Redde rotter

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
ingvillzs
Pinky
Posts: 5
Joined: 23 Dec 2013, 10:18

Redde rotter

Post by ingvillzs »

Mine jenter, Lerke og Lilly er 3 mnd gamle og er veldig nysgjerrige, aktive og har vært to matvrak siden jeg fikk dem. Men nå så passer vi en innekatt, plutselig ble dem super engstelige og Lilly har gått ned i vekt. Jeg har dem på eget rom, men har latt dem få se katten av og til på avstand.... Er dette noe forbigående? Og evt hvor lang tid tar det før dem kan bli trygge igjen? Katten skal være her i ca 1 uke til.... Noen som har erfaringer?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

HDcin
Pinky
Posts: 3
Joined: 02 Sep 2018, 14:44
Kjønn: Kvinne
Location: Asker

Re: Redde rotter

Post by HDcin »

Et veldig sent svar, så de har forhåpentligvis roet seg nå, men fra det jeg har lest når det gjelder katter og rotter, og hva jeg har merket selv (når det har kommet inn uønskede katter), så har jo rotter en ganske rå luktesans, og de kan lukte katt. En rotte som aldri har sett en katt, kan fortsatt gjenkjenne lukten som "fare". Så da vil jo denne lukten skape litt stress og føre til at de gjemmer seg og ikke vil ut. Har merket det på mine også når vi hadde et plutselig kattebesøk siden rottene begynte plutselig å oppføre seg veldig rart, så da hadde de kjent lukten av katt selv om døren til rommet var lukket og den hadde bare gått forbi i gangen.

ingvillzs
Pinky
Posts: 5
Joined: 23 Dec 2013, 10:18

Re: Redde rotter

Post by ingvillzs »

Takk for svar Ble bra igjen et par dager etter at katta var borte så det gir mening

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Post Reply