Veldig aggressiv hunnrotte

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ginahr
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2014, 22:53
Kjønn: Kvinne

Veldig aggressiv hunnrotte

Post by Ginahr »

Hei!
Føler jeg støtt og stadig maser her inne, men det er så mye lettere og spørre og få svar (på norsk!).

Jeg har to voksne hannrotter (1-2år), og to hunnrotter (6 mnd) som bor sammen. Begge hannene er kastrert, og det var null problem og introdusere de med jentene. Hannrottene godtok de nye øyeblikkelig, og de ble "bestevenner" med en gang. De var 5-6 uker ved introduksjon.

Så var jeg så teit og fikk ny hunrotte, verdens vakreste rotte uten pels og med røde øyne. Hun var 5-6 uker ved henting, og er vell 3-4 mnd nå. Hun er helt nydelig, og så fin adferd (trodde jeg). Ikke noe redd og veldig tillitsfull. Jeg føler at jeg gjorde alt riktig med introduksjonen. Hadde burene ved siden av hverandre, overførte lukt fra bur til bur, lot flokken min utforske i hennes bur osv. Så nå den siste måneden har jeg hatt de en del sammen for å prøve å få det til å funke. Rottene jeg hadde fra før oppfører seg i grunn ganske bra. Men den nye rotta er utrolig aggresiv. Nå er jeg ikke ekspert på rottekroppsspråk, men for meg virker det sånn. Det er mulig det har noe med at hun ikke ser så bra? Hun stiller seg på to ben med en gang en av de andre kommer i nærheten. Hele henne dirrer av og til, og ørene flagrer og hun vagger med halen. Og hun markerer overalt! Jeg hadde henne først med en av jentene, så den andre også etterhvert guttene. Hun er like aggresiv mot alle. Guttene mine prøver å ignorere henne, men hun går på en måte etter dem. Nå har de fått nok så hver gang hun er med en av dem, går de etter henne først. Nå skal det sies at det har gått bra noen ganger. De gangene den nye rotta er opptatt med sitt eller ikke går etter dem, går det fint. Da kan de fint være på samme område uten å krangle, men de vil ikke akkurat ha noe med hverandre og gjøre.

Høres dette ut som en aggressiv hunnrotte?
Er det mulig å sterilisere henne kasnkje? Eller hva er lurest og gjøre fremover nå?

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Veldig aggressiv hunnrotte

Post by Sara Syversen »

Hmmm. Jeg hadde vurdert å kanskje chippe henne. Det forandrer ikke hele rotta men kan gjøre henne mer avbalansert om det ligger hormonelt og ta av dem øverste toppene. Om det er lært adferd så vil ikke alt viskes bort.

Men ting kan kanskje ha gått for fort for henne også. Mange rødøyde er litt mer usikre. Ikke alle men mange da dem ser dårligere.
Og da kan det være lurt å bruke tid på å flette in en etter en med henne. Å la en bo sammens med henne og ha utetider med henne i noen dager før du starter med neste igjen. Alt etter hva hun takler og er klar for.
Vet det er mye job og mange doble utetider. men noen må bare få lov til å fordøye det litt i sitt eget tempo. Hun kan være hormonell. Men mye kan løses med en strategisk intro etter hvordan gemyttet er på dine rotter også.

Hvem rotte går hun best over ens med av alle ?

Det med ørene kan være at hun hadde løpetid akkurat da.
Dette er ihvertfall dirrig med ører. 0:26 ser man det tydelig.


Dette er en hormonell rotte som durer av sinne gjennom kroppen.
Jeg flyttet buret eeeeenda lengre bort da han ikke var klar for denne avtsanden heller.
Hvordan reagerer hun når hun lukter på ting fra dem. Har hun bustepels ???


Når det gjelder bur ved siden av hverandre så er det noen som har missforstått har jeg sett. Det er noe som skal gjøres gradevis. Man skal ikke sette burene ved siden av hverandre før andre steg først. Og viser dem bustepels når burene står en hale lengde ifra hverandre så er det for tidlig og det kan ha motsatt effekt og heller gjøre det slik at dem bygger opp sinne med hverandre istedenfor. Bare sån at jeg har sagt det.

Grunnen til at jeg var lattermild på videoen er fordi jeg kjenner Bjarne veldig veldig godt da han blir litt over stresset av nye rotter. Og jeg må ta ting i veldig sakte tempo for at han skal kunne godta andre rotter. Men han er en godklump under alt for det ;) Etter at jeg har lært han å kjenne.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Ginahr
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2014, 22:53
Kjønn: Kvinne

Re: Veldig aggressiv hunnrotte

Post by Ginahr »

Det er akkurat slik hun gjør med ørene sånn som på videoen! Jeg hadde virkelig ikke fått med meg at det var pga. løpetid.

Det er ingen av dem som er aggressive når de er i bur ved siden av hverandre. De virker bare nyskjerrig. Men jeg har ikke merket noe til eksrtra markering fra noen eller noe slikt. De virker bare interessert i hverandre, derfor trodde jeg det gikk fint å begynne med introduksjoner. Men jeg tror nok det er lurt som du sier og ha henne med en først, og bare den ene. Dersom hun bruker veldig lang tid, skal hun få lov til å bli kjent med BARE en først, også introdusere de andre en og en etterhvert.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Veldig aggressiv hunnrotte

Post by Sara Syversen »

Ja på noen kan det hjelpe. Mens andre igjen har godt av at hele gruppa er samlet.

Og etterhvert som du da får gruppa samlet og det er noe knuffing i starten så ja er jo noe normalt før den nye rangen er satt. Også da før hun kanskje har blitt satt litt på plass av dem eldre.

Det kan også hjelpe å ha henne ute en halvtime først så hun får løpt fra seg litt om hun har et større energinivå en dem andre. Gutta boys blir nok litt trøtte på denne derre voldsomme energibunten av en jente også. Dem er 1 år og hun 4 måneder ish ?

Noen gutter kan ha bustepels om dem er sinte. Men også om dem er lit redde og skeptiske for den nye situasjonen.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply