Tilrettelegging for gamlerotta

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Lizzie
Pinky
Posts: 24
Joined: 29 Jun 2015, 00:15

Tilrettelegging for gamlerotta

Post by Lizzie »

Gracie er gamlerotta vår på 2 år og 3 mnd, og hun har i det siste begynt å vise at hun er gammel. Det viser seg mest i at hun har blitt litt tynnere og hun sleper bena litt. Jeg har begynt å tenke på om jeg burde tilrettelegge litt mer for henne. Jeg har forsøkt å i innrede buret (furet xl) så det ikke er aalt for mye klatring og hun kommer seg rundt fint.

Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan tilrettelegge for en god alderdom for henne?

Jeg har tenkt litt på å kanskje gi henne litt ekstra god mat for å få opp vekten litt, er det noen som har noen gode forslag til hva jeg kan gi henne? Vi har en gammel hamster her som får babymat som han sikkert kunne delt på, ville det vært noe kanskje?
Eier av 2 søte rotter: Misty og Uly :grin: :smile:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Tilrettelegging for gamlerotta

Post by Tonje Lenore »

Så snill du er, gi litt babymat på glass, babygrøt, eller lag havregrøt selv feks, avokadomos er også bra bare unngå det grønne på avokadoen :)
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Lizzie
Pinky
Posts: 24
Joined: 29 Jun 2015, 00:15

Re: Tilrettelegging for gamlerotta

Post by Lizzie »

Avokadomos hadde jeg ikke tenkt på, det var smart! Det er jo både næringsrik og fett :cheerful: Hva mener du med det grønne på avokadoen? Skallet?
Eier av 2 søte rotter: Misty og Uly :grin: :smile:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Tilrettelegging for gamlerotta

Post by WillyWonka »

Tonje Lenore wrote: bare unngå det grønne på avokadoen :)

? Avokado er jo grønn...

Jeg har nå fire gamle hanner. Har tilrettelagt med flere hengekøyer med kortere avstand mellom, og at at tilgang på mat og godbiter ikke trenger å være en utfordring å få tak i for dem. De yngste kan godt klatre litt eller fiske etter godbiter selv.
Babygrøt hender det at mine får
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Tilrettelegging for gamlerotta

Post by Tonje Lenore »

WillyWonka wrote:
Tonje Lenore wrote: bare unngå det grønne på avokadoen :)

? Avokado er jo grønn...
Ikke når den er moden, da er den gul ;)
Men mente at skal, Stein og 'kjøttet' ved skallet ikke må gis
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Tilrettelegging for gamlerotta

Post by WillyWonka »

haha :D Måtte inn å søke på avokado :P Men jeg har aldri sett helt gule avokadoer :P Men jeg har sett at de er ekstra grønn langs kanten, så henger med nå :P
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Tilrettelegging for gamlerotta

Post by Tonje Lenore »

Dårlig formulert av meg egentlig x)
Men er avokadoen gul er den egentlig overmoden, eller er den gulgrønn er den perfekt, men det mørke grønne ved skallet bør unngås å gi til rottene og ta bort det som er ved steinen :)
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Lizzie
Pinky
Posts: 24
Joined: 29 Jun 2015, 00:15

Re: Tilrettelegging for gamlerotta

Post by Lizzie »

Okay, da er jeg med Tonje :cheerful:

Takk for innspill Willy Wonka, jeg skal prøve å tenke på avstand mellom ting og at det er lett å komme seg opp i køyene. De liker seg jo best i toppen av buret! Hun klatrer fortsatt som bare det, men jeg ser at bakbeina ikke henger helt med lenger.
Eier av 2 søte rotter: Misty og Uly :grin: :smile:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Tilrettelegging for gamlerotta

Post by WillyWonka »

Lizzie wrote:Okay, da er jeg med Tonje :cheerful:

Takk for innspill Willy Wonka, jeg skal prøve å tenke på avstand mellom ting og at det er lett å komme seg opp i køyene. De liker seg jo best i toppen av buret! Hun klatrer fortsatt som bare det, men jeg ser at bakbeina ikke henger helt med lenger.

Ja er det jeg ser. De klarer jo gjerne klatre litt, så har en køye som er ganske langt nede slik at om han skulle falle, så skader han seg ikke. Men som regel klatrer han forbi og opp i de andre køyene, men han har i allefall alternativet :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Tilrettelegging for gamlerotta

Post by malap »

Jeg hadde passet på å ha mat, vann og sovehus/leker lett tilgjengelig der de oppholder seg mest. Også kan de selvfølgelig velge selv om de vil gå/klatre rundt ellers, men da har de hvertfall det viktigste lett tilgjengelig. Og ville passet på høyde på hengekøyene så det ikke blir fare for at de kan falle for langt : )

Man kan vel gi litt nøtter og frø også for å fete de opp om det trengs?
Malena

Lizzie
Pinky
Posts: 24
Joined: 29 Jun 2015, 00:15

Re: Tilrettelegging for gamlerotta

Post by Lizzie »

God ide å holde alt i nærheten av der de er mest. Jeg skal skifte på buret idag, så da skal jeg omorganisere så de får maten opp i høyden også. Den pleier nemlig vanligvis å være i bunnen av buret og de sover alltid i sputniken i taket :cheerful:

Nøtter var også smart! Takk :cheesy:
Eier av 2 søte rotter: Misty og Uly :grin: :smile:

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Tilrettelegging for gamlerotta

Post by Milla »

De vil jo fortsatt prøve å klatre og da er som de sier her, hengekøyer et must. Bare stapp masse hengekøyer inn, mye for at det skal være enkelt for dem, men også pga fallfaren.
I tillegg har jeg sett med mange av mine gamle at de liker litt gå plass... Med kun ungrotter i hus så stapper jeg buret fullt med leker, også bunnen. Men med de aldrende rottene blir mobiliteten rundt hus, leker osv vanskelig. Så er greit også å lage litt rom for at de kan gå der også :glise:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply