Hunnrotte krangler med/biter chippa hannrotte

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Hunnrotte krangler med/biter chippa hannrotte

Post by malap »

Jeg har nå en flokk på 4 rotter, 1 chippa gutt på ca 10 mnd og 3 jenter mellom 4,5-10 mnd.

Jeg overtok ei omplasseringsrotte, Blue 21. juni, da var hun 6-7 mnd gammel. Omplassert fordi forrige eier mistet burvenninnen hennes og ikke skulle ha flere rotter. Blue virket sosial og utforskende når hun kom. Eier sa at hun hadde blitt lite håndtert de siste mnd pluss at hun hadde vært alene uten burvenninnen noen mnd også, så hun var blitt mer sky.

Hun var litt stresset i fht de andre rottene, svetteperler i pelsen og gnidde seg en del på ting. Men det gikk bra mellom rottene likevel. Når jeg satt alle sammen i samme bur gikk det bra, var en god del markering i starten, litt knuffing og svetteperler nå og da i begynnelsen, men ikke noe store greier, alt det har gitt seg nå.

Alle 3 jentene sover mye sammen, og Blue legger seg på rygg for Majsen, den eldste hunnrotta og leker med Ariel, den yngste. Der er det ingen problemer.
Walter, gutten er en snill og god gutt. Han gjør ingen ting galt med jentene som jeg ser, store gutten legger seg på ryggen for jentene. Alt har egentlig vært bra der og.
Likevel så er det noe som Blue reagerer på om dagen. De kan sove ved hverandre under utetiden og alt har egentlig virket fint ellers og. Utenom at Blue og Walter har "kræsjet" en gang i blant når de har utetid. Hun skriker skikkelig til og de står på 2 bein mot hverandre, men Walter bare velter seg ned også er de ferdig. Han får litt bustepels da, men ser bare på det som en reaksjon på stress. Jeg har sett noen små hårtuster liggende et par ganger, men ikke noe store greier. Har egentlig ikke sett så veldig alvorlig på det, for det har virket ganske harmonisk mellom alle.

MEN i dag var det en ganske stor hårtust i buret og jeg saumfarte Walter, da var det en hårløs flekk på rompa hans og et lite sår med skorpe på i nakken.

Blue har også bitt meg 2 ganger nå på kort tid, ene gangen tror jeg hun skvatt og andre gangen var det når jeg hadde plaster på fingeren, men det jeg reagerer på er at hun har bitt ganske hardt og jeg har begynt å blø begge gangene.

Hun har hele tiden vært litt vanskelig å håndtere, så jeg har gitt henne masse ro og tid. Bruker en trygghetsboks eller noe annet å løfte henne i når jeg skal ha henne inn/ut, berører henne forsiktig og småløfter litt på henne inni mellom for å venne henne litt og litt til det. Og tar det generelt veldig rolig med henne. Hun er tøff og utforskende, utenom håndteringen med hender, men hun har blitt mye bedre på det også.
Jeg har 3 omplasseringsrotter som hver og en har trengt mye hensyn og øving på håndtering etc. Så kanskje har jeg ikke fått konsentrert meg nok med hver og en av de, siden det har vært 3 på kort tid med hver sine spesielle behov samtidig her. Ene jenta mi er fra oppdretter og er helt super med alt, og gutten har blitt veldig fin og trygg også nå. Så det er 2 jenter igjen som jeg ser det trengs en del jobb med, men Majsen har blitt mye bedre, så det er Blue som er "nøtta" her nå.

Problemet nå er at jeg må få i de Prokolin mot diaré og Blue ikke vil ha det i seg. Jeg har også sett noen få ganger at hun har hatt litt løs mage (stress?) men det har gått seg til. Nå er det noen som er dårlige i magen etter en antibiotika kur og derfor får de alle Prokolin nå.

Spørsmålene er:
Hva er greia med hun og Walter?
Kan det være noe hormonelt her?
Gjør vi noe galt?
Bør jeg bare se an?

Ønsker ikke fler bitt på Walter og vil ikke at det skal utvikle seg og bli værre. Leser meg opp hele tiden og prøver å finne ut av ting men er det noe jeg ikke får med meg her?
Malena

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hunnrotte krangler med/biter chippa hannrotte

Post by malap »

Bør jeg skille de 2?
Jeg har egentlig lite lyst til å gjøre det og kanskje måtte begynne med introer igjen på nytt hvis de blir adskilt over lengre tid?
Ser ikke at det er SÅ alvorlig at det trengs, hvertfall ikke akkurat nå?

Tenker også på at jeg kanskje skal ta med meg bare de 2 ut av buret av og til, så de kan gjøre noe gøy sammen for å styrke båndet til hverandre/få flere positive opplevelser sammen?
Blir vanskelig å gå rundt med de på skuldra, siden Blue ikke er så glad i det foreløpig, og tenker at det kanskje kan bli litt tvunget/tett?

Alle tips mottas med takk!
Malena

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hunnrotte krangler med/biter chippa hannrotte

Post by malap »

Ble mye det her, men nå er det mye tankespinn i hodet mitt ; )

Er det andre som har opplevd at rotter som tilsynelatende har gått fint sammen, plutselig skader hverandre?
Malena

utmeldt

Re: Hunnrotte krangler med/biter chippa hannrotte

Post by utmeldt »

Om du skiller dei så er det ikkje sikkert at du får dei til å gå sammen seinere. Eg ville ha avventa litt. Engangstilfeller av biting kan eg akseptere som del i en vanskelig periode, men om det går så langt at ho ved gjentatte ganger skader andre rotter, så ville eg ha snakka med dyrlegen om chiping kan vere akuell. Svetter ho på ryggen? eller lukter vondt? Fleire av mine jente hissigpropper har svatta, og lukta ille spesielt i forbindelse med konfrontasjoner.

Har du forresten lest artikkelen om alfa, beta og omega rotter? http://www.ratbehavior.org/Aggression.htm
Det er ikkje alltid den som angriper som bør fjernast frå flokken om problema blir for store. Eg gjorde ein stor tabbe ein gong, og fjerna den som laga bråk. Eg fjerna alfaen , med den konsekvens at bråket fortsatte og eg måte skille dei to andre og. ( her er det snakk om tre brødre som plutselig i ein alder av tre månader begynner å bråke med kvarandre, viewtopic.php?f=17&t=16177&p=192115&hil ... er#p192115)

Eg har ikkje vore borti liknade tilfelle hos jenter.

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hunnrotte krangler med/biter chippa hannrotte

Post by malap »

Jeg tenker det samme angående å skille dem. Vi har satt de tilbake i stua igjen for å få fulgt litt ekstra med nå, ingen flere skader skjedd.
Men da har vi mulighet til å ta litt time-out med en av de om det trengs.
Kanskje de bare har en periode, håper det, for det har gått fint helt til nå.
Ikke svetteperler eller stram lukt i det hele tatt, det var det kun litt av i starten.

Jeg driver å jobber meg gjennom siden du linker til, har ikke fått gått gjennom alt der ennå.
Takk for linken til din tråd, skal kikke på den.
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hunnrotte krangler med/biter chippa hannrotte

Post by Sara Syversen »

Samme har jeg opplevd. At dem mest dominante har vært dem som har hatt svetteperler på ryggen og gnidd seg. Ta heller da walter ut litt av buret som en timeout til hun har roet seg ned. For tar du å setter bølla i et annet bur kan hun bli mer sint. Prøvd og feilet der med Bella jeg hadde.

Eller så kan du prøve å ta henne ut for å ha en ekstra utetid med hun. Det kan gå. Groome henne litt.

Se an hvordan det går utover. Ja du kan godt ha litt ekstra utetider med dem to med mat osv så dem kan forbinde hverandre ned noe godt. Men med en gang du skrev svetteperler, gniingmed hender osv tenkte jeg chipp. Det er maaange gode fordeler med chipp synes jeg. Og hvis tiden viser at det ikke vil avta så hadde det vært en god løsning. Jeg har jo opplevd store forskjeller med chippen så jeg er for ihvertfall.


Har du sett om hun har en yndlingskøye som hun har satt krav på som han prøver å ta innimellom ? Du kan prøve å skifte litt på burinnredningen også
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hunnrotte krangler med/biter chippa hannrotte

Post by malap »

Det er Blue jeg har sett på som "problemet" nå, og hun som har hatt svetteperler og gnidd seg før. Heldigvis ikke sett noe sånt nå da, det var bare i starten men kan jo hende hun likevel kunne hatt fordeler med chip. Det er hun som har virket å ha litt dårlig mage her av og til også (tenker at det da kanskje er stress?).

Men det vi har lagt merke til nå (siden vi har flyttet buret til stua), er at det virker å være ganske så rolig i buret, men at det er når vi har dem i sofaen at de "kræsjer", i går var det ganske intenst over lengre tid her. Så da skilte jeg de litt opp, satt Walter bort til samboeren som satt et anna sted og prøvde litt forskjellig for å dele de opp. Men det roa seg ikke helt når jeg satt de sammen igjen, hjalp ikke at Majsen hadde løpetid heller da :trett: Walter "jaga" Majsen, og Blue jaga Walter (skulle kanskje tatt vekk Majsen da, men de alle må jo fungere sammen) :goofy: meen jeg så også at Walter var litt dust med Blue i går, enten så er det det at han er lei nå eller så er det begge som "ypper".. Tenker å ha de ute et annet sted i kveld for å se om de blir sånn da.
Er så kjedelig at det plutselig har blitt sånn, for det har virket så bra. Og Walter, Majsen og Ariel fungerer så bra, og Blue, Majsen og Ariel. Så det er noe som er skjedd mellom Walter og Blue.

Dette med mat blir desverre vanskelig nå, da det er dårlig mage i buret: viewtopic.php?f=4&t=17409
Så jeg kan ikke gi de noe annet enn tørrforet sitt nå :trist:

Ja, både Blue og Walter har egne yndlingsplasser, men det er ikke de samme stedene så vidt jeg ser da.
Har ommøblert en del før, men ikke gjort det like mye den siste tiden pga Majsen sitt dårlige syn: viewtopic.php?f=4&t=17370. Kan det kanskje være en grunn til at det har blitt sånn? Majsen har jo virket bedre de siste ukene, bedre humør og mer aktiv og jeg tror det er fint for henne å ha en viss oversikt over hvor ting er så det ikke blir for mye forandringer for henne i buret hele tiden. Men synd hvis det har negativ innvirkning på noen av de andre da..

Huff, det skal ikke være lett her om dagen gitt.. Dårlig syn, dårlig mage, 2 som plutselig kræsjer..
Malena

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hunnrotte krangler med/biter chippa hannrotte

Post by malap »

Nå har vi vært hos veterinæren grunnet dårlig mage på Blue. Vi pratet mye om alle faktorer som kan føre til diare, bla. omplassering, hvor lenge jeg har hatt de, at de har måtte bli kjent med nye rotter osv., og konkluderte med at det nok er stress siden de har krangla litt nå om dagen (har jo gitt stronghold, zoolac og prokolin som ikke har fungert), fant faktisk et lite sår på Majsen i dag også. Så det kan faktisk hende at Blue driver å prøver å gjøre litt om på plassen sin i flokken nå.
Vi kom frem til at jeg bare skal la de være i buret (utenom Ariel som er avhengig av menneskelig kontakt;)), og få roa seg et par dager for å se om diareen og kranglingen ikke kan bli bedre da (siden de krangler når de er ute av buret men virker roligere inni buret). Sånn at de slipper noe særlig håndtering av oss, noen av de er jo fortsatt usikre på oss (særlig Blue), har jo ikke akkurat fått trent på tillit når jeg har måtte veie og fått i de forskjellige preparater.. Så det har jo vært mye som er skjedd her, de trenger nok ekstra ro en periode nå så de ikke blir overstimulerte og enda mer stresset.
Malena

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hunnrotte krangler med/biter chippa hannrotte

Post by malap »

Walter har blitt så mye tryggere også og spretter inn i genseren/transportboksen når jeg kommer bort til buret og åpner opp, så klarte ikke bare se han stå å se på meg og Ariel i sofaen. Så blir så jeg lar Majsen og Blue som er mest usikre være i fred i buret og tar ut Ariel og Walter bare.
Malena

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hunnrotte krangler med/biter chippa hannrotte

Post by malap »

Nå bråker alle utenom den yngste i buret også, vært mindre bråk på utetiden i dag.
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hunnrotte krangler med/biter chippa hannrotte

Post by Sara Syversen »

Hååååper det ordner seg for deg og flokken din utover og at dem finner roen og kan bli en harmonisk flokk.
Det er jo veldig forskjellige bakgrunner på vær enkelt rottetott du har tatt til deg. Så kanskje ikke så rart det blir noe kræsj ? Hva var hele storyen til blue igjen ?
Håper magen hennes blir bra utover altså.

hadde kanskje hatt myyye alene tid med blue jeg. Fått henne trygg. Hun liker ikke å bli bært enda ? Gå rundt med en tryghetsboks eller heller kanskje sitt på en puff eller stol heeelt rolig og la hun venne seg til deg. Du har jo lest mye fra joinrats. Så trenger kanskje ikke si så mye om skånsom tillitstrening akkurat da.


Men ja nå i det siste så har jeg sittet mye på puffen her med trygghetsboksen og lille Tove oppi som var den reddeste av dem to siste jeg tok inn. Hadde også en bonding pouch rundt halsen med hennes fleece oppi eller rotteskjerfet.
Jeg satt rolig vær kveld. Ventet på at hun skulle gå ut av trygghetsboksen sin. Hadde også en matskål der.
Var svært tålmodig. Satt på en film i bakgrunnen også og brukte lang tid. Har gjort en del andre ting også. Men ja slike alene stunder er gull verdt. Hun tørr nå å klatre på meg. Veldig morro.

Skulle egentlig bare si at noen ganger må man jo bare ta tiden til hjelp. Tror du gjør det aller meste riktig akkurat nå. Alle tottene dine har jo særbehov også. Skjønner du har litt å gjøre stakkars.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hunnrotte krangler med/biter chippa hannrotte

Post by Troya »

Gutter "skal" jo også ha lavere rang enn jentene, og noen ganger klikker det litt for enkelte jenter når gutta ikke oppfører seg som de ønsker... :neutral:
De kan nappe dem i baken for å prøve å flytte på dem, dytte i dem, bite og herje, og når den stakkars gutten prøver å si fra for å be om litt pusterom blir ofte ikke det så godt mottatt heller... :crazybonk:
Utifra det du forteller, virker ikke Blue som alfaen i flokken, snarere en underdanig som gjerne vil herse litt med Walter. Slike ting roer seg ofte etterhvert, mine har også noen perioder hvor plutselig enkelte ikke går overens. Ellers kan det jo være en mulighet å chippe Blue.
Håper de roer seg ihvertfall! :)

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hunnrotte krangler med/biter chippa hannrotte

Post by malap »

Ja, de har jo med seg litt forskjellig bagasje de 3 omplasseringene som jeg har overtatt på egentlig kort tid da.
Blue ble skaffet av eksen til hun jeg overtok henne fra. De hadde to gamle rottejenter, så når den ene der døde skaffet de seg Blue som selskap til den som ble igjen. Men så ble det slutt mellom de, og han sa han at han ikke skulle ha de, så hvis hun ikke hadde tatt de med seg så hadde han tatt livet av de. Så hun tok de med seg selv om hun ikke kunne noe om rotter, for hun ville jo at de skulle få leve og ha det bra. Men burvenninnen døde av alderdom, og siden hun måtte flytte til leilighet så fikk Blue et mindre bur også (et terrarie som jeg så), så eieren så at hun tydelig mistrivdes alene der. Hun fikk mye mindre oppmerksomhet også, for hun hadde ikke nok tid til henne, og hun skulle ikke ha flere rotter. Derfor omplasserte hun henne. Hun virket å være veldig opptatt av at hun skulle ha det bra, har hatt en del kontakt med henne både før og etter jeg overtok henne. Når jeg overtok Blue så hadde hun vært alene i 3 mnd allerede og var litt tynn og pjusk (kan se forskjellen på henne her, for den som er intr.: viewtopic.php?f=3&t=17416 må skrolle nedover for å se "nå" bildet).

Absolutt, har jo hatt en del alenetid med Walter og han la seg jo plutselig på rygg for å få kos på magen her :lovey:
Han har det virkelig gått fremover med, er bare en stor, god og snill bamse blitt han :love: derfor blir jeg litt beskyttende ovenfor han, og synes det er så fælt når Blue forfølger han sånn.. Er jo ikke greit om hun ikke gir seg snart. Men i dag virket han i godt humør og lekte med samboeren på morgenen, og jeg har sjekket dokassene og der var det minimalt med løs mage. Det så mye bedre ut, så kanskje det har roet seg litt.

Jeg ønsker jo at de skal ha flere timer med utetid hver dag, og da blir det vanskelig med nok alenetid på hver og en synes jeg. Men veldig bra du nevner det Sara, for det har det vært dårlig av med Blue. Hun trenger nok det, og kanskje de andre bare synes det er godt hvis jeg tar ut henne og de får være i ro i buret uten henne. Det må jeg få prioritert fremover! Det er liksom så enkelt med Ariel, for hun spretter bare rett på skuldra på morgenen, og da er hun den eneste som er våken og har lyst ut. Så da er hun med meg på morgenstell osv, da får jo hun alenetiden sin. Og når Walter er våken så hopper han inn i genseren eller transportboksen, så han er lett å ta ut han også. Majsen og Blue må jeg bruke en del tid på.. Så det er nok derfor jeg har vært dårlig til å ha alenetid med dem to, der må jeg skjerpe meg ja.

Tenkte på å kanskje bestille denne her: http://www.chelseyscozies.com/bondingpouch.php
For hun liker ikke å bli løftet på, og da skal jeg ikke tvinge henne på skuldra heller. Hun går over og klatrer på oss når vi sitter i sofaen, men hun synes nok ikke å sitte på skuldra mens vi går rundt er trygt nok, for da får hun jo ikke stukket av hvis hun føler behovet. Redd hun skal sprette ned på gulvet, for hun gjorde det her om dagen når jeg prøvde å få i henne prokolin. Da tror jeg nok at hun synes det er bedre å være i en sånn lomme som hun kan gjemme seg i og føle seg trygg i mens hun er med meg rundt.


Hehe, ja jenter kan være noe styr altså, Mari :evil:
Jeg ser jo at Majsen napper i han av og til også, men det gjør hun også med Blue. Og da overser de henne bare og lar hun holde på. Så det kan nok være noe i det du sier der, Blue er nok ikke egentlig på topp i flokken her. Men kanskje hun prøver?
Håper det roer seg ja, ellers så ender det nok med chip!
Malena

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hunnrotte krangler med/biter chippa hannrotte

Post by malap »

Nå har vi bestilt time til å chippe Blue. Hun har bitt Majsen igjen og meg og samboeren, så nå synes jeg ikke at vi kan la det gå lenger..
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hunnrotte krangler med/biter chippa hannrotte

Post by Sara Syversen »

Håååper det går bedre med blue og flokken din etter chipp da [HEAVY BLACK HEART]
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply