usosial rotte?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Siiljee92
Pinky
Posts: 18
Joined: 18 Jan 2016, 22:13

usosial rotte?

Post by Siiljee92 »

Hei!

I morgen er det to uker siden jeg og min samboer hentet vår første hetterotte. Ei søt hu-rotte med navn Josefine. Vi har hatt henne ute av buret i flere omganger, men hun ønsker ikke å komme ut selv. vi har forsøkt med godbiter av alle slag, godlyder, samt å sitte med hånda inne i buret i lengre perioder slik at hun skal bli kjent med oss :hmmm: Hun virker ikke redd, og snuser gjerne på fingrene, eller spiser godbiter innimellom, men hun løper tilbake inn i huset sitt i buret. Buret er stort, med mange utfordringer, noe hun utforsker litt og litt for hver dag.

Vi sliter allikevel med å sosialsere henne, det er ikke særlig gøy å tvinge henne ut av buret å løfte henne ut når hun løper inn i huset sitt, og innimellom skriker. VI har derfor forsøkt å gitt henne tid, og ikke tatt henne ut dersom hun har strittet i mot. Nå vet vi ikke hva vårt neste steg skal bli? Vi kan ikke la henne fortsette å være i buret, da vil hun aldri bli vant til oss? :huh:

Og til dere som lurer, jada- vi skal få tak i en rottekompis, men ønsket var å få sosialisert Josefine og gjort henne trygg først ! :love:


Håper noen har gode råd, vi har behov for dem!

utmeldt

Re: usosial rotte?

Post by utmeldt »

Hei :)

Eg veit ikkje om Josefine kjem frå dyrebutikk, men veldig mange rotter som blir solgt i dyrebutikk er redde og ikkje tamme pga manglande sosialisering. I enkelte tilfeller kan ta tid å få de trygge på mennesker og nye omgivelser, alt frå veker til månader.
Eg ville ha forsøkt tillitstrening her. Det går ut på å belønne den atferden dere ønsker ho skal ha med mat. Bruk bløt mat på t-skje som ho ikkje kan ta med seg ( og blir dermed nødt til å bli værande i nærheten av dere mens ho spiser, og vil forbinde dere med noko godt). Start inni buret, så lokk ho ut i luka og gi belønning der, osv.
Sara har laga en tråd om tillitstrening som eg anbefaler dere å lese.
viewtopic.php?f=17&t=17037
Eg ville og ha skaffa ho ei venninne eller to jo før jo betre, at ho er ålene kan faktisk få ho til å føle seg meir usikker både på dere, og omgivelsene rundt.

Lukke til! :)

Siiljee92
Pinky
Posts: 18
Joined: 18 Jan 2016, 22:13

Re: usosial rotte?

Post by Siiljee92 »

Takk for svar! ja vi jobber med saken, vanskelighetene ligger i at det varierer så veldig. noen dager spiser hun fra hånda, andre dager løper hun bare vi åpner luka..

Josefine har ikke vært i dyrebutikk, og kommer rett fra mor til oss. kjøpet skjedde riktignok gjennom dyrebutikk, men de har ikke rotter inne nettopp pga det du beskriver ! :naked:

Noen som har tips til godteri eller mat som rotter ofte er "tullete" etter? hun reagerer liksom ikke så stort på sunn snacks, er glad i ost men det kan vi liksom ikke gi henne hver dag. :huh:

utmeldt

Re: usosial rotte?

Post by utmeldt »

Eg har også kjøpt rotter frå privat "oppdretter" gjennom dyrebutikk, uten at rottene oppholdt seg noko særleg i butikken, men likevel var rottene redde mennesker, og eg brukte veldig lang tid på å få de nokonlunde tamme. Det kommer an på handteringen rottene får frå dei er født, det finst dessverre altfor mange useriøse "oppdrettere" der ute.

Mine var heilt tullete etter mais, baby grøt ( Sinlac Babygrøt uten melk), og babymat på glass, havregrøt, nøtter ( hasselnøtter med skall på), agurk, eple, banan ( av og til bananchips), kokt gulrot, og mykje meir.. :)

Siiljee92
Pinky
Posts: 18
Joined: 18 Jan 2016, 22:13

Re: usosial rotte?

