Når er nok nok - hanrotter som slåss

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
KSV_buildorama
Pinky
Posts: 5
Joined: 03 May 2016, 22:07

Når er nok nok - hanrotter som slåss

Post by KSV_buildorama »

Det finnes sikkert mye bra tråder ute på dette alt, men så langt har jag ikke funnet en som er hel riktig for meg og mitt spørsmål!

Det er rett og slett: når er nok, nok, og hva bør gjøres?

Har tre dumborotte-gutter, søsken fra samme kull. De har nå startet å bli litt tøffe av seg, antar at de er blitt kjønsmodne og det hele.
I starten var det litt knuffing og uskyldige kamper som gikk pent for seg. De lager noe pipelyder, men forstår at det ikke er unormalt.
De sover for det meste sammen, spiser sammen og oppfører seg tilsynelatende greit, men jeg hører stadig vekk piping fra buret, så helt fredelig er det ikke! For halvannen uke siden oppdaget jeg at Peik (den ene rotta) hadde en del sår i halsområdet.
Ikke noe store greier, men tre steder hvor han nok har blødd litt. Tenkte at jeg følger litt med, men at sånn skjer jo.
Men igjen har han nå fått et nytt sår i samme område. :(

De oppfører seg jo ellers veldig snilt mot hverandre, og er ute og løper hver dag, men syns ikke noe om at de skal lage sår på hverandre!
Har tenkt litt på om det kanskje kune vært en idé å kastrere dem? vil det hjelpe?
Da de er tre blir det så dumt å separere dem for da vil jo en være alene.

noen tips eller tanker rundt dette?

utmeldt

Re: Når er nok nok - hanrotter som slåss

Post by utmeldt »

Hei :)

Kor gamle er dei? Om det er hormoner med i bildet så kan kastrering/chiping hjelpe.
Litt vanskeleg å vurdere når nok er nok uten å ha sett korleis dei oppfører seg, men eg aksepterer ikkje at rottene lager sår på kvarandre eller skremmer kvarandre til livs/rottene viser tegn på mistrivsel. Har du mulighet til å laste opp video? Eller bilder av såra? Klør han? Eg tenker alltid midd når eg ser sår på nakke/hals utan at det behøver å vere tilfelle her.

Alt i alt etter å ha lest det du skriver så ville eg ha sett det an litt, og sjekka om midd kan vere årsaken til såra.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Når er nok nok - hanrotter som slåss

Post by Sara Syversen »

Jeg tenkte også på midd når du sa små sår ved halsen at det kunne være midd. Om noen er syke kan dem også bli mer gretne.

Flere årsaker er om gutter har kommet i den hormonelle fasen. Ved ca 6-7-8 måned.
Andre ting er om dem har nok utetider. Eller om dem er understimulerte så kan dem da krangle mer. Å ryke litt mer i tottene på hverandre rett å slett.

Om det er snakk om en ny rangordning kan det være mer bråk. Kanskje en har spist seg opp i en vektklasse og utfordrer lederen ?
Og ja. Det har litt og si om man har mange nok forskjellige soveplasser. Noen kan bli litt teritorielle ovenfor en soveplass. Da kan det hjelpe å bytte litt inne i buret hvordan ting står. Ting fungerer også enda mer om man har stort bur synes jeg. Kjemisk kastrering. altså chipp kan være en løsning seff som siste utvei også om alt annet er prøvd.

Har du bilde av småsåra ? Lagt merke til om dem klør noe mer ?
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

KSV_buildorama
Pinky
Posts: 5
Joined: 03 May 2016, 22:07

Re: Når er nok nok - hanrotter som slåss

Post by KSV_buildorama »

Hmm, hvordan legger man ut bilder?

Mistenker nok at det er en av de sistnevnte. Han ene har spist seg ganske god og rundt. Han som er skadet er minst i størrelse.
Buret er 50x60x140 og de er ute minimum et par timer om dagen. Løper rundt, sover litt, løper enda mer og utforsker. Prøver å ta dem med på litt nye steder så de vil utforske hele tiden :) holder dem aktive!

De er vel blitt 4 måneder nå. Begynner å markere mer og lukte mer "rotte"
Får sjekke opp i midd, det ser ut som det kanskje kan være tilfellet (matcher bra på det jeg har lest så langt!) Må man til dyrlege for å få resept?

KSV_buildorama
Pinky
Posts: 5
Joined: 03 May 2016, 22:07

Re: Når er nok nok - hanrotter som slåss

Post by KSV_buildorama »

Oppdatering:
Tror det stemmer veldig godt med midd eller noe lignende! Ringer dyrlegen i morgen.
Håper virkelig det er det, så de kan fortsette å være kompiser ^^

utmeldt

Re: Når er nok nok - hanrotter som slåss

Post by utmeldt »

Har du lest denne? http://tamrotter.com/wp-content/uploads ... usmidd.pdf
Ja du må til dyrlegen, be om å få Stronghold.
Lykke til videre :)

Her kan du lese om korleis legge bilder:
viewtopic.php?f=13&t=11277

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Når er nok nok - hanrotter som slåss

Post by Kesia Madeleine »

Småsår i nakken er som oftest pga midd. Så jeg vil også tro det er det. Det er heldigvis veldig enkelt å behandle :) Hvordan går det nå? Fikk du snakket med dyrlegen?
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Når er nok nok - hanrotter som slåss

Post by WillyWonka »

KSV_buildorama wrote:Oppdatering:
Tror det stemmer veldig godt med midd eller noe lignende! Ringer dyrlegen i morgen.
Håper virkelig det er det, så de kan fortsette å være kompiser ^^
Hvordan gikk det?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

KSV_buildorama
Pinky
Posts: 5
Joined: 03 May 2016, 22:07

Re: Når er nok nok - hanrotter som slåss

Post by KSV_buildorama »

Uff, dårlig på å svare her! X)

Vi var hos dyrlegen og hun fikk sett på alle tre. Det var forsåvidt greit å få gjort uansett, få sjekket at de virket friske og normalvektige etc.
Hun fant ingen lus eller lignende, men fikk "midd-middel" og resept på en runde til.
Forstod det slik at midd ser man gjerne ikke, så det er vanskelig å fastslå at det er det som er problemet. så fikk beskjed om å holde øye med symptomer rundt det. De var ellers friske og fine, så jeg ser om såret leges, eller om det blir skrapt opp igjen.

Skjer det igjen kommer jeg til å skille ham fra de andre til alle sår er leget hvertfall. Kjøpte også en "bungalow" til dem som det er mer enn god plass nok til alle 3 i, og fjernet favoritthuset deres som nå knappt rommer to rotter. Sånn at alle tre får plass å sove sammen uansett hvor de velger å sove :) For ser at de foretrekker å sove i nærheten av hverandre, men ikke alltid er helt overens om hvem som sover inni huset og utenfor!



Så får vi se da. De knuffer og krangler jo ofte, men av det jeg ser, virker det ikke voldelig.

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Når er nok nok - hanrotter som slåss

Post by malap »

Tenker det er snakk om hormoner, har ei jente nå som ble veldig hormonell ved en 5 mnd alder - bølla mye med de andre og bet meg og samboeren. Etter chip roet hun seg betraktelig!

Middbehandling høres ut som en god ide, husk å vaske bur og utstyr godt ved hver behandling (regner med du skal gi igjen etter en 14 dager).

Ellers er det viktig at de har mange forskjellige hus og sovesteder tilgjengelig (minst etter antall rotter men jeg synes man skal ha enda fler), og leker og ting å drive med i buret.

(edit: ser nå at innlegget er fra for en stund siden)

Hvordan gikk/går det?
Malena

Post Reply