Kan jeg chippe?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Kan jeg chippe?

Post by jilleide »

Hei! Jeg har kjøpt to søte jenterotter (søsken fra dyrebutikk (dessverre)). Har nå hatt dem en god stund, men den ene er veldig redd meg og støkker utrolig mye! Hun liker heller absolutt ikke å bli holdt. Den andre rotta er litt bedre, men skvetter litt hun også. Hun er bedre til å få kontakt med og det går an å kose med henne. Eneste er at hun biter av og til.
Det jeg altså lurer på, er om det er i slike tilfeller jeg kan chippe og se om det blir bedre? Har ikke veldig mye peiling på dette med chipping, så vet ikke når det kan komme i bruk og ikke, og om det har noe virkning. Hvor mye koster det å chippe?

Har bare så lyst at jeg skal kunne være med rottene og at de skal kunne ville være med meg. Til nå har jeg et RS bur i et svært rom som de får for seg selv til å springe rundt på. Er altså veldig stress å måtte få tak i rotta da, dersom hun ikke har gått tilbake i buret selv... :cry2:
JE' Rattery

utmeldt

Re: Kan jeg chippe?

Post by utmeldt »

Kor gamle er dei? Det anbefes ikkje å chippe rotter som er redde der årsaken bl. a er dårlig sosialisering fra de er små. Mange rotter som kommer fra dyrebutikk er dessverre dårlig sosialisert. Eg ville ha forsøkt tillitstrening. Du finner mange gode tips her: viewtopic.php?f=17&t=17037
Tillitstrening tek tid, men kan vise resultater etterkvart.
Eg ville også ha avgrensa uteplassen til eit mindre område til å begynne med, sperra av eit område rundt buret med eit eller anna.
Håper det ordner seg for dere :)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Kan jeg chippe?

Post by WillyWonka »

Om det er usikkerhet og at de ikke er tilstrekkelig tam, så vil nok ikke chipping hjelpe (siden det da ikke er ett hormonproblem).
Jeg ville heller forsøkt tillitstrening som nevnt over.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Kan jeg chippe?

Post by jilleide »

Ok! De er 4mnd ca.
Har prøvd flere av tipsene, men synes bare de har blitt verre.. Men får være tålmodig og prøve mer! takk for svar :smile: :smile:
JE' Rattery

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Kan jeg chippe?

Post by WillyWonka »

Viktig at en tar det med ro og bruker god tid. Så er det viktig å huske at det er ikke alle som liker håndtering. Jeg har også rotter som omtrent ikke har godtatt noen form for håndtering. Enkelte liker det bare ikke... Også mine var fra dyrebutikk. Men en må jo bare forsøke ^^ Tålmodighet.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Kan jeg chippe?

Post by jilleide »

Jepp, tusentakk !:-)
Tenker å lage meg et bildegalleri snart, hvor jeg gjerne kan fortelle hvordan det går(og håpe på tips hehe) :bounce:
JE' Rattery

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Kan jeg chippe?

Post by WillyWonka »

Så bra ^^ Gøy med bilder :) Sara syversen har laget flere veldig gode tråder, deriblant tillitstrening og en annen om burinnredning og aktivisering :D Anbefaler å se litt på den. Hun har virkelig gått inn for det. Mange gode tips.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Kan jeg chippe?

Post by jilleide »

takk for tipset, da gjør jeg det med en gang! :D
JE' Rattery

Post Reply