Slossing og sint rotte

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Larse
Pinky
Posts: 20
Joined: 18 Nov 2014, 20:35

Slossing og sint rotte

Post by Larse »

Jeg har to gutterotter som fyller 7 måneder om akkurat en uke. Begge er supersnille og finner seg i alt jeg gjør med dem, men den ene har i det siste vært litt sur og jeg merker at de sloss veldig mye når de er i buret. Den hvite og svarte jeg har som er minst aggressiv bruker veldig ofte å ri på min brune rotte, som bestandig ender i at de sloss. Jeg merker også att etter at de har sloss noen gang så er den ene rotta sint, og kan finne på å pipe og bite etter folk når man løfter den. Den blir løftet på en ordentlig måte og har aldri reagert på det før. Når kjæresten min løfter han så piper han og prøver å bite henne, men når jeg løfter han så piper han bare. Hvorfor blir ikke jeg bitt? Er det fordi jeg har hatt de siden de ble født? Er det normalt att de rir på hverandre når de er i denne alderen? Det er bare den ene rotta som rir på den andre, og det er den som ender opp med å få juling hver gang de sloss. Den som alltid får juling blør avogtil fra nesa, og har noe som kan se ut som sår under haka. Viss det er sår så er de grodd ihvertfall, og han har ikke vondt. De har alltid kommet godt overens, helt siden dag 1, og de er brødre. Er det bare jeg som er for bekymret eller er dette normalt? Jeg har to bur så jeg kan sette dem i hvert sitt bur om natta viss dette blir nødvendig. Håper jeg kan få svar på noen av spørsmålene mine, beklager så meget for en veldig rotete tekst, er ikke helt frisk :sick:

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Slossing og sint rotte

Post by Troya »

Dette er ganske normalt. Det kan se voldsomt ut når de sloss, men som oftest er det ikke det. Se etter om de har flenger i huden, har de ikke det går det fint. Noen hannrotter kan slite litt med hormoner i denne alderen, har selv hatt en slik en. Men han roet seg ved 9-10 mnd alder igjen :)

En rotte som har sloss vil aldri bli løftet. Forestill deg at du har vært i en slosskamp og så kommer plutselig en og legger hånden på skulderen din bakfra? Du reagerer nok annerledes enn du ellers ville gjort da. La rotta få roe seg før dere begynner å ta på ham!

Rottene ordner stort sett opp selv, så ville ikke vært så bekymret for dette. De er noen skikkelig dramaqueens og kan hyle og skrike uten at det er farlig. Bare hold utkikk etter flenger i huden... For det er ikke ok. Og pass på at de er masse ute hver dag så de ikke sitter med altfor mye energi som går utover hverandre i denne alderen ;)

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Slossing og sint rotte

Post by malap »

Det stemmer nok det Troya sier, hun har mer kunnskaper og erfaring enn meg på dette : )

Jeg bare tenkte jeg kunne nevne noen ting. Hvor stort bur har du, har de god plass å boltre seg på? Har de mye leker, hengekøyer, greiner/annet de får stimuli av i buret? Får de nok utetid? Jeg tenker at frustrasjon også kan ha noe å si, man kan bla. se slike problemer med produksjonsdyr som har for lite plass og som er understimulerte - bare for å nevne et eksempel; spesielt griser kan lettere sloss når de er understimulerte, og så klart også andre dyr i bur. Det er ikke sikkert dette gjelder akkurat dine, men tenker at det kan være greit å nevne : )
Malena

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Slossing og sint rotte

Post by kikky »

Han som rir på den andre prøver seg mest sannsynlig på alfa rollen, derfor reagerer den som blir ridd på med å bli sint. Hvis dette fortsetter over en periode hvor han ene rir og begge sloss etterpå så ville jeg vurdert kastrasjon eller chip. Dette er ikke sunt for hverken av de hvis dette fortsetter uten at de finner ut av det.

De små sårene rundt haken kan hørtes ut som midd. Kan være lurt med en veterinær time for å sjekke om de har midd og få behandling for dette :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply