Jenterotte som parrer

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sjefen
Pinky
Posts: 1
Joined: 13 Jan 2016, 02:14

Jenterotte som parrer

Post by Sjefen »

Fikk 3 jenterotter for bare noen dager siden. De er ikke helt tamme ennå, men det begynner å komme seg. Idag begynte hun ene å løpe etter de to andre og prøvde å parre seg med de, hun har holdt på i hele natt. Hun hoppet og løpte rundt som en gærning. de to andre likte det ikke og prøvde å gjemme seg. Til slutt ble det så mye at jeg måtte ta henne ut og sette hun i et eget bur.

Er dette vanlig? Gjorde jeg rett i å ta hun ut av buret, eller skulle jeg latt hun være sammen med de andre, selv om hun holdt på sånn?

Er ikke så erfaren med rotter ennå, så blir veldig glad om noen vil dele tips eller erfaringer :)

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Jenterotte som parrer

Post by Vimsy »

Sjefen wrote:Fikk 3 jenterotter for bare noen dager siden. De er ikke helt tamme ennå, men det begynner å komme seg. Idag begynte hun ene å løpe etter de to andre og prøvde å parre seg med de, hun har holdt på i hele natt. Hun hoppet og løpte rundt som en gærning. de to andre likte det ikke og prøvde å gjemme seg. Til slutt ble det så mye at jeg måtte ta henne ut og sette hun i et eget bur.

Er dette vanlig? Gjorde jeg rett i å ta hun ut av buret, eller skulle jeg latt hun være sammen med de andre, selv om hun holdt på sånn?

Er ikke så erfaren med rotter ennå, så blir veldig glad om noen vil dele tips eller erfaringer :)
La de være sammen.

Hunnrotter pleier å gjøre dette på hverandre under løpetid. Ei rotte har løpetid ca hver 4-5 dag i tolv timer, og da gjerne over natta.
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Jenterotte som parrer

Post by malap »

Det kan være løpetid, som Vimsy skriver.
Kan også være en stressreaksjon (nytt hjem).

Jeg ville tatt henne ut når hun blir så intens som du beskriver, og når de andre blir redde og gjemmer seg.
Ta henne ut og ha henne ute en liten stund alene sammen med deg, så hun kan få ut litt energi på noe annet, og så de andre får litt fred. Men jeg ville ikke skilt de helt opp, med mindre det bare fortsetter og fortsetter over lengre tid.

Finn frem diverse leker etc. som hun kan bryne seg på (noen elsker katteleke med fjær på f.eks), et lite basseng (skål med vann) og mais eller puffet ris oppi, gravekasse med jord osv. Mange fine tips under "Bur og aktivitet", og her: http://www.dapper.com.au/toys.htm#diggingbox

Det er forøvrig også viktig at buret er innholdsrikt med masse leker, hengekøyer, hus, treverk å gnage på osv. : )
Malena

Post Reply