Sørgende rotte og dominerende ny ungrotte..

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
J&J
Pinglerotte
Posts: 39
Joined: 10 Feb 2016, 21:14
Kjønn: Kvinne
Location: Møre og Romsdal

Sørgende rotte og dominerende ny ungrotte..

Post by J&J »

Hei!
For to dager siden måtte jeg desverre ta Juni med til dyrlegen så hun kunne bli avlivet (hypofysesvulst) :( Søstera, Johanna, ble da alene og jeg fikk skaffet en 6 uker gammel hunnrotte, Sofi. Introen gikk bra, men Johanna virker litt uintressert. Johanna sørger nok over Juni, hun ligger i huset sitt og ser trist ut, kommer heller ikke når jeg roper på henne . Hun klør deg en del og, kanskje kan det være av stress eller sorg? Hva kan jeg gjøre med det?

Sofi, den bittelille ungrotta er en liten rakett, hun elsker å springe og gjøre rampestreker. Men hun er også ganske dominerende, hun tvangspusser pelsen til Johanna (johanna er voksen) så Johanna piper. Nå tror ikke jeg Johanna får så vondt akkurat, hun piper for ingenting ; Bare av at Juni kom borti henne fikk henne til å pipe :kiss: Johanna har også nesten underkastet seg for lille Sofi. Johanna har pusset pelsen til Sofi, men ikke så Sofi piper. Man kan vel si det sånn at Sofi nesten er sjef :rat: Det er Johanna som burde ha vært sjefen, siden hun er 3 ganger så stor som Sofi og har bodd i buret lengst osv.
Er det noe jeg kan gjøre for at det blir lettere for Johanna (den eldste) ?

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Sørgende rotte og dominerende ny ungrotte..

Post by jilleide »

Så trist med Juni.. Er dumt at tottene er så utsatt for slike sykdommer.

Nå finnes det mange fler her med mer erfaring enn meg på dette området.

For en stund siden fikk jeg to nye babyer som jeg introduserte til mine to voksne. Her ble den ene babyen sjef i dette buret også, så størrelse vil egentlig ikke ha noe å si.

Ang. Å la hun voksne få litt ro/pusterom fra den lille, kan løsningen være å skaffe en til baby. Dermed kan babyene herje rundt med hverandre, med lik mengde energi og lyst. De eldre gidder ikke henge med alltid, hehe! :)
JE' Rattery

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Sørgende rotte og dominerende ny ungrotte..

Post by Marit Fosen »

I denne situasjonen hadde det vært bedre å anskaffe to. Da hadde de små hatt hverandre å herje med, og den gamle hadde fått litt ro. Hvis du har muligheten til å få en til, helst et søsken, gjør det.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Sørgende rotte og dominerende ny ungrotte..

Post by malap »

Signerer Marit Fosen der, de små kan ofte bli plagsomme for de eldre - de har mye mer energi og trenger å få den ut på noe. Mye utetider, leker og aktivisering er viktig for de små og kan dempe det i fht den andre. Masse tips her: viewtopic.php?f=10&t=16941
Tror ikke dette handler om hvem som er sjef eller ikke.
Malena

Post Reply