Sjenerte rottejenter?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Knutsdatter
Pinky
Posts: 17
Joined: 03 Mar 2016, 15:30
Kjønn: Kvinne

Sjenerte rottejenter?

Post by Knutsdatter »

Vi har for to dager siden overtatt to rottejenter på ca 7 mnd. De er livlige og nyskjerrige, men jeg tror ikke de er helt trygge på oss enda. Det er seks år siden sist jeg hadde rotter, så noe gått i glemmeboka. :crazy:
Altså, hos de forrige eierne brukte rottene å få være ute iblant. De er vandt nok til å være ute, men viser ikke samme interesse til å være ute her hos oss. Den ene rotten fikk klatre på meg mens vi besøkte hjemmet de bodde i, da satt den mest i ro (her hjemme vil den ikke sitte på meg) Forrige eier brukte å ha de sittende på skuldrene mens an gjorde alt mulig rart rundt om i huset. Her hjemme lar vi buret stå åpent inn mot soafen (de er vandt med det fra forrige eier), da hender det de kommer ut, men mest for å klatre på utsiden av buret. Men ingen av de ønsker å klatre/kose på hverken meg eller samboeren min. Jeg legger bananbiter på skulderen eller armen min, de henter det, men løper tilbake til buret. Prøvd i løfte de, men de krummer ryggen veldig. Skall vi bare prøve å løfte de likevel?
Spørsmålet er vel om dette er normalt? Skal vi fortsette slik, evt gjøre noe mer/la være? De har jo kommet til en ny plass, regner med de trenger litt tid...? :cheerful:

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Sjenerte rottejenter?

Post by mily »

Jeg ville satt meg ved buret med en skje med noe godt på å få rottene til å komme til deg, du må nok ha en stor posjon tålmodighet men de er nok litt stresset og redde pga. flyttinga. Legg noe med din lukt på i buret kan også hjelpe.
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Sjenerte rottejenter?

Post by Sara Syversen »

Jeg skriver fra tlf så bildene kommer først før teksten.
Men dette er bare noen eksempler på trygghetsoner da.
Og må også tilføye at for noen rotter som ikke har så mye tillit til mennesker enda så kan det både hjelpe å viske i starten og ha litt dunkel belysning. Men ja. Dine høres ut som har hatt det bra tidligere. Og siden dem allerede klatrer på buret så er det sikkert ikke såååå lenge til dem våger seg ut på sofaen. [HEAVY BLACK HEART]
Dette er bare noen bilder fra starten da jeg tok til meg Bjarte . Han bor i et annet bur med flere totter nå. Men måtte bruke noen uker på litt tillitsøvelser i starten og da bodde han omtrent i sofaen med oss.

Image

Image


Image

Image

Image


Image



Men ja, det tar nok bare bittelitt tid for å bygge opp litt tillit til dere og det nye hjemmet.
Det er mange nye lukter, bevegelser og lyder.
Alt er jo ukjent. Les eventuelt om habituation og the
Science bak det.

Hvis dem får noen uker på seg så går det nok seg til.
Helt normalt altså at dem er litt skeptiske på dere nå.
Sitt ved buret og prat med dem. Og som Mily skriver gi litt mat fra skje. Veldig kjekt å legge inn en nattrøye osv så dem kan bli vant til lukta fra dere.


Det er mye bedre at dem kan komme til deg i sitt eget tempo først. Jeg selv hadde nok ikke løftet dem så mye nå med en gang om dem ikke går frivillig opp på skulder enda.

Sakte tillvenning av berøring kan man gjøre etterhvert også før løfting ved å stryke dem litt på hode/ryggen i korte drag mens dem spiser noe mat. Dette tålererer mange rotter fortere siden dem er vant til å bli vasket av mor når dem drikker melk. Og kan forbinde matbog berøring da med noe godt.
Ikke alle rotter er like glad i så mye kos heller. Så det må du jo se an selv. Jenterotter er som regel mye mer rastløse en gutterotter også. Og har ikke alltid tid til masse kos.

Men å ha buret inntil sofaen er veldig smart så dem kan gå ut og inn i eget tempo. Dem er heeelt sikkert veldig nyskjerrig og tørr nok noen steg etterhvert.

Kanskje sett noen trygghetsoner litt sånn bortover også utenfor buret.
Rotter liker gjerne å kunne utforske et rom mer i starten om dem vet at det fins et sted dem kan finne ly om dem hører eller ser en fare.
En trygghetssone kan være et pledd over sofaen, en pute satt på skrå, pappesker, pose med pledd i, hus osv. Noe å gå inn i.

Og gratulerer så mye med totter igjen [HEAVY BLACK HEART] Det går seg nok sikkert til.


Hva slags mat gir du ? Prøvd mais ? Kan anbefale mange barne smoothier eller barnemiddager på glass også. Eller babygrøt.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Knutsdatter
Pinky
Posts: 17
Joined: 03 Mar 2016, 15:30
Kjønn: Kvinne

Re: Sjenerte rottejenter?

Post by Knutsdatter »

Tusen, tusen takk for veldig gode svar! Ble også så lettet av å lese at dette er normalt, at de er skeptiske altså.
Jeg er hjemmeværende, så jeg bruker noen timer hver dag med åpent bur stående inntil sofaen. De kommer ut, og de tør gå litt lengre for hver dag. Mest interessert i å klatre på utsiden av buret, det er stas. Jeg tilberedte en tallerken med litt forskjellig snacks (agurk, salat, skinke og mais), da hentet de bit for bit - men det var før jeg leste om å gi de flytende mat fra skje. Det skal vi prøve i dag! :boing:
De liker mais veldig, spesielt maiskolbe. Men favoritten er visst banan ser det ut til :)

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Sjenerte rottejenter?

Post by Sara Syversen »

Åååh. Jammen det høres veldig bra ut. Men jeg kjenner også til den følelsen altså av å ville veldig mye med en gang. Og du vet jo at du har mye kjærlighet å gi til dem. Men ja det tar litt tid å bygge opp et forhold. Dem er jo små byttedyr så det ligger i dems natur å være noe skeptiske altså.

Men med tiden så vil dem nok både huske å lære at du er snill mot dem <3

Man kan også bruke positiv reinforcement. Flere graderinger er det av denne metoden.
En metode er å luuuure dem ut litt ved å legge mais bortover som dette.
Image


Image

Eller som dette. Dette er Gwen Lindsey fra join.rats.com sin video. Hun er ganske dyktig. Hun kan en del om agility også. Det driver ikke alle med altså. Alle har ulike interesser innenfor rotteholdet sitt. Men for den som er interessert da så legger jeg det her. Dette er ikke fult sååå lett og tar litt trening å lære selv.
Sånn i forhold til timingen når man skal gi. Poenget er at man skal gi mat akkurat når rotten tar et steg frem. Viktig å trekke til seg skjeen raskt for at dem skal tro maten er borte. Sååå gir man en liten smakebit igjen når hun går frem. Men som sagt dette er jo ikke for alle. Men da får du dem da til å skjønne at å gå frem så får dem en godbit.


Jeg selv liker godt å snakke i lyse toner, bruke mange leker, og også mat for at dem skal forbinde meg med noe bra. Mer også som tar litt vel lang tid å skrive. Men det å sitte tålmodig å vente er også en metode man kan bruke. Noen rotter trenger bare litt tid på seg rett å slett også. Og man må ikke alltid prøve så mye men ta det i små etapper.
Her er en video av Bjarte som jeg jobber med om dagen. Man kan også prøve å draa dem litt ut ved slik jeg gjør med skjeea. Men ja. Du finner jo ut av det selv hva du synes er riktig for deg.

På videoen over bruker Gwen en eldre rotter som kan dette. Her er mitt forsøk med en ny rotte som da bodde i et akvarium før han kom hitt uten så mye stimuli. Han har ikke hatt så mye tillit til mennesker før. Jobber med timingen og jeg er ingen mester på dette. Meeen du kan se det fungerer allikevel litt. Det er også helt greit å bare gjøre dette noen få ganger og prøve bare det å sitte stille for å venne dem til at døren står oppe.
Jeg liker veldig godt det da å kunn sitte å vente men å være tilstede å la dem venne seg til meg sakte.


Man kan også prøve å hjeeelpe dem litt ut som jeg gjør litt ut i videoen her. Da er det viktig å se om rotten gå frivillig inn i en transporterings boks. i dette tilfelle var det en mini seng han kunne krype inn i...
Dette er noen uker siden nå. Han tørr å leke mye mer nå ute. Igjen dette er et særtilfelle. Men ja det er en tålmodoghetsprøve i noen tilfeller. Men givenes når dem først får tillit til deg <3



Beklager hvis jeg deler for mye her altså eller var gjentagende. Men det engasjerer meg veldig når det kommer til bonding, tillitsrening og adferd på rotter.

Hvis du i tillegg er hjemmeverende så tror jeg du vil se forandringer dag for dag rett å slett.
Skriv gjerne her hvordan det går om en uke eller to å del bilder.

Mine er forresten gjerne aktive på morgnen og på kvelden. Det kommer jo ann på alder og om det er gutter eller jenter så klart også hvor mye dem sover eller er aktive.

[HEAVY BLACK HEART]
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Sjenerte rottejenter?

Post by Sara Syversen »

Et rakst lite tips. Sett en pappeske i buret med litt fleece i. Denne kan du sette på utsiden av buret dagen etterpå. Rett utenfor døren med en godbit i. Dette kan også da hjelpe dem på vei fordi den boksen kjenner dem da og er lukten dems på <3
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Knutsdatter
Pinky
Posts: 17
Joined: 03 Mar 2016, 15:30
Kjønn: Kvinne

Re: Sjenerte rottejenter?

Post by Knutsdatter »

Du har så utrolig mange tips og råd å dele! Tusen hjertelig takk for at du tar deg tid til å svare så godt som du gjør :boing: <3

I går hadde vi buret åpent inntil sofaen slik vi pleier, de bruker å komme ut en snartur, men i går la jeg en tynn dyne i en haug like utenfor. Den lukter menneske. Så moste jeg banan som jeg blandet med noen dråper melk for å få den mer flytende, de kom nærmest løpende ut av buret og forsynte seg godt fra skjeen med bananmos. Da de ble mette begynte Ragnhild å utforske dynen jeg hadde lagt til, forsvant inn der en stund. Så kom Hjørdis (hun som har vært mest skeptisk) løpende, oppå sofakanten, klatret litt overalt utenfor buret.
På kvelden ordnet jeg noen esker jeg hadde fått tak i tidligere på dagen, laget innganger og la inn pledd. Det var spennende altså! :D
Begge to ble litt tøffere og mer ivrig etter mat-fra-skje-trikset :hearteyes:
Ser helt klart fremskritt hos dem :)
Ragnhild klatret oppi hetta mi også, snuste på håret og tasset videre.

Så godt å se at dette går riktig vei! :D

Tusen takk igjen!

Skal få lagt ut de få bildene jeg har etterhvert:)

Post Reply