usosial rotte?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Siiljee92
Pinky
Posts: 18
Joined: 18 Jan 2016, 22:13

Re: usosial rotte?

Post by Siiljee92 »

Oppdatering:

Josefine har gjort mange fremskritt, hun kommer til stadighet ut av buret på eget initiativ og løper rundt i sofaen, hun klatrer på oss, og rundt oss, samt oppå buret og inn i en trygghetsboks vi har satt der. :cheerful: Hun er fortsatt litt skeptisk i den grad at hun ikke ønsker å bli løftet opp, og når vi forsøker å stryke på henne mens vi mater henne osv stopper hun opp og kikker rart på oss :nottelling: hun viser ikke aggressiv eller redd atferd, men liker det tydeligvis ikke, og det virker ikke som om hun forstår helt meningen bak denne kosen.

Det er litt vanskelig å vite helt sikker hvor trygg hun er, hun elsker buret sitt og alle hengkøyene sine, men hun slår seg ikke til ro utenfor buret. hun virker særdeles fornøyd og løper rundt for å samle godbiter vi legger litt rundt om kring (aller helst mais eller små gulrotbiter), men hun er rett og slett for travel med å være aktiv når hun er ute av buret. Hvordan kan vi få henne til å være rolig og slå seg til ro for eksempel også i sofaen? vi har mange håndduker og tepper liggende som hun kryper inn i, hun har bare ikke tid til å bli der) :happy:

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: usosial rotte?

Post by Sara Syversen »

Kanskje du har fått svar allerede andre steder men her kommer det et lite fra meg.

Denne kan kanskje hjelpe deg noe når det gjelder alder ihvertfall i forhold til mennesker.
Image

Og kjempe bra dere fortsetter å sosialisere henne og er mye med henne. Dette vil skape tillit med tiden <3
Også det å forbinde hender med noe bra. Bare fortsett å vær tålmodig.

Jeg har hatt mange forskjellige jenter her. Jenter som har vært aktive hele livet slik som Berit var. Hun løp å hordet nøtter å hadde 140 kmt i fart selv i en alder av 2, 6 år. Hun måtte jeg ha maaange ute tider med vær eneste dag hele livet hennes.Født i en kaffekopp.

Mens Normalen eller gjennomsnittet er kanskje at mellom 1- 6 måneder er jenter ganske hypre og har ikke tid til så mye. Så fra skala 1- 10 så er dem på 10 da. Fra 7 måneder til 12måneder, altså et år så kanskje en 8 på skala 1-10. Mange jenter begynner ikke å roe seg ned før dem blir 1,5 år heller.
Men som sagt det kommer an på indevidet. Noen er koserotter hele livet, noen har bare tid til det når dem blir gamle osv osv.

Gutterotter derimot er slække slabbedasker fra dem er 7 måneder. Ikke alle der heller altså. Men ofte er mange gutter mye mer rolig i gemyttet en jenter og har mer tid til kos.

Jeg kan fortelle noe om noen av mine jenter jeg har hatt. Berit fortalte jeg om. Og hun måtte jeg ha ganske mange utetider i løpet av dagen selv når hun var over 2 år. Hun likte som regel bare kos i køya si. Men det var også da etter en time eller to utenfor buret.
Da var durasell kaninen rolig nok og hun slappet mere av.

Til hun var et år så måtte jeg faktisk alltid være i bevegelse om hun i det hele tatt skulle "være" på skulderen min. Jeg burde helst gå å bevege meg for hun ville oppdage verden.
Image

Hun var en av dem jentene som også var mest ute med meg så hun ble så vågal at hun sovnet jo hvor som helst hun da.

Ser du hun i den stooore dobbelt sengen ?
Image

Ja det var litt om henne. Unik var hun.
Litt vanskelig å svare på akkurat på hvordan du skal få hun til å slappe av ute. Det må bare komme av seg selv etterhvert.
Det er bare noen som rett å slett elsker buret sitt også altså..

Betsy og Karstein jeg hadde var slik. Først kan jeg si at jeg har ute tider på soveromsgulvet for der er det minst ledninger og styr.
Har jo av og til i sofaen også. Men ja. Hoved buret står da i stuen og det vet mine godt.
Ihvertfall da Betsy og Karstein sa alltid ifra som en hund at nå ville dem inn. Dem klarte ikke alltid å slå seg til ro på uteplassen. Men dem viste også at jeg hørte på dem ;)

Betsy gikk frem og tilbake ved døren eller stirra på døra til jeg løfta hun til hovedburet. Hun kunne også gå opp på skulderen min snuse meg i øret å stirre på døra. Altså mine er en smule bortskjemte altså men betsy var unik også Karstein. Stikk motsatt av berit og dem andre jeg har hatt.
Image

Om du ikke tror meg så er dette en video av Karstein. Dem to har vært dem lateste men også mest søte og kosete hjerterottene mine da.

Og dette er av ekornet Berit som bare ville være ute

En annen ting som har fungert på andre rotter utenom Betsy og Karstein da som hadde meg rundt lillefingeren og som var ganske late i grunn. Rusle rundt, spise få kos og gå å legge seg. Ja, så kan du ha et lite minibur på stuebordet også. Her var det ihvertfall noen som helst foretrakk det å kunne slappe av i et bur. Trenger ikke være så stort en gang. Merkelig ved det. Men en hengekøye, litt snack osv så slo mange seg i ro i dette buret her. Fortsatt også altså. Jeg har et annet større bur på soveromet også men mange likte dette. Noen rotter er litt mer uredde en andre og det er vel dem som tørr å legge seg til rette i det åpne eller et annet sted en buret. Vær så mye du kan med henne er mitt råd for at hun skal til slutt klare å legge seg ute. Men ja. Ikke alle liker dette.


Her er rescue rotta mi Bodil jeg hadde foressten. Jeg tilbringte mye tid med henne så hun skulle bli vant til mennesker. Hun likte dette buret godt.

Image

Jeg prøvde ut veldig mye for henne da.
Også litt fleece pledd over buret om hun vill gjemme seg enda mer.

Image

Jeg satt også likeså gått hele det ekstra ferie buret vårt i sofaen jeg. Hehe. Da gikk hun ut og inn der som hun ville og slo seg fortere til ro. Nå er ikke dette noe du må gjøre. Men jeg har alltid bare prøvd meg frem her hva dem liker. Og dem blir mer og mer varme i trøya jo mer tid du tilbringer med dem altså. Tid og tålmodighet er nøkkelen synes jeg ofte [HEAVY BLACK HEART]

Image

Hva slags Hoved bur har du ?
Og hvor har dere utetider hen ? Løfter du henne fra buret ditt til sofaen og så tilbake ?

Du virker ihvertfall genuint interessert så tror det vil gå seg til også jeg. Husker godt hvor spennende ting var og litt skummelt også da for ville jo gjøre alt riktig.

Jeg kom på til slutt at veldig mange av rottene mine slår seg til ro i en sommerdyne dem har fått adoptert. Også i senga under dyna. Eller morgenkåpa. Du har ikke en god dyne av noe slag dem kunne adoptert ? Mine har likt et pelspledd også. Men gjerne noe som er tykkere en fleece også altså. Og gjerne i et hjørne elsker mine.


Altså det er forskjellig fra dag til dag hva eg ordner i stand altså på soveromsgulvet. Men til og med her så valgte dem alle sammen den grønne dyna og morgenkåpa som ligger ved døra. Alle i en haug. ;) Lille Tove jenta mi pleier egentlig å like å ligge i en pappeske faktisk. Så prøøv deg frem. Men en krok eller hjørne er ofte en favoritt her. Litt ly å trygghetsfølelse tenker jeg. Dem er jo egentlig byttedyr.

Image

Disse dynene koster ihvertfall 50 kr på jysk. Mine elsker dem å grave nedi og ja ;)
Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply