noen som har opplevd liknende?

Hun spiser og drikker, men hvis jeg gir henne godbit (som hun vanligvis sluker med en gang) så står hun bare stille med godbiten i munnen. Ingen synlige tegn på smerte og ingen piping hvis jeg holder/tar på henne. Skjønner virkelig ikke hva som er galt. Søsteren oppfører seg helt normalt. Noen som har erfaring med dette?

Annoli
Leder
Posts: 153
Joined: 10 Jan 2017, 22:36
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Plutselig endring i atferd

Post by Annoli »

Hei.

No har det gått ei veke ser eg.
Har det vedvart eller har det gitt seg?

Dei kan verte skremt av ein lyd eller noko liknande, og då kan dei halde på sånn resten av dagen typ.
Dei brukar òg nesa til å "sjå" omgjevnadene sine, og har ho vorte skremt kan det hende ho sjekker litt ekstra ut ei stund.

Dersom det fortsatt står på kan det jo være ein idè å ta ein sjekk hjå vet, men eg veit ikkje heilt om noko helseplager som ville bidratt til den type åtferd, kanskje om det er noko med syn eller hørsel.

Er ho frisk, så har du nok gjerne eit spøkelse, ja. :)
Ann Mari S. Selje

"It's nice to be important, but it's more important to be nice".

Charlotteew
Pinky
Posts: 2
Joined: 20 May 2021, 01:03

Re: Plutselig endring i atferd

Post by Charlotteew »

Tusen takk for tilbakemelding!
Det gikk noen dager så ble hun «normal» igjen. Ringte dyrelegen, som anbefalte å ta henne på en sjekk hvis det skulle skje igjen. Ettersom hun spiste, drakk og vasket seg som normalt, så hørtes det ikke så alvorlig ut 😊

Ingen spøkelser her nå lenger hvertfall 😅😂

Annoli
Leder
Posts: 153
Joined: 10 Jan 2017, 22:36
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Plutselig endring i atferd

Post by Annoli »

Godt å høyre! :)
Ann Mari S. Selje

"It's nice to be important, but it's more important to be nice".

Post Reply