Jenterotte som biter

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ribbelur
Pinky
Posts: 3
Joined: 02 Aug 2016, 12:41

Jenterotte som biter

Post by Ribbelur »

Hei. :)

Jeg kjøpte to jenterotter i dyrebutikk for litt over en uke siden. De er to livlige og nysgjerrige jenter på 3-4 måneder. Problemet er at den ene biter litt. Dette kom ikke som noen overaskelse, de sa ifra om det på butikken, men jeg tenkte vi skulle vende henne av med det.:)
Begge rottene småbiter og "smaker" litt på fingrene, men den ene har bitt gjennom huden på meg tre ganger.
Den som biter virker også mer nervøs, og jeg tror også den ser litt dårlig. Den har røde øyne og det virker som om den myser med øynene noen ganger. Det har sikkert også vært en stor overgang for rottene å komme hit, da de har vært vant til dyrebutikken, og nå har kommet i et nytt hjem, med nye lukter og lyder (vi har to små barn).

Så jeg lurer egentlig på hvordan jeg best skal gå fram for å gjøre den mer trygg på meg og resten av familien? Den kommer bort og spiser hvis jeg tilbyr den mat, og er ivrig på å snuse. Men jeg tør ikke prøve å få den opp i hånda, fordi den har bitt uten forvarsel før.
Ser at flere anbefaler å ta utrygge rotter i genseren, men da må jeg jo løfte den opp, noe som kanskje kan gjøre den mer redd?

Ribbelur
Pinky
Posts: 3
Joined: 02 Aug 2016, 12:41

Re: Jen

Post by Ribbelur »

Oi, nå ser jeg at tittelen på innlegget ikke kom med. "Jenterotte som biter" skulle det være. Går det ann å redigere?

Hardy Rats
Sofaspiser
Posts: 193
Joined: 09 Sep 2014, 16:56

Re: Jen

Post by Hardy Rats »

Jeg hadde en ungrotte fra butikk som beit i frykt. Han løp fra meg da jeg åpnet buret og gjemte seg med en gang han så meg (eller hvem som helst av mennesker). Jeg startet rehabiliteringen med at han ikke skulle være redd for at jeg sto utenfor buret hans. Jeg fant ut at livretten hans var ost, så hver dag, mens jeg lagde middag, hadde jeg buret hans åpent på kjøkkenbordet (han gikk ikke ut). Så med helt tilfeldige intervaller begynte jeg å lage en spesiell lyd og gå bort til buret med en bitteliten ostebit. Etter kort tid lærte han at lyden betydde ost og han løp bort til døråpningen hver han jeg lagde lyden og gikk mot buret hans. Da skjønte han at selv om jeg sto utenfor buret, kom ikke noe skummelt til å skje og han ble mer og mer avslappet.
Ellers gikk jeg rundt med han hele dagen i genseren som du sier. Jeg hadde mat lett tilgjengelig og en vannflaske i lomma eller agurk som han fikk med jevne mellomrom. Jeg måtte løfte han ut av buret, og han beit hver gang jeg løftet han de første ukene, men når han kom inn i genseren roet han seg. Jeg måtte bare tåle å bli bitt :P når vi holdt på å spise middag, var han i genseren, eller så var buret åpent på spisebordet. Han var med meg hele tiden, så lenge jeg ikke var på jobb. Etter 2-3 uker sluttet han å bite meg og samboer (han gjorde det samme). Etter 2-3 måneder, hadde han sluttet å bite helt. Det ble bekreftet da en besøkende dame ikke visste bedre og røsket han ut av fanget mitt og satte han på skulderen til sin 2 år gamle sønn før jeg fikk sagt noe. Han var helt rolig og snuste forsiktig i øret på gutten. Nå er han snart 2 år, og er førstemann til å hilse på fremmede, spesielt hvis de har mye hår :P Med mye tid, tålmodighet og plastere gikk det ann å temme han, og det hjalp veldig at han hadde 2 tamme burvenner. Jeg er helt sikker på at du klarer å temme hun her, så lenge du ikke gir opp ;)
~Marcy, Muffins, Moon, Mira, Magic, Aero, Bubbles, Bulma, Chelsea, Mim, Delta~

utmeldt

Re: Jen

Post by utmeldt »

Ribbelur wrote:Oi, nå ser jeg at tittelen på innlegget ikke kom med. "Jenterotte som biter" skulle det være. Går det ann å redigere?
Har ordna det for deg :)

Ribbelur
Pinky
Posts: 3
Joined: 02 Aug 2016, 12:41

Re: Jenterotte som biter

Post by Ribbelur »

Takk for svar! :)
Merker stor forbedring nå, de kommer bort til meg og til og med opp på fanget. Jeg er fortsatt litt restriktiv i forhold til den ene, da jeg er litt redd for å bli bitt.

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Jenterotte som biter

Post by malap »

Anbefaler deg å lese om tillitstrening i denne tråden: viewtopic.php?f=17&t=17037

Ellers er jeg ingen fan av "gensertrikset", det blir påtvungen nærhet til noen rotta er redd for (deg). Hvorfor: http://www.joinrats.com/EarnTrust/Shirts
På denne siden er det mye bra info om tillitstrening som jeg heller ville gått etter: http://www.joinrats.com/EarnTrust

Mange fine videoer på denne kanalen om det og (på norsk): https://www.youtube.com/playlist?list=P ... Y77UNMbjCw
Malena

Post Reply