Korrigering av biting på list, dør, skap og mer

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Korrigering av biting på list, dør, skap og mer

Post by Sara Syversen »

Hei Jeg tenkte i første omgang å legge ut noen hjelpende videoer som jeg har laget. Kommer også til å lage flere når jeg får inn nye rotter å kanskje få filmet mens det skjer.

Jeg har jo luftetider på soverommet her. Dem som jeg stoler mest på får kanskje flere friheter og mer freeroaming i andre rom også. Slik som Berit som er nesten som en Collie hund. Hun har alltid hatt ekstremt med energi selv nå som hun er 2 år og en måned så ønsker hun å være ute å løpe flere ganger om dagen. Hun tar flere pauser nå da lille jenta mi. Men ja. Nok om det.

Noen ting man kan bruke er :

Si dyp neeeeeei og knipse å se bestemt på dem,
Gjøre en brå bevegelse eller reise seg fort opp hvis du sitter på lekerommet,
Eller som da César Millán gjør mot sine hunder er å si Tsch veldig fort og bestemt mens man ser på rotten.

Her er Berit min som hører ganske fort.
Fikk tatt henne på fersk gjerning her.


Enda en ting jeg bruker er et trehus som jeg har smurt med et tynt lag nøytral olje.
Også å løfte rotten til huset å vise at der kan du tygge. Jeg knipser å sier ifra flere ganger på det område rotta skal til å tygge først og så prøver å flytte rotta til huset. Man kan også flytte huset nærmere risikoområdene. Rotter er stae men noen tar det veldig fort. Slik som Betsy brukte jeg 3 måneder på mens Berit tok det etter to ganger jeg sa ifra. Betsy var også sjefen i flokken om det har noe å si og Berit har alltid ligget lavest i rang. ( Hvis det er en rescue rotte som har vært traumatisert burde man gå ganske svakere frem eller saktere. prøv heller å distrahere med mat, eller få dem til å gå i en boks å flytt dem skånsomt ). Få dem til å tenke på noe anna. )

Skal filme Bedre om jeg får tatt hun på fersk gjerning men her forklarte jeg litt etterpå med huset.
4 ganger ca hadde jeg sagt ifra her. Men hun tygde til slutt litt på huset. yaaay ;)


Når dem begynner å skjønne det å gjør det riktige så gir jeg også en godbit, snakker i lyse toner å stryker dem.
Det hjelper selvfølgelig også at man har et lekehjørnet til dem mens dem har utetid. Det kan være med på å redusere noe av trangen til å gjøre hærverk. her i heimen har jeg måtte forandre en del for å rottesikre. Og jeg vet dette ikke er lett. Men dette er bare noen fåå tips fra meg. kanskje det kan hjelpe noen ?

Her har jeg også lagt merke til at dem første 30 minuttene av utetiden er nesten alltid trygge. Mens når det nærmer seg en time og dem har gått igjennom alt av leker så kan fristelsen bli stor.
Rotter som ikke er vant til utetider har også en høyere trang til å gå å smake på alt for dem bruker tenner som vi gjør hender. Da alt er så ukjent.

Kanskje flere her har andre tips om hva som funker hos seg. :rottehode: [HEAVY BLACK HEART]
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Korrigering av biting på list, dør, skap og mer

Post by Sara Syversen »

Jeg rakk ikke i dag heller å filme akkurat når Turid bet på døra. Hun legger godt merke til når jeg tar fram kamera. Så i morgen skal jeg prøve uten blits å se om jeg får det til.Glemte det i farta at den sto på se.

Men sånn står hun nå om dagen innimelom på utetidene. Sta se. Selv om jeg sier ifra så skal hun stå der å vente til jeg går. Hun er den eneste av dem 5 som ikke har gitt seg helt enda. Men skjønner tegningen det gjør hun. Bare sta. :ratgreen:
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply