Rotte biter klær

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ulriken
Pinky
Posts: 5
Joined: 22 Jan 2017, 23:34

Rotte biter klær

Post by Ulriken »

Hei :) jeg har fire rotter, to på tre måneder ca og to på ni uker, så de er enda ganske så små. Felles elsker de å bite føttene mine, men sokkene. Ellers er de glad i å bite hull på tepper osv, men det er greit. Vet det er klærne de vil ha da de ikke biter naken hud, men kan ikke gå naken :P

I går begynte de å ta å bite buksen min og genseren min, med meg i. Det er ikke så altfor hardt men gjør jo vondt, og jeg kvepper lett. Har prøvd å "pipe" og si bestemt nei, men de gjør alt de ikke har lov til om og om igjen.. De har tyggeting i buret, som plast og tre ting, og skallet til kokosnøtt.

Er første gangs rotteeier, og vil ikke at dette skal bli en uvane de gjør seg vandt til da det blir vanskelig å la dem være på meg når de tar et jafs. :/ Har noen vært borti det samme eller har tips?

Annoli
Leder
Posts: 153
Joined: 10 Jan 2017, 22:36
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Rotte biter klær

Post by Annoli »

Veldig vanleg dette. :)
Eg ville ha hatt "rottekle". Ikkje gå med favorittkle medan rottene er ute.
Mine knaskar kun på kle dersom eg har tråkka i noko spiselig eller tørka meg på klea.
Eg arbeidar i barnehage så eg har ofte matlukt på meg når eg kjem heim.
Byttar alltid til "kose/rottekle". ;)

Det hendar det vert litt hard og då anten piper eg eller dyttar dei litt vekk.
Ann Mari S. Selje

"It's nice to be important, but it's more important to be nice".

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Rotte biter klær

Post by malap »

Det er normalt at spesielt unge og nye rotter skal "smake" på alt, rottene bruker munn og tenner til å undersøke - det pleier å avta med tiden uten at man må gjøre så mye for det.

Du kan lese mer om hvordan de bruker tennene sine her: http://www.joinrats.com/EarnTrust/RatsUsingTeeth

Ellers, ha på deg klær som du ikke er redd for og ha fremme masse leker og aktiviteter rottene kan drive med under utetid i tillegg til buret :) ting som de får lov å bite på og som er spennende for de, gjerne pledd også om de liker å gnage på tøy.

Sjekk tråden Aktivisering under Bur og aktivitet her på forumet!
Malena

Post Reply