Hvorfor noen rotter kan bite

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Hvorfor noen rotter kan bite

Post by Sara Syversen »

Hvorfor noen rotter kan bite

Innledning

Dette er skrevet fra rottenes synsvinkel, hvorfor de biter og hvordan man kan unngå eller forebygge dette. Spesielt da usosialiserte rotter som ikke er vant til menneskers lukter, lyder og bevegelser fra dem er små vil ha noe sterkere instinkter en andre.
Det vil også da si redde rotter reagerer fortere i affekt, enn trygge rotter som er vant til mennesker.
Først og fremst er regel nummer en for å forebygge biting er å bruke tid på tillitstrening. Det kan du lese steg for steg om her: viewtopic.php?f=17&t=17767
Jeg vil også legge til at vanligvis så er tamrotter noen snille dyr som prosentvis biter mindre en andre gnagere.

Det kommer noe inn mellom sprinklene

Hvis noe ukjent stikker inn, eller henger inn gjennom sprinklene på buret, da vil enhver ansvarlig rotte løpe bort for å kjenne å føle på hva dette er. Rotter undersøker ukjente objekter med tenner som vi gjør med hender, og de vil generelt agere først og stille spørsmål etterpå. Det kan jo være mat ? Da må jeg forte meg før noen andre kommer, jeg skal ha maten først. Eller er det en inntrenger ? Må jeg forsvare buret ? Løp å nyp.

Løsning:

Når rottene er små og ikke har så mye kraft i kjeven, stikk fingrene inn gjennom sprinklene og la rottene nype litt på fingertuppene. Gjør dette daglig (eller oftere) til dem forstår at fingrene dine ikke er mat og bare er interessert i å lukte på dem. Snart vil du se en stor forskjell på hvordan dem tar tak i fingrene dine på når dem blir vant til hva dem er for noe.

Hvis du har tatt til deg en eldre rotte som ikke er vant til mennesker fra dem er små så bør du bare unngå dette med å hilse på rottene igjennom gitteret med hender. Lukk heller opp døren å la dem lukte på hode ditt eller håndbaken fra trygg avstand til du har fått bygd opp mer tillit. Du bør unngå å tilby fingrer før du er godt kjent med rottens reaksjonsmønster.

Prat gjerne, eller ha en fast lyd (smatt f.eks), hver gang du nærmer deg buret så vet de at det er deg. Du bør heller aldri gi mat gjennom gitteret på buret, dette kan føre til uvaner. Gi heller alltid mat etter at dem har fått hilset på deg ved lukt og lyd når døren er åpen eller når dem har kommet ut av buret.

Disse to videoene er laget av Malena Yvonne


Hvis det er en ny rotte som ikke har bygd opp nok tillit til deg enda kan du gi mat fra skje først som på denne videoen.


Rottene ligger og sover

Hvis du ligger og sover, og noe stort kommer overraskende bakfra, snu deg raskt og forsvar deg selv med et nyp eller et hardt bitt. Her ligger en i dyp søvn også kommer det noe og tar på meg?

Løsning:

Gi lyd fra deg når du skal nærme deg buret, eller soveplassen. Enten ved å lage en fast smattelyd som jeg skrev over her, eller så kan du faktisk tromme litt med fingrene på bunnplaten i buret og eventuelt snakke litt så dem hører, og kjenner igjen, mennesket sitt. Det kan hende rotten kan være litt groggy når den våkner opp, som vi også kan være, så vær sikker på at de har kommet til seg selv. Ikke bus inn i et raskt tempo som at du eier dette stedet. Buret er rotten sitt hjem, og en trygghetssone som de eier.
Husk også at noen rotter sover med øynene åpne, eller på gløtt, så det kan av og til se ut som om de er våkne selv om de sover. Så vær litt obs på det.
Rotter vil som regel bli vant til ditt nærvær og at du styrer og ordner inni buret, men det kan ta tid for noen rotter.

Her er en rotte som sover med åpne øyner.
Bildet er tatt av Frida Kristina Engen
46093482_1703846566391799_191723513277579264_n.png
46093482_1703846566391799_191723513277579264_n.png (145.12 KiB) Viewed 6218 times

Bilde tatt av Connie Hansen
connie.jpg
Bilde tatt av Nina Sanberg
49589687_2532277626789632_460532309309784064_n.jpg
49589687_2532277626789632_460532309309784064_n.jpg (41.29 KiB) Viewed 6304 times


Rotten blir sint når du romsterer inne i buret

Det kan være flere ting som ligger bak dette. Det kan være en hormonell rotte som ønsker å forsvare buret sitt eller så kan det være en usosialisert rotte som ikke er vant til mennesker og som da kun trenger litt tid på tilvenning. Man kan da forebygge bur aggressivitet på flere områder.

Her er et godt eksempel på et reaskjonsmønster til en usosialisert rotte som ikke er så vant til å bli tatt på eller løftet. Bjarne var en rotte som hadde en lang reise da han ble funnet ute i november 2015 tre dager før det begynte å snø. Her var det i en tidligere fase før han tålte helt at jeg håndterte han. Men jeg respekterte grensene hans og jeg måtte også lære meg hva han tålte og ikke tålte. Jeg skulle ta han ut av buret på denne videoen men måtte se an dagshumøret hans. Så jeg godsnakket med han lenge og måtte se an om når han var klar for at jeg kunne løfte han. Om jeg hadde løftet han for raskt ut av buret uten å gi lyd fra meg og at han fikk luktet på meg hadde det gått galt. Hadde jeg tatt på dem områdene han var redd for på bakparten hadde det gått galt. Så jeg måtte løfte han høyst forsiktig med begge hendene og han måtte se tyyydelig hva jeg gjorde. Jeg forklarer litt i videoen hva han var usikker på på dette stadiet. Det tok sin tid men han ble verdens beste gullgutt. Han hadde tross alt blitt kastet ut å bodd ute i byen i Halden en stund så det er ikke så rart at han brukte tid på å få tillit til mennesker igjen.



I starten når rotten flytter inn kan en lese en bok. Man kan sette buret et sted du oppholder deg mye, dette for tilvenning av ditt nærvær, og man kan også legge inn en trøye med din lukt på for tilvenning.

Bilde er tatt av Guro Aine Kværnstrøm
49132377_2243320065947457_345919831410737152_n.jpg
49132377_2243320065947457_345919831410737152_n.jpg (34.75 KiB) Viewed 6304 times
I tillegg kan man drive med «hoarding lek» ved buret (se mer om dette på steg for steg tillitstrening).
Her kan man starte ved å gi nøtter fra skje om det er en veldig usosialiserte rotte. Så kan man gi lengre gnager sticks før man prøver å gi fra hånden. Denne videoen var fra en usosialisert rescue rotte som hadde hatt flere hjem. Han var bare på mellomlanding hos meg før han fikk et varig hjem hos en snill dame som gjør mye for dyrene. Dette er også en god video som viser at man kan ha utetid med en biterotte uten å sitte i samme sofa med han. Her kan man bygge opp tillit fra avstand sakte men sikkert før man går over til neste steg.
P.S. Når man sitter slik ved buret kan man ta vekk mye av maten fra buret ved ent lek men kanskje la dem få beholde en gevinst så klart om man tenker litt på vekten til rotten.



Pasta er gøy å løpe med.
ww.DSC09060.JPG
Fra skje.
12304403_10153658159801830_5667148391949841598_o.jpg
Man kan også alltid ta med en leke så de blir opptatt med dette når du skal ta doer eller bytte vann. Eksempelvis en dorull du har fylt med litt leverpostei, mais eller havregryn i. Da må dem bruke tid på å åpne denne . Da rekker du å ordne litt og de vil forbinde romstering i buret med noe positivt til slutt. Man kan også avlede med en fjørleke i en etage mens man ordner i en annen en om det er vanskelig å få gjort i starten.
49206610_522050631646901_2494627768428396544_n.jpg

Mat+Leke = positivt.

Mennesket = skummelt.

Men samlet er Mat+leke+ mennesket = Positivt.

Dette vil kanskje ta tid om det er en gammel rotte som ikke har hatt noe særlig kontakt med mennesker. Vær tålmodig. Gevinsten er stor om man bruker god tid på tilvenningen
Hos noen rotter kan det være greit å få lov til å bli flyttet til et annet bur, være ute, mens man skal romstere inne i buret.

Rotten er redd eller usikker

Hvis jeg er redd eller usikker, så bit, bit hardt.

Løsning:

Vit forskjellen på en rolig og trygg rotte, og en som er redd og usikker . Har du tatt til deg en omplasseringsrotte som ikke er vant til mennesker ? Lær deg kroppspråket, varselsignalene og bevegelsene til rotten, og jobb rundt dette. Respekter rottens grenser, og vær lydhør. Vær aldri brå ved kontakt. Ha gjerne øyekontakt når du snakker til rotten og vær rolig i dine bevegelser, spesielt den første tiden .

Har du blitt bitt men ikke vet hvorfor så kan det også hjelpe å skrive i en bok når din rotte reagerer på noe. Da kan du se det litt fra avstand hva du bør unngå og hva du bør respektere. Ja, for det er du som må overbevise din rotte over tid at du ikke er en trussel eller fare. Du er 100 ganger større en rotten og rotten har aldri spurt om å komme hjem til deg å bli puttet i et bur på en ukjent plass.

Bruk tid på tillitstrening å tilnærm deg rotten sakte om du har en biter. Tenk deg at rotten er et redd lite barn som behøver å bli vist veien til trygghet og kjærlighet igjen.

Tving aldri en rotte til å være med deg eller treng en rotte opp i et hjørne. La rotten komme til deg.

Er du interessert i å lære hvordan du skal gå frem med alle redde eller aggressive rotter så anbefaler jeg deg å lese deg opp på systematisk desensitivisering. Da kan du skreddersy dine fremgangsmetoder til rottens behov.

Men rotten vil ikke ut av buret og biter etter meg så jeg får ikke luftet rotten.

Det hjelper ingen å la rotten bare være i buret og slutte å ha kontakt. Dette vil gjøre vondt værre. Rotten kan bli mer innesluttet og få mer adferdsproblemer.

Det du kan gjøre er å sette buret på et bord, lage rampe, eller løfte buret til sengen/sofaen slik at rotten kan gå ut og inn i eget tempo. Lag gjerne til en lekeplass med mange trygghetsoner for at rotten skal tørre å komme mer ut.

F.eks pappesker, hus, rør og mer o.l. Det kan også friste å gå ut på egenhånd om du har en matskål med fristende godbiter utenfor buret. Har du veldig stort bur så kan du sette buret på et bord ved siden av sofaen og lage en vei over med en stige e.l. Du kan også lage en lekeplass i sofaen uten å sitte der selv, men leke med rotta fra avstand i starten med fjørleker eller hording leker. Eventuelt kan du lære rotten å bruke en transporteringsboks, også kalt trygghetsboks (se steg for steg tillitstrening).

Over tid vil til og med en traumatisert rotte bygge opp en viss tillit til deg. Alle er ulike og noen ganger må man innfinne seg med at de er som de er, ikke alle blir kosete eller håndtamme, men mye kan gjøres for å forbedre hverdagen deres.

Andre grunner hvorfor en rotte kan bite

- Ved smerte og sykdom.

-På grunn av dårlig syn «ser» rotter ofte med tennene. De tar og føler på med tennene som vi gjør med fingrene. Selv om rotten bruker tennene er det ikke nødvendigvis en biter, men mer en smaker. Noen rotter kan få uvane med å smake for hardt uten at de egentlig mener å skade deg. De kan være uheldige de også og feilberegne. Et ordentlig bitt vil du merke.

- Om rotten nettopp har kranglet med en annen rotte. Rotter kan både furte å bære på følelser slik som mennesker kan. Vær bevist på hvilket humør rotten er i. Ting kan oppstå når man driver med en intro for eksempel. Da kan en rotte være oppjaget eller stresset av lukten fra en annen rotte.
En veldig hormonell rotte, som ikke tåler lukten av andre rotter, kan la dette gå utover deg. I slike tilfeller hvor man har prøvd mye annet kan man vurdere hormonchip, det kan hjelpe rotten å bli mer avbalansert.

- Rotter kan bite ved lært adferd. Hvis en rotte blir håndtert dårlig og klarer å få inn et bitt som gjør mennesket skeptisk, og gjerne slutter å håndtere rotten, så kan rotten lære at dette fungerer.

-Babyrotter kan også lekebite som de gjør med sine søsken uten at dette er noe alvorlig. Det blir som med hunder og valper som tester ut grenser eller prøver å oppfordre til lek.

Videoen er laget av Kristin Bruton


Avslutning
Jeg vil avslutte med å si at rotter vil helst ikke bite. Rotter er byttedyr og flykter heller en å bite. Har man god tillit til en rotte kan en rotte til og med groome deg ; vaske deg på hendene, klippe neglene dine, rote rundt i håret ditt o.l.
Helt avslutningsvis legger jeg med lesestoff på positiv bruk av tenner. http://www.joinrats.com/EarnTrust/RatsU ... /i-PfhHwFb

Må bare vise denne videoen av en av mine siste hjerterotter som het Ester. Jeg lot hene ikke gjøre dette ofte altså. Men hun ville bare gi litt tilbake da jeg klødde henne ofte bak øret og på ryggen.




Skrevet av: Sara Syversen
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hvorfor noen rotter kan bite

Post by Sara Syversen »

.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply