rotte som smaker på meg?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
runisusann
Pinky
Posts: 3
Joined: 15 Sep 2015, 21:07

rotte som smaker på meg?

Post by runisusann »

Hei, jeg fikk en rotte som var blitt sluppet løs ut i skogen og ingen ville ha. Jeg har for tiden ingen andre rotter enn denne jenterotta, men jeg skal få tak i en hunn til. Problemet er at denne rotten småbiter, altså ikke hull i huden, men jeg kjenner godt at den er der :P Jeg har hatt den bare noen dager nå, men den er veldig nysgjerrig og lukter på alt. Men hun er veldig "mat aggresiv" altså får hun mat eller godbiter hogger hun tak i de, når jeg fikk hun var hun kjempe sulten og slukte maten med en gang, nå driver hun å lagrer alt hun får i huset sitt. Kan det være at de som har hatt hun tidligere bare har gitt hun mat med fingrene at hun forventer det er mat der ? og det at hun hogger tak i maten kan det være for at hun har vært ute så lenge uten skikklig mat ? jeg har kjøpt skikklig rottepellets til hun på dyrebutikken og holder på å lage til et stort bur til hun. Men hvordan skal jeg få hun til å ikke hogge/små nappe slik ? Jeg har lest utallige sider og slik men er så mange forsjellige måter folk gjør det på. Hun er også veldig nysgerrig på hund og katt, lukter og står nese mot nese med de :) virker bare som hun ikke har fått den beste starten på livet. :trist2:

:lovey: :lovey: :lovey:

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: rotte som smaker på meg?

Post by c00nan »

Personlig har jeg bare hatt god erfaring med å ha noe de ikke kan stikke av med f.eks. yoghurt på fingern og la de sleike det av, har alltid brukt det som kos med mine og til ''temming'' av ikke så sosiale rotter. Gjorde det med ei som beit til blods også og det gikk fint.
Men det kan kansje også gå andre veien.. at hun hugger etter fingern :confused:
Vet ikke om det hjelper på ''smake hardt på deg'' problemet da.. musene mine smaker mye hardere på folk enn rottene mine gjorde, sånn at det er litt ubehagelig og det fikk jeg beskjed om at var vanlig og jeg fikk nok ikke gjort noe med det.

runisusann
Pinky
Posts: 3
Joined: 15 Sep 2015, 21:07

Re: rotte som smaker på meg?

Post by runisusann »

c00nan wrote:Personlig har jeg bare hatt god erfaring med å ha noe de ikke kan stikke av med f.eks. yoghurt på fingern og la de sleike det av, har alltid brukt det som kos med mine og til ''temming'' av ikke så sosiale rotter. Gjorde det med ei som beit til blods også og det gikk fint.
Men det kan kansje også gå andre veien.. at hun hugger etter fingern :confused:
Vet ikke om det hjelper på ''smake hardt på deg'' problemet da.. musene mine smaker mye hardere på folk enn rottene mine gjorde, sånn at det er litt ubehagelig og det fikk jeg beskjed om at var vanlig og jeg fikk nok ikke gjort noe med det.

hei, takk for svar, ja jeg tenkte å prøve på fingeren, la ostebiter på neven for å la hun spise der fra men da og var hun veldig brå. Kansje når det er mykt så gjør hun det forsiktig i stedet for :) ?

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: rotte som smaker på meg?

Post by c00nan »

går jo ann å prøve :) For meg høres det ut som du gjør alt riktig allerede.. også fikk du jo en del gode tips på facebookgruppa :cheerful:

runisusann
Pinky
Posts: 3
Joined: 15 Sep 2015, 21:07

Re: rotte som smaker på meg?

Post by runisusann »

c00nan wrote:går jo ann å prøve :) For meg høres det ut som du gjør alt riktig allerede.. også fikk du jo en del gode tips på facebookgruppa :cheerful:
Jepp nå har hun fått en singlett som er min så hun kan spise på :P

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: rotte som smaker på meg?

Post by WillyWonka »

Rotter bruker tennene mye og den adferden du beskriver er ikke helt uvanlig.
Jeg opplever at dette er noe som avtar etterhvert som de blir mer trygg. Ofte opplever jeg dette som en form for advarsel ("vil ikke ha mer kontakt nå", "hva f*** gjør du i huset mitt").
Jeg har bukt å "straffe" mine som napper for hardt. De blir plassert tilbake i buret når de holder på. Sakt men sikkert har det avtatt. Andre har god erfaring med å pipe høyt når den napper. Det er på den måten de selv kommuniserer med andre rotter når de er hardhendte.

Om hun er funnet ute, så kan hun ha hatt det ganske tøft en periode, men det trenger ikke være derfor hun hugger etter maten, det gjør mange "vanlige" tamrotter også uten at jeg har blitt helt klok på hvorfor.

Hun kan være usikker, at det er derfor hun hugger etter for så å kunne stikke av. Da kan det forsøkes slik som forklart over her og gi godbiter med skje. Det kommer litt lengre bort fra hånden og hun kan ikke stikke av med den (bruk da myke godbiter, f.eks yoghurt). Men det er ikke sikkert hun vil slutte med akkurat det likevel.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: rotte som smaker på meg?

Post by malap »

Malena

Post Reply