Generelt om hva rottene min gjør og ikke gjør

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Larse
Pinky
Posts: 20
Joined: 18 Nov 2014, 20:35

Generelt om hva rottene min gjør og ikke gjør

Post by Larse »

Hei alle sammen :) Jeg har to gutterotter som er brødre, på snart 7 måneder. Har tenkt å skrive litt om hvordan de oppfører seg, og ting de gjør, fordi jeg lurer på hva som er normalt og om deres rotter gjør det samme!

Mine rotter tygger aldri på ledninger, aldri. Når de var noen uker gamle ødela den ene ledninga på headsette mitt, men det er den eneste gangen. Den andre har aldri tygd på en ledning. De tygger ikke på møbler, treverk, papp, papir, plastikk, gummi, ingenting. Er det noe feil med de? Det eneste de noen gang setter tennerne i er godteri, kjøtt, frukt og grønt, snus, tobakk. Alt som jeg fører i meg kan de finne på å spise på, men ikke noe annet.

Begge rottene mine pakker hode i munnen min, og spiser gamle rester og diverse. Viss de ikke får lov så kommer de når jeg forventer det minst. De tar fart og springer rett i kjeften på meg og river opp munnen min med klørne sine. Dette var noe jeg gjorde de vant til når de var små. Det var kanskje ikke det lureste jeg har gjort, men syns det er litt koselig at de stoler så mye på meg at de kryper inn i munnen min.

De stoler 100% på meg. Hvis de blir redd så kryper de inn i genserarmen min, lomma mi, hetta mi, eller så kommer de helt under genseren min. Yndlingsplassen deres er helt øverst i genserarmen. Der bruker de å ligge når de blir redd, kald, eller bare når de vil slappe av. Rottene mine kan omgås med kattene til kjæresten min, uten problemer. Men er alltid obs på at noe kan skje. Når rottene og kattene er sammen så bruker kattene og slå på halen til rottene, og rottene springer bak kattene og drar dem i halen også gjemmer de seg etterpå. Har ikke sett noe tegn til at de er uvenner sålangt. De kan ikke omgås med hunder. Har prøvd dette men når rottene skulle hilse på hunden vår så prøvde hunden å bite den, har sørget for at hunden vår ikke prøver på dette igjen men har dem ikke i samme rom fordeom.

Hvordan er deres rotter kontra mine? Kommer de overens med noen slags dyr som helst? Kattene er vel og merke innekatter, og har aldri drept mus/rotter i hele sitt liv.

Larse
Pinky
Posts: 20
Joined: 18 Nov 2014, 20:35

Re: Generelt om hva rottene min gjør og ikke gjør

Post by Larse »

Jeg bruker også å ta rottene mine med ut. Når jeg er ute så lar jeg de løpe fritt. De løper og hopper i gresset og klatrer på benker og forskjellig. Så snuser de rundt en stund også kommer de tilbake til meg. En gang hadde jeg de med meg på butikktur. Hadde en rotte på hver skulder også gikk jeg inn på senteret i byen her jeg bor, ble litt kjendis da. Reaksjonen var helt uventet. Majoriteten av folk som kom og hilste på rottene var faktisk gamle damer, noe som jeg aldri hadde trodd. Folk kom og kost med rottene mine, lot dem klatre på dem, og andre folk tok bilder av meg med rottene. Folk reagerte veldig positivt til de, noe jeg synes er veldig morsomt. Til slutt ble jeg kastet ut, og jeg tok de med meg utfor kinoen. Så satt jeg de på bakken også sprang de fritt mens jeg satt på en benk med noen venner og spiste vannmelon. Har dere noen gang hatt de med ut? Og eventuelt hvor?

Rottene mine har vært med på busstur og. Jeg gjemte de i sekken min slik at busssjåføren ikke skulle se dem. Så satte jeg meg bakerst, og når bussen begynte å kjøre så tok jeg de ut :) De klatret på sete mitt, og snuste litt rundt, så la de seg å sov på hver sin skulder. De var våken i en og en halv time på bussen der de gikk inn og ut av klærne mine, spiste litt og fikk drikke vann av vannflasken min, og de siste 90 minuttene sov de sammen med meg. Det var koselig ^^

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Generelt om hva rottene min gjør og ikke gjør

Post by malap »

Mine har heller aldri gnagd på ledninger - men vær obs likevel. Føre var prinsippet er fint å følge : )
Det er jo veldig fint om de ikke tygger på flere av tingene du nevner, de er jo forskjellige alle sammen. Får de nok stimuli/andre ting å gnage på så kaan jo det kanskje være forebyggende for sånt. Mine gnager heller ikke på plast, veldig lite på papp, og lite på gummi også. Så lenge de spiser maten sin ville jeg ikke vært bekymret for tennene dems ; )

Jeg har også ei som absolutt skal inni munnen min og styre rundt, åpner opp og stapper hodet inn om hun får til. Og vil gjerne ha mat derfra, unngår det for det meste. Men som du sier så er det veldig fint at de stoler såpass på eieren sin.
De fleste rotter "stjeler" mat fra oss.

Det er også supert at de stoler på og er trygg på deg og søker til deg hvis de trenger trygghet : )
Varmt og godt er det inni genseren også. Veldig mange rotter er glad i å gå inn i gensere ; )

Jeg er veldig forsiktig med rottene mine i fht. hunder og katter (forsåvidt og alle andre dyr). Jeg har en Labrador som ikke bryr seg noe særlig, og en Husky blanding som er ganske gira på de. Jeg har et sikra rotterom de trygt kan ferdes rundt på. Ellers så har jeg barnegrind inn til stua og holder hundene unna med den når rottene er med. Føre var her og : )
Når jeg bodde hos mamma, så hadde (og har fortsatt) hun katter. Jeg hadde med de rolige rottene inni mellom, og kattene holdt seg unna. Men da var det bare en og en for å ha full kontroll. Ellers hadde jeg de løse på rommet mitt, eller når alle kattene var ute.

Jeg ville vært veldig forsiktig med å ha de løs ute. Er så redd for miste de, det er det dessverre flere som opplever.
De kan bli skremt og havne et sted der du ikke får tak i/finner dem.
Troya her inne på forumet selger forresten veldig fine rotteseler : )
Malena

Post Reply