Logring med halen

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Logring med halen

Post by WillyWonka »

Jeg har i dag hentet en ny gutt fra dyrebutikk. Han har sittet alene i dyrebutikken hele livet sitt og er nå ca 6 måneder.

Hadde han sammen med Oliver og Axel på sofaen.
Oliver viser svært liten interesse for den nye (som ikke har fått navn ennå). Luktet litt, så gikk han å la seg.

Axel derimot.. Første runden borte for å lukte på nykommeren gikk fint. Han tok seg en runde, men når han da kom tilbake begynte han å reise bust. Det overrasket meg ikke, han har vist dominant adferd tidligere. Axel gikk til angrep på den nye, de rullet et par runder før jeg fikk tatt tak i den nye for å få dem fra hverandre. Denne lille runden på noen få sekunder resulterte i to små sår på den nye...

Axel var da stor og bustete, gnisset tenner. Observerte at han også logret med halen rett før "angrepet". Dette gjorde han flere ganger når han kom i nærheten. Han forsøkte også å dytte armen min bort for å komme til den nye som hadde søkt dekning i armene mine.. Dette selv om den nye også satt med ryggen til Axel og ikke gjorde noen tegn til å ville gjøre ham noe..

Til dere som har hatt rotter litt lengre enn meg.. Jeg har hele tiden visst at Axel har vært mer dominant enn de andre gutta mine.. Men jeg føler kanskje at den er aggressiv i dette møtet, og ikke bare dominant adferd (som jeg hadde forventet)?
Noen tanker..?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

utmeldt

Re: Logring med halen

Post by utmeldt »

Så lenge Axel reagerer slik han gjer ville eg ha tatt det veldig med ro i forhold til intro. Har sett rotter piske med halen, og då som regel i forbindelse med en spent og uavklart situasjon, ofte etterfulgt av bråk mellom paretene. Aggresjon kan ikkje utelukakst. Kanskje forsøke intro på ein plass som er heilt ukjent for Axel? Ein plass der han aldri har vore tidlegare. Det kan avlede han litt. Ikkje sikkert at sofaen er nøytral nok. Håper det ordner seg etterkvart :)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Logring med halen

Post by WillyWonka »

Ja jeg har ikke tenkt å stresse med introen dem i mellom :)
Har de alle sammen i RS buret, men har delt etasjene slik at "den nye" får den nedre delen for seg selv. Axel har vært på gittere der noen ganger. Første gangen så var det litt "poffing", men ikke hørt noe mer etter det. Åpnet også mellom etasjene når jeg hadde "den nye" ute. Axel var en runde nede, men kunne ikke se at han reagerte noe på det.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

utmeldt

Re: Logring med halen

Post by utmeldt »

Det at Axel ikkje reagerer på lukta av nykommeren i etasjen under, og ikkje minst at han reagerer lite når han er på befaring der nykommaren bur lover jo veldig bra! :) Om Axel fortsetter å " poffe", buste pels eller anna, så ville g ha vurdert å flytte den nye til eit annet bur lenger unna dei andre rottene. Har erfart at om rottene står for nært kvarandere mens dei ikkje er heilt vennligsinna innstilt mot kvarandre, så kan det kompilisere seinere intro.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Logring med halen

Post by WillyWonka »

Ja, jeg liker å tro det :D Men blir nok å ta det rolig. Likte ikke helt den adferden der.

Den nye fikk ett lite støkk i seg etter første møtet, men han har i alle fall fått større tillitt til meg. Kommer bort til meg og kan ligge på fanget lenge uten å ville gå noen steder.
Tenker at jeg vil la han bli kjent med Oliver først, så får Axel venne seg litt til lukten osv først :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Logring med halen

Post by Sara Syversen »

.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Logring med halen

Post by Milla »

Jeg er litt med på det Iwona sier om å sette nykomlingen i et annet bur. Her har det å dele av etg ikke vært helt fordelaktig. Nesten så hele intro prosessen blir ødelagt av at de får mindre bur pga den/de nye...
Her har intro måtte skje på et totalt nøytralt sted.. Når uteplassen var sofaen, så var intro stedet faktisk i senga(bare dekk det med pledd eller no).

Jeg hadde to veldig dominante og til dels aggresive jenter, som aldri hadde problem med lukta til andre rotter. Men så de, de nye, så fløy de på. Jeg måtte jo også flytte selve buret til et annet sted i leiligheten og ominnrede totalt, for at de i det hele tatt begynte å godkjenne hun nye. Det var alltid 1 mnd med da å bytte på hengekøyer mellom burene, og daglige nøytrale introer :P

Det går seg jo som regel til etter hvert ;)
Lykke til :grin:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Logring med halen

Post by malap »

Her har det både vært busting av pels og halelogring under introer, med 3 av 4 av de jeg har nå faktisk. Ta tiden til hjelp, jeg tolker det som et "varsel" før det kan bli noe mer bråk, så da følger jeg nøye med og avbryter/setter hånda mi mellom dem eller flytter vekk en av de.
Her går de alle sammen i samme bur nå, heldigvis :cheerful:
Malena

Post Reply