Post by Siiljee92 »

uff ja, dårlige greier.. men takk for gode tips, ser det er en del av maten du nevner vi ikke har forsøkt :) får lete oss frem til en favoritt og være tålmodige :cheerful:

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: usosial rotte?

Post by Kesia Madeleine »

Det er gjerne ikke så rart at hun er usikker og redd når hun står alene for øyeblikket. Rotter er som du sikkert vet, flokkdyr. Det kan være veldig traumatisk for et flokkdyr å stå alene, noe som da ofte kan gjøre dem skvetten, redd og usikker. Jeg ser du skriver at dere skal skaffe henne en venn, men skaff henne en venn så fort som mulig slik at hun får en venn hun kan bli trygg sammen med :cheerful:
Myten om at rotter skal skaffes en og en for å bli tam først er virkelig trist å høre går rundt blant enkelte. Har hørt flere komme med denne uttalelsen og jeg håper at denne myten snart forsvinner. Ingen spesialister vil anbefale å tvinge et flokkdyr til å stå alene uansett hvor kort eller lang tidsperioden måtte være. Dette er ikke ment som kritikk mot deg altså, bare info og et tips for å få henne fortere trygg. :smile: Ellers er tipsene Iwona kommer med vel verdt å ta med seg ^^ Mine rotter elsker også mais og babygrøt. Masse lykke til! :D
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Siiljee92
Pinky
Posts: 18
Joined: 18 Jan 2016, 22:13

Re: usosial rotte?

Post by Siiljee92 »

Jeg skjønner! nei vi har bestemt oss for å få tak i en til, så det er bare et spørsmål om tid før vi får rotet oss til å bestille. Det var nok like mye tilvenning fra vår side, min samboer er oppvokst med hetterotter i sin familie, mens jeg har vært skeptisk. For dere er det vell vanskelig å forstå hehe, men jeg har alltid tenkt på rotter som skadedyr, så omstillingen var stor :flau: . Skal allikevel nevnes at jeg så absolutt synes vår Josefine er veldig søt og at tanken på å få en til ikke er så avskrekkende nå som jeg har fått se rotter i et litt annet miljø :love: Men det forklarer dermed hvorfor jeg ikke bestilte to med en gang, da jeg bestilte Josefine som julegave til min kjære.

Takker for tips om mat, har prøvd noe av det, men ikke alt! så handlelista må fornyes til neste gang! :lolface:

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: usosial rotte?

Post by Kesia Madeleine »

Ja da forstår jeg veldig godt at det var mer enn nok å kjøpe én først :glise: Men så kjekt å høre at du synes hun er søt og vil ha en til! Om ikke lenge er du nok like rottegal som resten av gjengen her! :cheesy: :giggle:
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Siiljee92
Pinky
Posts: 18
Joined: 18 Jan 2016, 22:13

Re: usosial rotte?

Post by Siiljee92 »

Kesia Madeleine wrote:Ja da forstår jeg veldig godt at det var mer enn nok å kjøpe én først :glise: Men så kjekt å høre at du synes hun er søt og vil ha en til! Om ikke lenge er du nok like rottegal som resten av gjengen her! :cheesy: :giggle:

hehe ja det er godt mulig! men vi lurer litt på når dere tidligst mener vi kan løfte henne opp? vi har hatt henne ute av buret flere ganger, men da tror jeg samboer har løftet henne mens hun har sovet, slik at hun ikke har reagert særlig. Da har hun ligget i genseren hans og sovet, det vanskelige er når hun er våken, skal vi fortsette å ta henne ut eller la henne være i buret en stund til men bare gi henne mat og godbiter og snakke med henne? :hæ: Hun løper unna nemlig når hun er våken. Veldig vanskelig å forstå seg på henne, samboeren sier det er den minst lesbare rotta han har hatt, om det går an å si det, ettersom det virker som hun har litt humørsvingninger :giggle: , kontaktsøkende og lar seg løfte innimellom, og redd usikker andre dager :cry2:

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: usosial rotte?

Post by Kesia Madeleine »

Jeg ville egentlig bare ha smurt meg med tålmodighet, åpnet burdøra og satt meg ved siden av slik at hun kan komme ut av seg selv. Gjerne på et tisdspunkt dere vet hun er aktiv, for da er det stor sannsynlighet for at hun våger seg ut. Rotter er veldig nysgjerrige dyr, så hun kommer nok til å bli nysgjerrig og prøve å gå ut for å undersøke. Det kan jo selvfølgelig ta alt fra 5 min til 2 timer men x) Om hun ikke blir redd av å bli løftet ut så kan dere selvfølgelig fortsette med det i tillegg :) Jo mer håndtering jo bedre! Så lenge håndteringen er positiv for rotten selvfølgelig og hun ikke blir altfor redd. Dere kan også prøve å lokke henne ut av buret med noe godt å spise.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: usosial rotte?

Post by Sara Syversen »

Hei ;)

Først vil jeg si at jeg skjønner deg godt altså at du da valgte bare en rotte. Vi, altså gubben og jeg skaffet jo rotter her for noen år siden fordi gubben var allergisk mot katt og han hadde hatt rotter som liten. Så ja jeg var jo litt skeptisk selv. Men tenkte jeg skulle prøve. Vi tenkte også først å bare starte med en. Men fikk høre det var best med minimum 2 først. Og butikken hadde bestilt 3 så da ble det det ;) Ble forelska med første øyekast så måtte bare ha alle 3.
Jeg trenger vel kanskje ikke å påpeke hvor viktig det er med 2 i en lang avhandling. Men jeg vil si kort at Jeg er glad det ble dem 3 når vi begynte her. Fordi jeg hadde en som hadde røde øyne og hun gjorde aldri noe uten at Betsy gikk forran. Hvis Betsy turte så turte hun. Slik var det ihvertfall dem første 2-3 månedene før hun turte mer og mer ting alene. Hun så så utrolig dårlig. Alle andre rotter har jo omtrent 11 i briller og det er ganske tåkete så derfor er dem ganske nervøse. Spesielt dem som ikke har blitt sosialisert nok fra dem er født. Vi STORE menneskene er jo 10 ganger større en dem så det er jo ikke så rart. Og dem er jo små byttedyr. Så blir det ikke lært tidlig at vi ikke er noen fare så må man jobbe en del for at dem skal få tillit til oss.

Tenk at DU må jobbe for at hun ikke skal synes du er farlig. Går det lang nok tid uten at du skader henne å gjør mange koselige ting med henne så vil mye ting løsne av seg selv etterhvert og tilliten bli større mellom dere


En side du kanskje burde lese litt på. Det er kanskje tungt å lese på engelsk. Men hun har mange videoer og jeg kan love det er verdt det for å få en forståelse ovenfor rotter.http://www.joinrats.com/EarnTrust


Mat du kan bruke har dem jo allerede skrevet. Men ja Barnegrøten fra Netsle eller barnegrøten fra HIPP er en hitt her. Spesielt med banan smak.Også alle middagsglassene som er til barn og barnesmoothiene.
Noe flyytende så dem står litt hos deg og ikke løper avgårde med en gang. Men ja Mais og havregryn liker dem fleste rottetotter også.
Image

Noen få ting du kan gjøre
-Det aller aller beste når du har en nervøs rotte er selvfølgelig å få en venn til hun/han.
Men ja her kommer noen forslag fra meg.

nr.1. Tenk at du skal se litt fremover i tid og at mye kan skje på 2 måneder så gi ikke opp. Men arbeid hver eneste dag med henne til fast tid. Gjerne 20:00 hver kveld. Hvorfor. Jo fordi rotter er smarte og vet dem hva som kommer så er det lettere for dem å takle og blir mindre nervøse av det. Husk du skal bevise over tid at du ikke er en trussel/fare. Når jeg har et spesielt tilfelle så skriver jeg faktisk opp i en bok jeg hva slags forandringer som skjer fra uke til uke og hva jeg har prøvd. Men ja jeg er spesielt interessert i adferd på rotter.

nr.2 Å vinne hjerte til en rotte er ofte gjennom mat selvfølgelig da dette er en positiv reinforcement. Men også bruke mest mulig tid med rotta er viktig. Å ha flere dager med opphold vil skape mere avstand en at hun kommer nærmere deg.
Et eksempel på hva jeg mener med positiv reinforcenent gjennom mat for å få rotta di til å gjøre en ønsket adferd. Men også å forbinde deg med noe bra.



nr.3. Bare det å sitte å snakke med rotta ved buret en en tillitstrenings øvelse for nervøse rotter. Da får dem kjenne lukten av deg, blir kjent med bevegelsene dine og du gjør mer en du tror.Kanskje lese en bok ? Det er ikke noe oppskrift på at dette må du gjøre så mange ganger. Men dem første dagene når man får en rotte er det kjekt å gjøre dette da ihvertfall. Jeg snakker ofte med mine jeg da. Forteller hvor søte dem er ;) Hehe

nr.4 Du kan legge en genser eller trøye som er din lukt på for at hun venner seg til dere. For eksempel en nattrøye lukter mye eller en trøye du har brukt på trening.

nr.5 Nå virker det jo som du kanskje har kommet et liiite stykke på vei sånn egentlig. Men til å begynne med her så sitter jeg alltid foran buret jeg å prøver å gi dem mat fra skje. Dette har du sikkert gjort. Men vær tålmodig å gjør det hver dag.
Hvorfor fra skje er jo fordi dem skal lære å ta maten pent før dem tar mat fra hendene dine. Tar dem maten hardt fra skje så biter dem i noe hardt og vil etterhvert ta maten penere. Så kan du gi mat fra håndbaken og så fingertuppene.

Her er en video av Bjarne jeg tok til meg for en stund siden. Han måtte jeg jobbe ganske lenge med på akkurat det med å ta mat fra skje. Han var et særtilfelle. Ikke sikkert du må jobbe mange uker slik. Men ut i videoen ser du at han tar skjea hardt også så da ser du hvorfor det var nødvendig å bruke skje og ikke gi fra fingertuppene med akkurat denne rotta. Bare et eksempel. Ikke sikkert du må gjøre dette selvfølgelig.


Image

Nr 6. Når du sitter ved buret og har gitt mat. Så la hun snuse på deg. Om hun ikke er en bite rotte og du må bruke lengre tid med skje og tilvenning så la hun snuse på hånda di og klærne dine. Bare sitt der. Legg kanskje en mais bit på armen din på genseren så hun skal tørre å gå av seg selv opp på armen. Og slik kan du da gjøre helt til hun tørr å gå på skulderen av seg selv. Hvis hun går på skulder av seg selv så kan man gå frem og tilbake til kjøleskapet å gi dem en godbit og så gå tilbake å slippe dem inn i buret igjen. Slik kan man da gjøre i flere dager. Og Noe annet mine liker er kanskje å lukte på luften uten ifra så da kan man gå frem og tilbake fra vinduet. Selvfølgelig er det 30 minus ute så gjør man kanskje ikke det. Men ja. Dette er en tillitstrenings øvelse det å bare gå rundt fra rom til rom og tilbake. Gjerne gi en liten havregryn fra hånden din hver gang du da setter hun ned. Ikke alle rotter som liker å spise mens man går. Det kan ta tid. Men for at hun skal huske at ut på tur er gøy så legg en havregryn når du sette hun i buret igjen. Dette her er veldig små ting. Meeen det er kun baby steg som kan få dem sakte men sikkert trygge på deg. Ihvertfall da om du har en som er veldig nervøs. Man må ta ting etter behov. Alle er forskjellige.

Her er det en gammel video av rescue rotta Bodil. Du ser hun snuser og er veldig nysgjerrig. Husk også at rotter bruker tenner som vi gjør hender. Små nyper hun på en genser er det for å ta å føle på. Hvis hun hadde bitt så du hadde blødd eller hun tar for hardt med tenna kan man si eeeep lyst og høyt. Men det er bare nysgjerrighet og bra om dem kan føle biiiittelitt med tenna.
Jeg har rotter som er veldig trygge på meg her som vasker henda mine og steller neglene mine. Akkurat det er kunn possitivt bruk av tenner osv.



nr.7. Hvis hun skriker når du løfter henne så start heller kanskje med å venne henne til en transporterings boks. Jeg kaller dette en trygghetsone jeg da. Jeg har pledd inni med lukten hennes/hans på. For å venne dem til denne kan du ha den i buret en natt hvis du har plass til det. Ellers må du da være tålmodig. Og sette en matbit inni. Det å ta på en rotte eller løfte må skje i dems tempo.
Hvis du skal løfte en rotte bør man også alltid gjøre det forfra og løfte med to hender akkurat som man skulle ha løftet vann fra en bolle med to hender. Flere metoder er det selvfølgelig. Men er rotta usikker og redd så er dette greit. Også være sikker på at hun har sett deg. Ha øyekontakt, snakk og vær tydelig. Helst ikke ta en rotte bak fra hvis hun er utrygg på deg. Dette blir da fort sett på som en fare hvis noe ukjent kommer bakfra og det kan ende med et bitt hvis det er en nervøs redd rotte som ikke har tillit til mennesket sitt enda.

Transporteringsbokser eller trygghetsoner kan være veldig mye. Om du ikke har noe av dette så kanskje du har en sko ekse du kan ta litt fleece inni. Rotteskjerf som er det runde der kan man også bruke når dem har begynt å gå på skulder. Dette holder dem trygge å hjelper mange. Flere selger dette. Men Karmill fra Gnagerkos på fb vet jeg ihvertfall er rask til å lage å sende.
https://www.facebook.com/gnagerkos/?fref=ts

Image


nr 8. Tilvenning av touch å det å bli tatt på kan du starte med når du gir hun mat. Dem tolererer det mer fordi dem er opptatt med noe annet men også fordi rottemor vasket dem mens dem spiste når dem var små. Stryk i små korte periode av gangen.
Snur hun hode veeldig mye bakover er det greit å stoppe. Dem signaliserer ofte hva dem vil og ikke.
Det å stryke dem lett på hode å litt på ryggen tollerer mange når dem spiser. Men bak på rompa er det ikke nødvendighvis alle som liker med en gang. Så jeg har sagt det. Føl deg frem. Bli kjent med rotta å se etter hvor hun snur hode eller omhun rett og slett dytter deg bort med snuta eller dem små lankene sine ;)



Nr.6 Nå vet jeg ikke hvor stort bur du har. Men kan du sette buret på et kjøkken bord så hadde dette vær veldig passende til å begynne med .Eller har du et annet lite bur du kan bruke der ?
Det å slippe dem ut på et stort gulv eller en sofa kan være for mye for noen nervøse rotter til å starte med.
Men hvis du har et kjøkken bord så kan du sette buret der. Så kan du åpne dørene å smøre deg med litt tålmodighet. Ha alltid da mat fremme så hun forbinder utetiden med noe godt. Sett gjerne frem noen pappesker, en pose med pledd. Noen leker i en kurv for å grave i å snuse på. Gress boks og mye annet kan du gjøre. Men skoesker har veldig mange. Også håndkler og pledd.

Tenk at hun skal kunne reise rundt på kjøkken bordet og alltid kunne søke ly å føle seg trygg. Hvis det er mange trygghetsoner så vil hun da tørre mer og mer. Det Gjelder også i sofaen.

Det lille rosa buret er kun et ekstra bur jeg bruker på uteplassen på soveromsgulvet eller når jeg jobber med dem på bordet. Dem føler seg alltid trygge i det. Jeg kan ikke akkurat sette critter nation buret på kjøkken bordet. Hehe.
Image

Etter kjøkkenbordet hadde jeg prøvd sofaen. Men alltid ha flere trygghhetsoner tilgjengelig. Et pledd over sofaen eller en pute satt på skrå som hun kan gå under er også en trygghetsone.
Hvis du ikke har et kjøkkenbord så går det selvfølgelig greit å prøve i sofaen først. Og hvis du har muligheten til å sette buret inntil sofaen så hun kan gå ut og inn i sitt eget tempo så hadde det vært veldig bra.
Men en av grunnene til at jeg anbefaler kjøkkenbordet er at du kommer nærmere henne.

Her hadde jeg satt critter nation buret inntil stuebordet så Bjarne kunne gå ut og inn å bruke så lang tid som han behøvde.
Det blå jordbær huset står også gaaanske nærme buret så han kan liste seg til maten på bordet og så løøøpe i trygghet.
Image

Jo flere pappesker jo bedre. Ihvertfall etter at man har oppgradert til stuebordet.
Image


Dette var bare noe ihvertfall. Og flere tips får du sikkert om du spør her inne.
Og beklager alle skriveleifer fra meg i dag.

Hvis du vil ha tips om leker og diverse så har jeg skrevet og lagt ut en del bilder på en aktivitetstråd her :
viewtopic.php?f=10&t=16941
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: usosial rotte?

Post by WillyWonka »

Nå er det skrevet mye,, og jeg orker ikke lese gjennom alt (har null konsentrasjon, så får ikke med meg så mye av det jeg leser).

Jeg har flere ganger opplevd at rotter som står alene bruke lengre tid på å bli tam og trygge på sine omgivelser. En kompis vil kunne gi fortgang i denne prosessen. Da kan de finne trygghet i hverandre. Uansett hvor mye oppmerksomhet vi gir, vil vi ikkekunne erstatte en artsfrend.

Noe annet er jo det at ikke alle liker å gå ut. Jeg har hatt noen som ikke ville bli håndtert, der det tok to år før de slappet av ved håndtering. Har også hatt noen som føler seg veldig utrygge utenfor buret og søker alltid tilbake dit når den ble tatt ut. De er like ulike som vi er :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Siiljee92
Pinky
Posts: 18
Joined: 18 Jan 2016, 22:13

Re: usosial rotte?

Post by Siiljee92 »

Tusen takk for så utfyllende svar alle! Har plukket upp mange av tipsene allerede og vi ser fremgang! Mais og babymat var visst snadder, samt yoghurt. Ellers har hun selv nå kommet ut på egen hånd et par ganger, etter flere timer forran buret :) så vi er litt mer positive nå! jobber i tillegg med å bestille en venninne til henne, mulig vi henter ei neste uke allerede! Veldig greit med så detaljert fremgang og videoer forresten, her er det nødvendig med te-skje hehe, da jeg er nybegynner! :giggle:

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: usosial rotte?

Post by Sara Syversen »

Hehe så bra [HEAVY BLACK HEART] Jeg fikk ikke sovet i går så tok meg litt tid til å skrive litt se.
Husk å ikke bli fort lei deg om det går noen steg frem og 10 tilbake. Det kan jo svinge litt noen ganger. Rotter kan jo bli skremt av en lyd en dag og være litt skremte resten av dagen. Også bare et eksempel. Jeg har jo ganske tamme rotter her hjemme nå. Men for en stund siden så hadde jeg vært i stallen med en venn. Kom hjem og dusjet og skifta klær. Skulle ha en utetid. Men alle var plutselig så veldig på vakt den dagen. Dem hadde ikke så veldig lyst til å være med ut på lekerommet her. Jeg skjønte det ikke med en gang. Meeen baggen jeg hadde hatt med i stallen sto der på det rommet jeg pleier å ha utetid med dem. Så da trodde dem jp det var en fare der inne på rommet. Dem kan bli vant til mye men har ikke vært så mye i stallen som før så det var litt ukjent lukt.


Bare sånn så jeg har sagt det. Hååper det vil gå bra med den nye også. Blir koselig for Josefine.

Var det husky du hadde fra før? Hva slags farge?

Siiljee92
Pinky
Posts: 18
Joined: 18 Jan 2016, 22:13

Re: usosial rotte?

Post by Siiljee92 »

Nei vi er forberedt på det ☺️ Ser at dagene varierer litt, men hun blir tøffere for hver dag som går nå! Hehe helt ærlig er jeg ganske så ny når det kommer til rotter, så har ikke helt peiling på raser osv, men det er vell ei hetterotte! (Sikkert flere underkategorier her også som jeg ikke kjenner til :giggle: ) hun har sort hette som fortsetter i ei stripe nedover ryggen, og er hvit ellers ☺️ Halen har litt sorte flekker !

Post Reply