Observasjoner ved intro

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Observasjoner ved intro

Post by WillyWonka »

Jeg har sittet å sett på hva som skjer mellom Axel og den nye gutten som har kommet inn.

Mye er kjent fra før. Axel er dominant av seg.
Løfter bust, dytter med bakparten (ofte også tråkker på den nye med det ene bakbeinet), logrer/pisker med halen, gnisser tenner.

Har også observert at han løfter den ene bakfoten og på en måte sparker i bakken (samtidig som han har blåst seg opp). Sparker strøet overalt..
Han går også rundt det huset den nye rotten befinner seg i, skraper i bakken og hopper inn mot veggene slik at huset flytter litt på seg. Har ikke sett dette tidligere. Er det vanlig?


Så prøver jeg å se Hva den nye gjør, men for meg ser det ikke ut som den gjør så mye. Han står helt stiv, skriker litt med helt hes stemme, høres ikke så godt for oss om vi ikke er i nærheten.. Det jeg ser (til forskjell fra andre jeg har hatt ved intro) er at den nye nekter å legge seg ned. Axel kan tråkke på han, dytte med bakparten, dytte med forlabbene, men den nye fortsetter bare å stå der. Men han gjør aldri noe mot Axel selv.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

utmeldt

Re: Observasjoner ved intro

Post by utmeldt »

Den nye virker å vere redd Axel, og han står kanskje helt i ro for å ikkje provosere han?

8. Fryse* (Tonic Immobility)
Rotta (t.h.) står eller ligger dørgende stille med flat pels og ofte flate ører for å ikke provosere i en truende situasjon.
viewtopic.php?f=38&t=10224

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Observasjoner ved intro

Post by WillyWonka »

Ja det tror jeg nok. Og de gangene axel reiser seg, gjør også den nye det, men ikke like høyt.
Ingen antydning til bustepels på han, men ørene står helt på stilk :) Akkurat som han er på vakt.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Observasjoner ved intro

Post by Niana »

Axel oppfører seg temmelig aggressivt etter hva jeg har lest her og i en annen post du har skrevet ang logring. Jeg ville være veldig forsiktig med intro her altså. Jeg har hatt et par rotter som oppførte seg sånn; Pippin som drev med logring når jeg la hånda oppå han og så bet meg (han måtte kastreres) og Dexter som trampet med labbene, sparket, gned seg mot alle overflater, ballesubbet og med enorm bustepels bare han var i samme rommet som andre rotter. Han måtte avlives etterhvert. Kunne vært prøvd med kastrering her også, men hadde ikke mulighet til det den gangen (orker ikke starte en diskusjon om dette var rett eller galt :P)

Men jeg vil tro at det er mye den nyes nekt til å underkaste seg som forverrer Axels dominans og gjør han såpass utagerende, at han blir frustrert fordi han ikke får overtaket.
Jeg hadde to hanner jeg prøvde å introdusere til hverandre en gang, begge hadde hilst på yngre rotter uten de store problemene. Men her ble begge stående mot hverandre, og i løpet av bare de første minuttene med intro på helt nytt sted, så røk de i tottene på hverandre så blodet sprutet :/
Men har også hatt rotter som ikke underkaster seg lett, sånn som nå har jeg to stk på 7 mnd som ikke finner ut hvem som er sjefen, for ingen vil over på rygg. Og så langt har det gått veldig bra allikevel, og de er gode venner stort sett. Så den nye utviser unnvikende atferd, men samtidig provoserende stahet ved å ikke kommunisere "riktig" ovenfor en som skal være alfa.

Så jeg ville tatt intro veldig rolig, og prøvd å unngå situasjoner hvor en kan gjemme seg rett utenfor rekkevidde til den andre, for det øker aggresjonen etter min erfaring. Vet jo at du vet dette, du har hatt rotter lenge, men sier det allikevel ^^ Åpen intro uten hus, leker, gjemmesteder og mat i flere omganger. Konstant overvåking og klar til å bryte inn om noe skulle skje, men la dem knuffe litt, for en må gi seg etterhvert. I verste fall burde kanskje en av de kastreres. Men vi vet jo at voksen-intro kan ta ukesvis, så bare følg med :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Observasjoner ved intro

Post by Troya »

Jeg synes ikke han høres aggressiv ut? De logrer med halen når de er utilpass i en situasjon, det behøver ikke være rett før det smeller liksom ;)
Har en som logret med halen når han hadde utetid på nye steder, fordi han ikke var helt trygg der. Det behøver ikke være et rent aggressivt tegn, snarere et tegn på utrygghet. Men at han er dominant er nok riktig :)
Voksne hanner har ofte mange runder før alle har fått sin plass. Det er et godt tegn at den nye ikke buster pels tilbake, og det er et godt tegn at Axel ikke går rett på ham :thhpt: Krysser fingrene for at de finner ut av dette!

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Observasjoner ved intro

Post by WillyWonka »

Niana wrote: Åpen intro uten hus, leker, gjemmesteder og mat i flere omganger. Konstant overvåking og klar til å bryte inn om noe skulle skje, men la dem knuffe litt, for en må gi seg etterhvert. I verste fall burde kanskje en av de kastreres. Men vi vet jo at voksen-intro kan ta ukesvis, så bare følg med :)
Jeg har vært igjennom mange introer siden jeg startet med rotter, så jeg er ikke redd for for litt knuffing :P
Jeg har også dårlige erfaringer med det du kaller "åpen intro" ved å fjerne alt rundt dem. Jeg bruker hus som det er lett for dem å komme seg ut av (gjerne flere utganger) og som er lett for meg å fjerne om nødvendig. Jeg opplever dem mer nervøse om de ikke skal ha muligheten til å gjemme seg bort litt. Mat bruker jeg også å ha. Om de blir distraherte og kan spise sammen, så er jo det fint. Har ikke opplevd at noen har vært mataggresive, så det har ikke vært ett problem her.
Slik jeg ser det, er det ingen behov for kastrering her :)


Troya wrote: Det er et godt tegn at den nye ikke buster pels tilbake, og det er et godt tegn at Axel ikke går rett på ham :thhpt: Krysser fingrene for at de finner ut av dette!
Var litt skeptisk når Axel angrep ved deres første møte. Men når de har truffet hverandre senere, opplever jeg det ikke som aggressivt men som dominans. Han logrer heller ikke med halen nå når de treffes, det var kun under deres første møte.
De har truffet hverandre flere ganger for dagen siden jeg hentet han. Nå er det de "vanlige" tegnene jeg ser, bustepels, dytting med bakparten, men hun i helt korte perioder av gangen.
Axel har ikke det samme behovet for å gå etter den nye nå lengre. De har vært sammen i RS-buret med åpne etasjer nå de siste 10 timene. Har hørt litt knuffing fra Axel bare noen få ganger, og da bare snakk om kort tid før det har roet seg igjen.

OG det at den nye ikke gjør noe for å opprøre Axel, er jo ett godt tegn. Akkurat nå ligger de i samme etasje, riktignok i hvert sitt hus, men samme etasje uten at Axel gjør så mye. Axel er borte og går rundt det andre huset, puffer bakparten mot huset og reiser litt bust, men likevel mye roligere enn ved de første møtene :) Og har heller ikke hørt noen antydning til skriking dra den nye heller.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Observasjoner ved intro

Post by Sara Syversen »

Første jeg tenker er at det er litt for tidlig at dem bør bo sammen når han er såpass dominant. Er det gniing med labber og inntil buret også. Synes du han forfølger han noe i buret ?
Han kan jo selvfølgelig hormonchippes også eller kastreres, det er jo en løsning.
Men jeg hadde ihvertfall prøvd å groomet han litt lengre så han fikk tid på seg til å venne seg til den nye. Kanskje både en eller to uker. Ihvertfall til bustepelsen er borte. At dem møtes kun utenfor buret sammen ved mat og lek. Også kanskje brukt et intro bur som ingen av dem eier øvd med på uteplassen mens du fulgte med.

Roer han seg noe ned hvis du avleder med mat eller tar han opp og stryker han. Eller løper han rett tilbake for å bølle ?

Jeg hadde et spesielt tilfelle med min Bella her og skulle selvfølgelig ønske at jeg kunne ha gått tilbake å chippet henne tidligere en det jeg gjorde. Men gjort er gjort og flere erfaringer rikere. Men akkurat det du beskriver at han nye frosner helt er rett å slett frykt tror jeg. Det kan jo hende han har mistet noe rottespråk og det trigger bare han ekstra mye. Det så faktisk nesten sånn ut når Bodil kom hit og når Bella yppa her også. Bodil hadde også stått alene i et halvt år før hun kom hitt. Så det hørtes så likt ut bare.
har gått litt frem og tilbake på den selv. For er vel riktig at dem ikke ypper mer mot en som er så eksplosiv ?

Håper ihvertfall at ting roer seg for deg. Vet det ikke alltid er så lett når det går 3 steg frem og 10 tibake og at man må sjonglere sånn frem og tilbake. [HEAVY BLACK HEART]


Edit: Bodil her viste ikke helt hva det betydde når Betsy la seg ned her heller husker jeg dem første gangene. Eller når hun gjorde slik som at nå kan du groome meg på nakken. Så hun manglet nok noe her. Er det noen sånne ting du kanskje legger merke til med han nye ? Prøver Axel diverse ting uten at han nye skjønner ting ?

På denne videoen prøvde Betsy å legge seg ned slik som hun gjorde med dem andre for å bli groomet. Fra 0:44 ca ser du det. Men før det ser du at hun frosner når hun går forbi bare også.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Observasjoner ved intro

Post by Marit Fosen »

Når jeg har introdusert voksne hanner til hverandre, har jeg latt den/de nye stå i bur ved siden av dem de skal introduseres til i noen dager. Da får de muligheten til å bli kjent med hverandres lukter og observere hverandre trygt.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Observasjoner ved intro

Post by WillyWonka »

Sara Syversen wrote:Første jeg tenker er at det er litt for tidlig at dem bør bo sammen når han er såpass dominant. Er det gniing med labber og inntil buret også. Synes du han forfølger han noe i buret ?.....

Men jeg hadde ihvertfall prøvd å groomet han litt lengre så han fikk tid på seg til å venne seg til den nye.

Roer han seg noe ned hvis du avleder med mat eller tar han opp og stryker han. Eller løper han rett tilbake for å bølle?
Tenkte ikke at de skulle bo permanent sammen riktig ennå. Gniin med labber inntil buret har jeg ikke observert, og den nye blir ikke forfulgt, men Axel tar noen runder ned til den etasjen den nye befinner seg i, puffer litt før han så går tilbake.
Jeg vet ikke om det er noe spesielt Axel prøver på som den nye ikke skjønner, jeg bare ser at den nye gjør ikke noe. Viker ikke, legger seg ikke ned, ingen busting av pels. Kan jo være det som trigger Axel.

Hva mener du med å pøve grooming til han venner seg til den nye...?

Han roer seg som oftest når jeg snakker til han. Han retter oppmerksomheten sin mot meg, kommer gjerne bort, men kan også finne på å gå tilbake til den nye, bølle litt før han så går å legger seg.



De får ikke for liten plass selv om jeg deler av RS-buret da jeg bare har to stykker fra før. Men Må nok ta ett steg tilbake i introen, og ha en pause mellom Axel og den nye. I går kveld eller i natt når jeg hadde dem ute gikk Axel til angrep igjen. Noe som resulterte i flere sår på den nye...
Jeg var uoppmerksom. Ting var helt rolig og de lå tilsynelatende å sov, så jeg gikk til kjøkkenet for å hente drikke.. Det resulterte i flere små sår, særlig på halen.. Ser han også halter litt, men kan ikke se noen skade på foten. Vi skal en tur bort til Myrbø Dyreklinikk i dag for å få ordnet med litt smertestillende. Den nye ligger på sofaen nå og sover under en pute. Han er rolig og virker ikke til å være noe anspent.

Axel får ikke møte den nye på en stund tenker jeg. Oliver går fint, han bryr seg ikke, men Axel og den nye... Jeg burde jo ha visst det. Jeg bare tenkte at siden det var rolig, så kunne jeg gå en rask tur for å hente noe.. Det har jeg lært nå at ikke er aktuelt.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Observasjoner ved intro

Post by Sara Syversen »

Det jeg mente med å groome han litt var bare å "gre han med hårene". Som å bruke litt lengre tid på introer siden han ikke er helt klar for at den nye skal bo med han enda. [HEAVY BLACK HEART]

Jeg synes også tilvenning av lukt er viktig jeg. At du legger pledd med lukta til den nye i buret hans blant anna.
Last edited by Sara Syversen on 12 Oct 2015, 18:11, edited 1 time in total.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Observasjoner ved intro

Post by WillyWonka »

Åja sånn ja. Ja du har nok rett i det :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Observasjoner ved intro

Post by WillyWonka »

Vi tar noen steg tilbake i introen. Han skal ikke være noe mer sammen med Axel på en stund. Blir å ha han en del ute på sofaen sammen med meg. Der kan han luftes sammen med Oliver. Jeg har ikke ett tvingende behov for at Axel og den nye, som har fått navnet Torvald, skal gå sammen. Kanskje de vil fungere ved en senere anledning, men akkurat nå er ikke det aktuelt.
Vi starter opp med litt antibiotika forebyggende mot infeksjoner, litt sårstell og metacam.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Observasjoner ved intro

Post by kikky »

Det er jo relativt vanlig oppførsel fra Axel sin side. Han er voksen, snart 1 år og aldri blitt introdusert til nye rotter siden han kom inn i flokken din som ny?

Når det først blir sår, altså annet enn eventuelt skraper fra spisse klør, så er det ett tydelig tegn på at ting har gått for fort frem. Jeg anbefaler, som en annen skrev over, å bytte hengekøyer de i mellom med jevne mellomrom. Så blir Axel vant til den nyes lukt i hans bur. Hvis han er alfa så er det også naturlig at han føler behov for å undersøke den nye og evaluere en mulig trussel for hans flokk. Hvis den nye ikke reagerer som ønsket, som er veldig vanlig hos rotter som er vant til å bo aleine, vil de bli frustrert. Frustrasjon kan trigge sterkere reaksjoner.

Det er ikke normalt for voksne hanner, selv de som ikke er dominant i oppførsel til vanlig å godta ukjente hanner sånn uten videre. Kastrasjon vil ikke alltid være en løsning som fungerer ved disse introene. Tid, tilvenning og tålmodighet må til. Dette kan ta lang tid.

Når du lufter han nye og Oliver sammen, hvordan reagerer Axel på Oliver etterpå?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Observasjoner ved intro

Post by WillyWonka »

kikky wrote: Det er ikke normalt for voksne hanner, selv de som ikke er dominant i oppførsel til vanlig å godta ukjente hanner sånn uten videre. Kastrasjon vil ikke alltid være en løsning som fungerer ved disse introene. Tid, tilvenning og tålmodighet må til. Dette kan ta lang tid.

Når du lufter han nye og Oliver sammen, hvordan reagerer Axel på Oliver etterpå?
Jeg vet ikke det. Jeg har hatt flere rotter som ikke har brydd seg om nye rotter inn i buret. Lille Blå var en slik. Oliver er også slik som ikke bryr seg om at det kom en ny rotte inn i buret. Han luktet på den nye, men det var det liksom.

Axel viser ingen stor reaksjon etter at Oliver har vært sammen med Torvald. Han lukter litt på Oliver, snakk om sekunder, før han fortsetter med det han selv holdt på med. Ingen busting av pels, knatring med tenner osv.
Jeg kan også ha holdt på med Torvald for så å gå direkte inn i buret til Axel uten å ha vasket hender eller byttet klær uten at han reagerer noe på det heller. Han lukter på meg på samme måte som han alltid gjør og fortsetter med sitt.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Observasjoner ved intro

Post by WillyWonka »

Oliver og Axel står i øvre del av RS buret og Torvald står nede.
Hender Axel står ved Gangen ned mot Torvald der jeg nå har sperret av), men virker helt rolig. Ingen busting, ingen poffing.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply