Observasjoner ved intro

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Observasjoner ved intro

Post by kikky »

Det at det ikke er vanlig, betyr ikke at det ikke skjer. Jeg har hatt flere gutter som har hatt "null problem" med ukjente voksne hanner, yngre hanner og bebser. De var som regel godt vant til introer fra en ung alder, hadde en stabil flokk eller det ble tatt hensyn til at ting kan ta lengre tid. Det at de også ikke bryr seg om nye trenger ikke bety at de godtar de, utfrysning av nye er også relativt vanlig. Utfrysning som i at de ikke sover sammen med de nye med en gang, ikke oppholder seg i nærheten, eller nekter de pent(ligger i veien) å komme inn i områder de befinner seg i. Dette kan i tilfeller se ut som om de har godtatt de nye, fordi de ikke gjør noen synlig motstand.

Selv når det ser ut til å gå fint tar det flere uker for de nye å bli godtatt i helhet av flokken. En mer dominant og eller usikker han vil kanskje være mer tydelig og ta en mer "hands on" approach.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Observasjoner ved intro

Post by Troya »

kikky wrote:Selv når det ser ut til å gå fint tar det flere uker for de nye å bli godtatt i helhet av flokken. En mer dominant og eller usikker han vil kanskje være mer tydelig og ta en mer "hands on" approach.
Sånn er det hos meg. Alfaen er tydelig og sjekker ut nye ordentlig. Har også en som er litt usikker og han gjør akkurat det samme, bare mer hersete på en måte... Resten av flokken gir blanke i nye sålenge alfaen godkjenner :) Vet ikke hvordan rang Blå hadde hos deg, men hvis han ikke var alfa kan det være derfor han godkjente alle. Det var ikke hans jobb å sjekke dem ut om du skjønner.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Observasjoner ved intro

Post by WillyWonka »

Lille Blå er IKKE alfa :P Om man plasserte han ved siden av en tøffel... Så ville nok tøffelen vært mest alfa :P

Jeg hadde forventet at Axel skulle være mer hardhendt. Det har jeg sett på de andre alfaene mine også, men ingen av de andre har laget sår på nykommerne.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Observasjoner ved intro

Post by Sara Syversen »

Bra han ikke går rundt å er grinebiter hele tiden da. Off...Har hatt en sånn her så vet det er en utfording med sånne.
Hååper det går seg til utover jeg [HEAVY BLACK HEART]
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Observasjoner ved intro

Post by WillyWonka »

Har Oliver og Torvald på sofaen nå. Er så kjekt å se at Torvald ikke er redd for andre rotter selv om han fikk bank av Axel. Han er nysgjerrig på Oliver, så han sniker seg fram.

Oliver går bort, dytter han litt med bakparten (men uten bustepels og puffing), løper tilbake litt mot meg, før han som omtrent kryper tilbake til Torvald. Prøvde å skulle filme det i stad, men telefonen var selvsagt fri for strøm..
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Observasjoner ved intro

Post by WillyWonka »

Har lagt ut en video der en ser hvordan Oliver ligger på mage når han nærmer seg Torvald, og at Torvald faktisk også begynner med pelsstell ^^

https://www.facebook.com/WillyWonkasrot ... =2&theater
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Observasjoner ved intro

Post by WillyWonka »

Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Observasjoner ved intro

Post by malap »

Flere gode råd her, så jeg trenger ikke gjenta det andre sier ; )

Men det at de "fryser" (stivner helt), er nok for å unngå å provosere den andre. Stopper helt opp med det den gjør og alle bevegelser for å unngå konflikt. Jeg tolker det sånn hvertfall, og det gjelder andre dyr også.

Å ha intro uten noe som helst, ingen ting de kan gjemme seg i, ingen leker eller noe ville jeg ikke gjort. Det eneste jeg passer på er at det ikke er ting de ikke kan komme seg ut av/bli trengt inn i et hjørne på (som et hus med en inngang f.eks), ikke er noe som er kjent for noen av de/godt vasket uten lukt fra noen, og passer på at det er lett for meg å komme til hvis det trengs (hus uten bunn f.eks så jeg bare kan løfte det opp). Jeg tenker at det å ha flere ting fremme gjør de tryggere (og da roligere) og det avleder de litt slik at det ikke bare blir fullt fokus på hverandre hele tiden, så det ikke blir så intenst. Og strø rundt godbiter til avledning.
Malena

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Observasjoner ved intro

Post by WillyWonka »

Intro mellom Oliver og Torvald går veldig fint. For de av dere som har sett på videoen jeg har linket til, ser dere at Oliver har en veldig fin måte å møte Torvald på, noe som har ført til at Torvald nå hele tiden oppsøker kontakt når de to er ute samtidig.
Litt frustrerende av og til for Oliver som prøver å spise mens Torvald helst vil sitte heeeeeelt inntil, stelle pelsen osv :p
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Observasjoner ved intro

Post by WillyWonka »

Oppdatering:
Torvald og Oliver har blitt ganske komfortable med hverandre. Det har kommet til det punktet at Torvald oppsøker kontakt omtrent hele tiden, noe som ser ut til å ikke plage Oliver noe særlig (kun når han forsøker å spise).

Axel hadde fått fri tilgang til buret mens de to andre var ute. Kunne ikke se noen tegn til dominans eller aggressiv adferd. Bestemte meg derfor for å ta han ut av buret for å se hvordan han fungerte sammen med de to andre.

Møtet gikk overraskende bra.De luktet på hverandre flere ganger uten at det trigget noe hos Axel. Etterhvert kom også Torvald fram, oppsøkte kontakt med Axel og ble til slutt liggende helt inntil Axel mens de stelte pelsen på hverandre.

Har nå forsøkt å sette dem sammen inn i buret igjen. Tok ikke lang tid før det ble bråk. Satt meg ned for å se hva som skjedde, og det var Axel som hadde bustepels, knatret med tennene, dyttet og jaget på Torvald. Torvald skrek, stivnet til, men legger seg ikke på rygg. Kan være dette som gjør at det blir så mye frustrasjon. De holdt på i ca 5 minutter med mye bråk. Nå har de to sittet i samme hus de siste 45 minuttene og det er omtrent helt stille. Hender jeg hører en bevege en fot eller noe, men ellers helt stille.

Image
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Observasjoner ved intro

Post by WillyWonka »

De ble satt inn i samme bur i natt. Tok ikke veldig lang tid før det ble bråk. Mye av frustrasjonen er nok at Torvald ikke legger seg ned på rygg som de andre gjør om de blir bøllet for mye med.
Jeg tolket adferden som dominerende og ikke aggressiv, så jeg lot de holde på. Oppstyret varte vel i ca 5 minutter før det ble stille.
Axel og Torvald ble sittende i samme hus den neste 1,5-2 timene jeg var våken og alt var helt stille. Hørte dem en gang i natt, men ellers har det vært lite å høre fra buret.

Når jeg står opp i dag, er de to fortsatt i samme hus med hodet ut av hver sin utgang. Det virker fredelig.
Løftet på huset deres bare for å forsikre meg om at begge faktisk var i livet, og det er de. De virker litt anspente og litt skvetten, men forholder seg rolig til hverandre. Axel går noen runder i buret av og til, kommer tilbake til huset og ting virker rolig. Kunne ikke se noen nye sår, men valgte å ikke ta dem ut for en sjekk riktig enn.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply