Steg for steg Tillits øvelser.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Steg for steg Tillits øvelser.

Post by Sara Syversen »

Når du tar med deg rotta hjem

(Flere videoer og bilder vil komme etterhvert)

Nå har det seg slik at alle rotter har forskjellige personligheter og har ulike behov.
Det kommer også ann på om du har kjøpt deg en rotte fra butikk eller fra oppdrett hvor dem er godt sosialiserte. Mange rotter fra butikk kan også være noe sosialisert. Men har dem for eksempel stått der lenge og alene kan dem ha mistet noe tillit til mennesker og man må jobbe noe ekstra for å få tilbake dette. Ingenting er umulig. Men noe tar bare litt lengre tid. Det er vel nøkkelen bak alt for å skape god kontakt med rotter. Å bruke mest mulig tid med dem og å være tålmodig. Ingenting haster. Noen rotter er tamme på 2-3 uker. Noen 3-4 måneder. Andre har kanskje hatt veldig sterke opplevelser og traumer og vil kun komme til det stykket at dem fungerer i en rotteflokk og kan bli håndtert noe Men trives best med sine rottevenner en å få kos fra mennesket. Og det er helt greit. Men mye kan man gjøre for å skape kontakt. Så gi ikke opp. Husk du er 10 ganger så stor som en rotte og du må bruke tid på å overbevise at du ikke er en trussel. En rotte er jo faktisk et byttedyr så at den vil hoppe vekk fra deg er fordi den beskytter seg selv og det er et innebygd instinkt.

Noen korte tips om bonding og tillitstrening.

Nr1. Når du tar med deg rotter hjem så er det veldig kjekt at disse rottene får lov til å om justere seg litt i det nye hjemmet. Dem trenger å venne seg til lyder, bevegelser og lukter. Så det er lurt å la rottene få ro å la dem stå i buret i fred ihvertfall første natten. Det kommer helt ann på rottene hvor redde og skeptiske dem er. Husk du bør ha minst 2 rotter da dette gjør dem mye tryggere på tilværelsen og dem vil tørre mer fordi rotter ofte utfordrer hverandre og det den ene rotta tørr å spise vil den andre prøve og slik er det med leking og bonding av mennesket også.
Noen rotter trenger kanskje å få fred 3- 4 dager også eller en uke for å tilvenne seg det nye miljøet. (Små nysing fra rotter kan komme av stress. Man kan også se stress kløing ved miljø bytter. Men les gjerne mer om midd og luftveisinfeksjoner på rotter).
Det er også veldig lurt at buret står i et rom hvor man oppholder seg mye. Slik får man litt bedre kontakt . Slik som ved siden av sofaen eller om du har et annet soverom du oppholder deg mye på. Med veldig engstelige rotter man må jobbe mye med så har det hent her at jeg har hatt buret på sofabordet dem første ukene slik at rotta har kunnet gått ut og inn i eget tempo over lang tid.
Les gjerne mer om Habituation her :
https://en.wikipedia.org/wiki/Habituation

(Jeg vil tillegge dette at jeg selv har et eget rotterom men jeg starter alltid med rottene i stuen å har dem der så dem blir kjent med meg. Det er ikke bestandig det at rotter blir redde om dem står i et rom hvor det er lite aktivitet. Men det er større fare for det at dem blir mer skvetne når du kommer inn i dette rommet. Her kommer det an på rottene og hvor mye du tilbringer tid med dem. Man kan også eventuelt ha på en radio for dem hvis den eneste muligheten du har er å ha dem i et rom du ikke oppholder deg i så mye. Det kan hjelpe for noe tilvenning av lyder og støy.)

Nr 2. Man kan legge en nattrøye med lukta si på i buret for enda mer tilvenning av lukt slik at dem blir kjent med deg mer.

Nr. 3. Snakk gjerne med rotta. Er det en veldig engstelig rotte er det noe jeg gjør mye. Også før jeg åpner dørene til buret. I noen tilfeller må man kanskje stå helt stille å viske litt også om dem løper å gjemmer seg når du snakker. Det kommer helt an på hvilken grad rotta er redd. Jeg selv har tatt imot en rescue gutt som sto alene i et akvarium over lang tid uten riktig sosialisering og stimuli og hvor 3 av søskena ble slangemat så med han så måtte jeg ta ting ekstremt gradvis med.
Anbefaler for den som er litt mer interessert å lese om litt mer om Systematisk desensitivisering. Men kort fortalt er det at man skal ikke utsette dyret raskt for det den er redd for men ta det sakte og gradvis.

Et eksempel :
Om en jente har forbi for hunder så tar man ikke denne jenta inn i et rom fult av mange hunder. Da vil hun gråte, kanskje bli sint å ut agere.
Men om man tar med den samme jenta i en park og ser på hundene fra avstand. Og drar ditt vær dag i en periode så kan dem nærme seg sakte men sikkert en av hundene. Kanskje leke å kaste ball før hun klapper den.
Dette har ihvertfall jeg ofte i bakhode når jeg tilnærmer meg redde rotter og må ta ting sakte.

Nr.4. Jeg setter meg alltid ned på en stol inntil buret til å begynne med eller på gulvet inntil buret. Legger da hode ned og armene ned ved buråpningen så dem får snust på meg. Å utforsket meg i sitt eget tempo. Mange rotter vil nok da løpe litt frem og tilbake til å begynne med før dem tørr noe som helst.
Ved noen tilfeller så må man også kanskje sitte helt rolig med noe mat på fanget å la dem gå sakte ut og inn også.
Dette gjelder ikke alle. For mange er det bra at du beveger deg noe så dem blir vant til dette. Her hjelper en venn av meg med Bjarte så han fikk utforsket i sitt eget tempo. Brukt nesa å lukta.
Image

Noe som er veldig kjekt å starte med er å gi bløt mat fra skje så rottene lærer å ta mat forsiktig. Mange rotter da som ikke er vant til hender kan gjerne kaste seg over maten og være litt hardhente da dem ikke vet hva helt hender er. Så for å lære dem litt "bordskikk" hjelper det at dem biter i skjea først. Da tar dem gjerne maten penere. Nå kommer det helt ann på rottene du har. Noen ganger kan man jo bare smøre litt yoghurt på henda å putte dem rett inn i buret med en gang så dem kan slikke opp det og forbinde henda dine med noe godt. Har du små små babyer i hus kan man ofte gjøre dette veldig fort.
Mens andre igjen må man ta først mat fra skje, så gi mat fra håndbaken, så holde noen godbiter som er litt lange fra fingertuppene også ta denne godbiten nærmere fingertuppene. Man kan også holde henda aaaakkurat så dem får tak i mat også prøve å ta henda nærmere.

En video av rescue rotta mi Bjarne som ble funnet ute. Dette var i starten. Fikk god bruk for det å bruke skjea her.



Image

Nr.5.Når du sitter ved buret å gir mat så kan du prøve etterhvert å smøre noe yoghurt også på armen din og har du på deg genser kan du legge albuen ned mot buret og ta noen maisbiter oppover armen og skulderen og sitte stille å se om dem kommer sakte men sikkert opp på skulderen din. Vær tålmodig. Dette må man kanskje prøve å gjøre i mange dager på enkelte rotter før dem tørr å klatre opp.

Andre måter å jobbe vet buret er å bruke Positive Reinforcement om man har en nervøs rotte for å komme litt lengre frem i buret og i mot deg. I starten må man kanskje gi mat der rotta er. Men så kan man begynne å se etter tegn når dem tar et steg mot deg så gir man en belønning når dem går frem. Da forbinder dem denne handlingen med noe positivt det å gå mot deg. Jeg selv er ikke så flink enda med timingen å gi akkurat når han tar en fot frem. Men vi har lært ting sammen Bjarte og jeg og jeg ser det har hatt en god effekt for han. Istedenfor at den første tanken skal være å gjemme seg når et menneske kommer så kommer han mer frem. (Akkurat han var et særtilfelle altså. Dette er ikke noe alle må gjøre men det var artig å se hvor god effekt akkurat Bjarte fikk av dette som hadde sittet i et akvarium lenge alene.)


Alle som vil lære litt mer om Positive reinforcement bør ta en titt på denne siden.
http://www.joinrats.com/ModifyBehavior/ ... ent/Method

Her har Gwen en litt eldre rotte som kan dette.
Anbefaler uansett en trygghetsone ved jobb på bord for redde rotter som ikke er vant til dette.



Nr.6. Du kan gjerne lage en lyd vær gang du skal til buret. Jeg pleier her å smatte på dem. De vil rask kjenne deg igjen. Og hvis du for eksempel har med deg et lite havregryn eller sånn til å begynne med så vil dem gjerne løpe enda mer frem til burdøra. Noen kan også lære å komme ved at du roper navnet dems om du gjør dette fast og da gir en godbit. Det trenger ikke å være mye. Et lite havregryn eller en liten puffa ris kan holde. Man kan gi yoghurt drops og andre godsaker også. Men til slike ting du gjør ofte er det greit med ting som ikke er for fetenes eller har høyt sukker innhold.
Alle disse aktivitetene vil bygge tillit med dem og hjelpe dem å unngå å bli bur-defensive.

Nr.7. Det finnes positiv bruk av tenner og negativ bruk av tenner. Rotter er som en liten 3 åring som må bite på alt. Dem bruker tenner som vi gjør med hender. Tar og føler på. Så om du får en rotte som små napper i klærne dine. Så er dette helt normalt. For dem vet ikke helt hva tekstil er for noe. Hvis noen napper for hardt. Da kan du bare si eeeeep lyst og høyt. Gjør dem dette når dem er i sofaen og napper deg mye i buksa på låret for eksempel og det er plagsomt så kan du bruke en liten fjøl å skyve unna eller holde hånda di fremme som skydd. Dem vil forstå det etter hvert at dette er nei nei. Man kan også avlede med mat. Alle ussosialiserte rotter jeg har tatt imot har sluttet med napping på tekstiler.
Men en annen positiv bruk av tenner vil være at noen rotter vil groome deg. Noen rotter kan faktisk både klippe neglene dine eller bite av død hud på føttene dine. Her lar jeg dem stelle hendene mine som dem ønsker.

En video av en omplasserings rotte som kom hitt til meg. Hun skal hele tiden klippe og stelle neglene mine. (og ja dem er vasket og gjør ikke dette hele tiden for jeg har ikke lange negler heller akkurat). Noen er litt hardhente men da kan du bare si eeep eller trekke hånda til deg om du ikke har lyst. Noen kan små nype litt på huden i starten også men det er ikke farlig.


Dette er en form for bonding dette også å la dem vaske deg litt. Er dem såppas trygge blitt så er dette bare koselig.


Nr.8. Hvordan får jeg rottene ut av buret ?
Nå begynner jeg alltid ved å sitte ved buret her. Og lokker dem med litt mat på fanget og bruker mye tid på dette i starten. Hvis du skal løfte en rotte bør man også alltid gjøre det forfra og løfte med to hender akkurat som man skulle ha løftet vann fra en bolle med to hender. Flere metoder er det selvfølgelig. Men er rotta usikker og redd så er dette greit. Også være sikker på at hun har sett deg. Ha øyekontakt, snakk og vær tydelig. Helst ikke ta en rotte bak fra hvis hun er utrygg på deg. Dette blir da fort sett på som en fare hvis noe ukjent kommer bakfra og det kan ende med et bitt hvis det er en nervøs redd rotte som ikke har tillit til mennesket sitt enda.
Ikke alle rotter liker å bli løftet med en gang. Så da kan man tilvenne dem en transporterings boks å løfte dem i denne. Jeg kaller også dette en trygghetsone. Et sted dem føler seg trygge. Du kan bruke en skoeske som du klipper et hull i og ta litt fleece inni. Jeg setter alltid denne i buret fra dag en så dem får satt sin godlukt på denne. Med litt engstelige rotter da så kan man prøve å tilby dem å gå inn i denne. Dette er en tålmodighetsprøve i starten. Noen tar det fort og smetter inn med en gang. Andre må man prøve å snakke med, gi mat fra skje og så prøve å tilby skoesken. Man kan også legge en godbit inni og så holde den inntil buråpningen. Mye skal hjelpe på om den har stått i buret også altså. Og husk å aldri dytt en rotte inn i esken. hele poenget er at hun/han skal forbinde denne esken med noe bra. Man kan også når man øver bare gå frem og tilbake til et annet bur. og når du slepper rotta ned i det andre buret så gi en godbit.

Bare en samling av ting man kan bruke. Man må ikke bruke en pappeske heller.
I noen tilfeller har jeg brukt et mindre bur å få en rotte fra hovedburet og over til sofaen. Da om ikke jeg har muligheten til å skyve hovedburet bort til sofaen.
Image

Image

Nr 9. Rotteskjerf og kosepose. Dette er noe du også kan bruke istedenfor en pappeske. Hvis du sitter på stolen inntil buret og har en kosepose på fanget så kan man holde den åpen og legge en matbit der. La dem løpe frem og tilbake å utforske. Prøv å løft den innimellom. Det samme er med rotteskjerfet. Du kan legge rotteskjerfet i buret for tilvenning også eller ha den på fanget. Prøv å løft av og til. Jeg sitter mye ved buret i starten så om dem har kommet så langt som å klatre på deg så kan man prøve å ta dem inne i rotteskjerfet . Man kan prøve å reise seg og sette seg ned. Så gå frem og tilbake til kjøleskapet å gi en godbit. Og sette dem tilbake til buret igjen.


Her tilvendte jeg Bjarte til å like koseposen i buret først.
Image

Image


Det er ikke alle rotter som har ro i rompa til å bruke en kosepose og det er helt greit. Men her har jeg alttid en kosepose på fanget så når dem er ute å løper på lekerommet kommer dem en liten tur innom denne.
Mine forbinder denne med en trygghetsplass. Men inni genseren er jo også like mye morro for mange altså <3

Image



Nr10. Vi kan også være en trygghets sone med genser, trøye, hette og morgenkåpe. Om du sitter ved et bord eller sofastol så kan du åpne opp genseren din litt å vise at dem kan gå inn. Legg gjerne noen godbiter inni der også. Trenger ikke være mye. kanskje noen puffa ris eler havregryn. Er dem veldig trygge så kan man jo stryke litt på dem. Og er dem ekstra ekstra trygge så liker noen at man jager dem litt rundt og skiler dem. Men før den tid så bruk stemmen din som en beroligende lyd, og rottene vil begynne å assosiere sikkerhet med stemmen din. Til å begynne med er det helt greir med en øvelse på noen få minutter. Tving aldri dem til å være inni genseren lenge om dem ikke vil. Men prøv gjerne flere ganger i et naturlig tempo ved annen lek også.
Image

Jeg selv syntes det var lettest å begynne med en morgenkåpe eller en åpen genser jakke av noe slag. Så kan man legge seg litt slik også. Dette var Rescue rotta mi Bodil som hadde stått alene i 6 måneder etter burevennen hennes døde. Hun var en litt engstelig rottetott i starten.
Image

Her er Karstein gutten. Han elsket å være i genseren. Han stupte gjerne inn genseren om det kom folk på besøk han var skeptisk til også. Savner denne gutten. Nydelig var han.
Image
Nr 11.
Tilvenning av touch å det å bli tatt på kan man starte med når man gir rottene mat. Dem tolererer det mer fordi dem er opptatt med noe annet men også fordi rottemor vasket dem mens dem spiste når dem var små. Stryk i små korte periode av gangen.
Snur hun/han hode veeldig mye bakover er det greit å stoppe. Dem signaliserer ofte hva dem vil og ikke.
Det å stryke dem lett på hode å litt på ryggen tolererer mange når dem spiser. Men bak på rompa er det ikke nødvendigvis alle som liker med en gang. Så jeg har sagt det. Føl deg frem. Bli kjent med rotta å se etter hvor hun snur hode eller om hun rett og slett dytter deg bort med snuta eller dem små lankene sin. Trekker dem seg vekk å rygger så stopper du.

Nr.12.
Leketid i starten. Begynn gjerne med et lite avgrenset område før du utvider til noe større.
Her må du føle deg litt frem hva som fungerer for deg og den nye rotten. Jeg gjør litt forskjellig etter behov.

Man kan bruke en sofastol å sette seg der og ta med rottene ditt . Man setter seg da ned og lar rottene gå i sitt eget tempo rundt på deg. Godbiter er alltid greit å ha med så dem fordbinder utetiden med noe bra.

En annen variant er å kanskje bruke et lite kjøkkenbord til å begynne med å sette et mindre bur der. Greit å kunne slå seg til ro i for rottene. Jeg bruker critter nation som hoved bur og det er litt for tungt å løfte så da bruker jeg et lite reisebur eller annet feriebur på bordet.
Dette er bare et eksempel. Her har jeg laget en sti av mais for å få Bjarne ut litt. Hun lyse hvite var en trygg gammel rotte jeg brukte for å hjelpe han nye ut litt (kastrert).

Image

Jeg setter kanskje også da frakteboksen med kjente lukter på rett utenfor buret så dem kan våååge å gå ut og inn av buret i eget tempo til pappesken dem kjenner først.
Her er det en litt nervøs rotte som jeg måtte ha dunkel belysning og sitte i flere timer å være tålmodig.
Hadde et hus rett ved buret men brukte også litt mat for at han skulle tørre å gå litt ut.



Image

Jeg setter gjerne frem enda flere trygghetsoner bortover. Pappesker, hus, rør, pledd og diverse.
Rotter tørr gjerne mer om dem kan reise rundt i et rom uten at dem faktisk kan bli sett. Å gjemme seg fra ting til ting. Da vil dem føle seg tryggere fortere.

Image
Image



Når jeg har dem på bordet så legger jeg armene ned og hode ned å lar dem snuse på meg å klatre på meg. Det å ta noen maisbiter oppover armen og skulderen kan også fungere godt for at dem vil klatre mer på deg.
Det kommer jo også ann på hva slags bur du har. Men jeg bruker også å lage til en lekeplass på taket av buret helt først.
Ditt tørr dem gjerne å gå før dem tørr å gå noen steg utenfor.
Image

Og veldig ofte trekker jeg critter nation buret som står på jul inntil sofaen eller stuebordet. Da kan dem gå ut og inn i eget tempo. Det å løfte rotter forter jeg meg aldri med å gjøre. Jeg liker at dem skal rusle over fanget mitt, snuse og utforske og klatre på meg.
Noe mange gjør til å begynne med før rottene tør å utforske over alt er å legge et stort pledd på sofaen dem kan løpe under. Dette er veldig gøy. Spesielt for små baby rotter.
Image


13. Nøkkelen til rottenes hjerte er ofte at du respekterer grensene dems. La dem bestemme når. Når dem skal gå opp på skulder når det er greit at du tar neste steg. Man må prøve seg frem å pushe noen grenser. Men vis hensyn til rotten. Dette vil styrke båndet mellom deg og rotten. Også gjennom mat og lek så dem kan forbinde deg med noe godt. Se gjerne aktivitetstråden her inne. viewtopic.php?f=10&t=16941

En youtuber som er verdt å følge :
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Steg for steg Tillits øvelser.

Post by Sara Syversen »

.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply