Oversikt over rotter med adferdsproblemer

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Oversikt over rotter med adferdsproblemer

Post by Marit Fosen »

Det skulle vært interessant å fått laget en statistikk/oversikt over rotter med adferdsproblemer. Det skyldes på Imazo, men jeg er redd for at problemet ikke alene ligger der. Jeg har sett et mønster ganske lenge.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Oversikt over rotter med adferdsproblemer

Post by Troya »

Nå ble jeg nysgjerrig, hva slags mønster har du sett? :)

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Oversikt over rotter med adferdsproblemer

Post by Marit Fosen »

De rottene jeg har hatt som har hatt adferdsproblemer, har alle sittet lengre tid i butikk. Én av de var faktisk fra privat produsent. De som gikk rett i sitt nye hjem, fra Imazo, uten å tilbringe tid i dyrebutikk, var/er ok.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Oversikt over rotter med adferdsproblemer

Post by malap »

Det er forferdelig at så mange dyr kommer fra Imazo og lignende, så ofte dyr med adferdsproblemer (angstbitere, livredde for folk) når jeg jobbet i dyrebutikk selv. De blir jo utsatt for stress under transport, og i butikken også. Det er stress i seg selv det å måtte gå gjennom så mange "ledd" også - masseproduksjon fra Imazo f.eks. - transport - stå i butikk - nytt hjem. Mye folk som stresser de i dyrebutikkene (gjennomfart av kunder, banking på ruter når ansatte ikke følger med bla.), kanskje lite/feil håndtering av de som jobber der. Mange faktorer som spiller inn.
Malena

utmeldt

Re: Oversikt over rotter med adferdsproblemer

Post by utmeldt »

Eg fører ein oversikt over atferd og helse til mine dyrebutikk rotter. Eg har planer om å sende den inn til NZB for å belyse litt av dei problema mange av oss opplever både i forhold til atferd og helse. Dyrebutikkane får også tilbakemelding. Og eg håper at andre som også opplever helse og atferdsproblem gir tilbkemeldinger, trur dette er einaste metoden til å få slutt på salg av rotter i dyrebutikk og import fra imazoo.

Rekner med at ein kan finne opplysninger om atferd til oppdrettsrotter i databasen som matmor fører.

Min erfaring er at dei fleste fra dyrebutikk er redde mennesker når de kommer til ny heim, og opphold ved dyrebutikk fasiliteter i form av understimulering og dårlig tilpassa omgivelser spiller inn på deres forhold til mennesker og andre rotter. Men eg trur at genetikk spiller også ein rolle. Har nemlig hatt rotter som har tilbragt måneder i dyrebutikk, og som har vore gode og snille, samt rotter som knapt har vore innom dyrebutikk og som har utvist stor aggresjon. Det gjer også samspillet mellom rottene, dårlig behandling av artsfrender kan sette spor etter seg. Hormoner, og evt andre kroppslige plager spiller også inn.

I korte trekk:

Rotte1: jente fra Imazoo, kommer til meg 3-4 mnd gammel fra dyrebutikk, redd mennesker, men går seg til etter ein lenger periode, går bra sammen med rotte nr 2. Avliva ca 6-7 mnd gammel pga kroniske luftvegspakger og midd.
Rotte 2: jente fra Imazoo, kommer til meg 3-4 mnd gammel fra dyrebutikk, redd mennesker,men går seg til etter lenger periode. Går bra sammen med rotte 1, men dominant atferd overfor Rotte 3, litt styr med intro, men går seg til. Avliva ca 1 år gammel pga åndenød.
Jente 3 : jente, fra imazoo, er 4-5 mnd då ho kjem til meg frå dyrebutikk. Biterotte (mennesker), men blir snill på sine gamle dager, hard mot nye rotter og dominant overfor burvenner. Utvikla jursvulster. Kroniske luftvegslager. Avliva ca 2 år gammel pga alderdomsplager og svulst.
Rotte 4: fra ups kull i dyrebutikk ( foreldre fra imazoo), kommer til meg 3-4 mnd gammel, litt sky, kan bite mennesker, men i grunn snill og god om ein tek forhåndsregler, snill mot andre rotter, intro til rotte 2 og 3 uten problem. kroniske luftvgeplager. Avliva før fylt 2 år pga jursvulst.
Rotte 5: søster til rotte 4, vart buande ein måned lenger i dyrebuttikken enn rotte nr 4. Fekk ein hard behandling av rotte 3 under intro, men gjekk seg til. Ingen problem med intro med rotte nr 4. Nervøs og redd heile livet, vil ikkje bli hold eller løfta. Svetta mykje på ryggen og utvikla svulster. Fungert bra i flokk, men rotte nr 3 har ofte utvist dominante atferd overfor henne. Kroniske luftvegsplager.
Avliva før 2 år gammel pga mange svulster,og mulig lymfom.

Rotte nr 6: fra imazzo, kom til meg 3 mnd gammel, ingen problem med intro med rotte nr 3, 4, og 5. litt sky men Snill mot mennesker. Seinere viser dominant atferd mot nykommere, fleire mislykka intro, kun spetakkel kvar gong, og endte opp som åleinerotte på sine gamle dager. Mykje svetting på ryggen, jursvulster. Kroniske luftvegsplager.

Rotte 7: Kastrat, Fra samme ups kull som rotte 4, og 5. Kommer til meg 1 år gammel fra dyrebutikk. Snill og sjenert rottemann, men blir ikkje godtatt av jentene spesielt rotte 3 og 5. Lang intro utan resultat, han viser tydelige tegn på at han ikkje trives med jentene. Åleine rotte resten av livet, trivst med det, god mot mennesker, litt sky.

Disse tre ble tatt inn etter at rotte 6 ble åleine etter fråfall av sine burvenner: men fekk dei aldri til å bu sammen.
Rotte 8: jente, frå imazoo, kom til meg seks månader gammel fra dyrebutikk sammen med 2 søstre, biterotte, blir bedre etter ein tid men må ta forhåndsregler, snill mot søstrene, men nekter å godta nye rotter, prøvd intro mot rotte 6 uten resultat, endte alltid opp med spetakkel. Avliva før ho ble 2 år pga fleire svulster.
Rotte 9: jente, frå imazoo, kom til meg seks månader gammel fra dyrebutikk sammen med 2 søstre. Redd alt og alle, til og med sine søstre, veldig sky. Tok lang tid før ho tødde opp, og når ho først gjore det viste ho seg å vere utrulig god og snill båd mot mennesker og rotter. Avliva 1,5 år gammel pga hjernesvulst og jursvulst.
Rotte 10: jente, frå imazoo, kom til meg seks månader gammel fra dyrebutikk sammen med 2 søstre. Litt redd mennesker til å begynne med, men etter kvart veldig god og trygg både mot mennesker og andre rotter. Skikkelig koserotte på sine gamle dager. Jursvulst.

Rotte 11: hanrotte, fra imazoo, kom til dyrebutikk 6 veker gammel åleine, og budd der til han var fem månader gammel. Redd mennesker i starten, men seinere veldig god og snill og menneskekjær. Prøvd i intro til andre hanrotter, men fungerte ikkje først og framst pga aggresjon fra dei andre. Kroniske luftvegsplager. Avliva pga mistanke om hjernesvulst.

Rotte 12 - 13 og 14.
Desse tre ble tatt inn i håp om å kunne bu sammen med rotte 11.
Tre brødre, fra privat amatøroppdrett, foreldre var mest trulig søsken og kommer fra dyrebutikk, levert til dyrebutikk 2 månader gamle, kun fem dager i dyrebutikkfør dei kom til meg. Skulle vere håndtamme ved levering, men viste seg fort at dei ikkje var det. 14 dager etter at dei kom til meg begynte ein av dei å utvise aggressive tegn mot brødrene, måtte ta han ut av buret då en av brødrene var utrulig redd han til slutt. Dei to andre brødrene budde i lag ein kort periode før også dei ble skilt etter etter samarbeidsproblem som endte i kamp og blodbad uten like. dei var då litt over 3 månader gamle tur eg. Har seinere forsøkt intro til rotte nr.11 men ble aldri sett samme pga aggresjon. Alle tre endre opp som åleienrotter, og treivst med det. Mulig genetisk betinga aggresjon mot andre rotter, men veit i grunn ikkje kva som var årsaken. I forhold til menneskeleig kontakt så ble vi aldri helt fortrulig, og eg måtte alltid ta forhåndsregler. To av dem kunne håndteres, men kunne aldri vere trygg på at dei ikkje beit meg. Ømfintlige for berøring, spretter opp bare du tar på dem, og kan av og til bite. Dei treivst i sitt eget selskap, og fekk fortsette å bu her med tilrettelegging av omgivelser. Helseplager: kroniske luftvegsplager/astma/byller/cyster/augeproblem/ nedsatt syn på ein eller to av dei. Det er kun Birk som er igjen no av dei tre, han trivst i sitt eget selskap, og vi er blitt bedre kompiser siste tida. Plaga med astma/ulyder frå pusten.

Eg skriver om brødrene i eigen tråd her på forumet viewtopic.php?f=17&t=16177&p=185446&hil ... er#p185446

Rotte 15.
Broren til gutta over, men har tilbragt ca fem månader i dyrebutikk. Budde til å begynne med i lag med en anna bror, men han ble avliva pga byller ( dei slåsst ein del, og budde i eit lite glassbur, dei hørte ikkje på meg og mine erfaringer med brødrene) Han var ikkje håndtert av personalet i dyrebutikken fordi dei var redd han. Jobba lenge med tillitstrening, og til å begynne med såg eg litt framsteg men så stoppa alt opp. Han tåler ikkje berøring, biter då med ein gong, og viser aggressvi atferd mot andre rotter. Åleinerotte. Trivst i sitt eget selakap, og bur i tilrettelegt omgivelser slik at han slipper å bli holdt osv. Dårleg syn.
Ravn blir 2 år i august, og er begynt å bli prega av alderdom no.

Ginahr
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2014, 22:53
Kjønn: Kvinne

Re: Oversikt over rotter med adferdsproblemer

Post by Ginahr »

Kjapt spørsmål: hvis jeg har forstått det rett "produserer" Imazoo rotter som de selger til dyrebutikker? Er det dette som ligger i Sverige?

Er det kanskje noen linker med lesestoff om Imazoo? Jeg har aldri helt skjønt meg helt på hvordan ting fungerer der :/

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Oversikt over rotter med adferdsproblemer

Post by Anniken.HH »

Ginahr; Ja, Imazoo ligger i Sverige og er en ''dyrefarm''.
Nå vet jeg ikke om noen linker, og har faktisk hørt at de er langt bedre enn mange andre steder.
Hvis noen andre har noe lesestoff kunne jeg også vært interessert.

Iwonamo, når skal du sende inn dette? og hvor?
Har også et par dyrebutikk-rotter som har utviklet adferdsproblemer og hatt dårlig helse, og hvis det er noe sted å informere om dette kunne det jo vært smart. Jo flere som melder fra, jo bedre.
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Oversikt over rotter med adferdsproblemer

Post by Marit Fosen »

Jeg ønsker å få et fokus på hva oppholdet i dyrebutikkene gjør med rottene. Flere butikker går nå bort fra å ha rotter som hyllevare. De blir kun tatt inn på bestilling, og én av butikkene på Haugalandet har gått til det skritt å forlange forhåndsbetaling ved bestilling, for å sikre seg at rottene blir hentet. En annen derimot, tviholder på sin rett til å ha rotter, og andre dyr, som hyllevare. Her er det forretning fremfor alt, kundene skal ha noe å se på og fristes av.

Jeg tviler på at NZB er villige til å gå bort fra å ha dyr som hyllevare. De har faktisk Mattilsynet på sin side. Så lenge der er mat, vann og oppstalling i henhold til regelverket, blir det godkjent. Regelverket sier ingenting om den enkelte arts spesielle behov og konsekvenser hvis disse ikke blir oppfylt. NZB er butikkene, og moral og etikk står ikke akkurat i høysetet i forretningsverdenen.

Vi må bevisstgjøre folk! Jeg holder på å skrive et brev til Dyrebeskyttelsen sentralt og alle lokalavdelingene om dette.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

utmeldt

Re: Oversikt over rotter med adferdsproblemer

Post by utmeldt »

Flott at du skriver til dyrebeskyttelsen Marit, og trenger du litt statistikk på helse og atferd i tilegg til det du sitter inne med sjølv så kan du få min oversikt. Oversikten over er kun en kort presentasjon, eg har fleire dagbøker fulle at data som eg prøver å få i system. At allmenheten generelt har liten kunnskap om dyr som har oppholdt seg i dyrebutikk/kommer fra imazoo det veit eg på meg sjølv, og folk i mine omgivelser. Eg er heilt sjokkert over kor mykje helseproblem som dukka opp etterkvart. Men det er ikkje berre opphald ved dyrebutikk som er årsak til dårleg helse og atferd, genetikken spiller også inn etter min meining. Og der er det leverandøren som svikter.

Eg meiner og at bransjen sjølv ved NZB og dyrebutikkane der rottene kjem frå bør også vere eit mål for informasjon ang våre erfaringer med dyrebutikk rotter. Om det hjelper gjenstår å sjå, men det duger ikkje uprøvd. At det er behov for å opplyse folk der ser eg omtrent kvar gong eg henter rotter, en gang ble eg faktisk fortalt kor fantastisk gode gener disse rottene som kom fra Sverige hadde, til og med folk frå rotteforeningen henta rotter derfrå for å fornye sine gener. Kva rotteforening det var visste dei ikkje. Eg har bestemt meg for at denne butikken skal få skriftlig tilbakemelding på helsa til rottene eg fekk frå dei, for det har ikkje vore nokon dans på roser. Enkelte dyrebutikk har en politikk der ein får levert tilbake dyret om det viser seg å vere sjukt, men kva hjelper det dyret? Trur heller ikkje det blir gjort så ofte, vi reiser heller til dyrlegen i staden for, og det er heller ikkje sikkert at dyrebutikken får beskjed om dette i etterkant. Med jevne mellomrom høyrer eg om solskinnshistorier, og mange rotter som kommer frå dyrebutikk er både snille og friske, men i min statistikk ser det heller dårleg ut. Nekter å tru at det har med uflaks å gjere.

Det er også ikkje utenkelig at ein også skulle ha skrevet til Mattilsynet og veterinærforeningen, og presentert dei våre erfaringer og fakta. Duger i ikkje uprøvd. Det skjer iallfall ingenting om alle trur at ting er i skjønneste orden.

Kanskje lage ein tråd her på forumet der vi legger ut helse og atferd opplysninger og andre fakta om våre rotter som kjem frå dyrebutikk?

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Oversikt over rotter med adferdsproblemer

Post by malap »

Det er kjempe flott at dere tar tak i dette!
Jeg har selv meldt dyrebutikker til mattilsynet, men de er rævva på å ta tak i det.
De jeg har vært borti og som jeg har hørt om har ikke peiling, de ser så vidt på dyrene! Det er helt feil at de har ansvar for dette.

I utgangspunktet bør jo ingen dyr bli solgt i butikk, og jeg tviler at de har det fint på Imazo. Kun hørt dårlig om de, og i følge flere som jobber i dyrebutikk så er transporten derfra til butikkene også traumatisk for dyrene (man kan jo tenke seg det selv og). Flere transportører håndterer de ikke som levende liv, så det er også et problem.
Slik jeg har forstått det så driver Imazo masseoppdrett av mange forskjellige dyr, og det er begrenset hvor godt man får fulgt opp hvert enkelt individ da. Og genetikk, fysisk og psykisk helse på avlsdyrene er nok ikke et stort tema der. Produksjon, produksjon og produksjon. Triste saker.
Har mottatt og sett veldig mange syke dyr og dyr med adferdsproblemer derfra når jeg jobbet i dyrebutikk, og også hatt flere dyr selv fra butikk som har hatt problemer. Jeg kjøper ikke dyr fra butikk i det hele tatt lenger. Det er fristende å redde de, men for hvert dyr som blir kjøpt, kommer det et nytt et.
Malena

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Oversikt over rotter med adferdsproblemer

Post by Troya »

Jeg får bidra med mitt da. Jeg har to rotter fra dyrebutikk, men begge er fra privat oppdrett. Den ene har til og med mor fra Zickan i Sverige. Ingen av disse er noe problem. Ene var et halvt år da han kom til meg, den andre (Zickan-rotta) var to mnd.
Imazo kan jeg ikke bidra med fordi jeg vil ikke kjøpe rotter fra Imazo. De er avlet kun til slangemat, ikke til å bli kjæledyr. Hadde ikke butikker i Norge bestilt dem, hadde de blitt slangemat hele hurven, og det er faktisk best, for de rottene er ikke avlet for et langt liv og et stabilt hode, dessverre... Vi har ikke rotter der jeg jobber, heldigvis :) Men en erfaring jeg har gjort meg er at rotter blir mye mer ustabile av å stå i butikkk enn feks kaniner, marsvin, hamstere og fugler...

utmeldt

Re: Oversikt over rotter med adferdsproblemer

Post by utmeldt »

Eg kjøper heller ikkje rotter frå imazzo ( eller frå amatør oppdrett her heime). Eg gjorde det til å begynne med, men no gir eg beskjed til butikken at eg ikkje gir fem flate øre for dyr som med stor sannsynlighet er sjuke, redde, og aggressive. Einaste eg har å tilby er ein god heim, informasjon til butikken samt oppfordring om å slutte å ta inn rotter fra Sverige og andre amatører. Så lenge vi ikkje gir tilbakemelding så trur folk at alt er i orden. Det trudde innehaver av min lokale dyrebutikk før eg sa i frå, og sjølv om det tok tid før det gjekk inn så har dei slutta å ta inn rotter. Å nekte å adoptere løyser lite, det har eg prøvd. Einaste som hjelper er å presentere fakta, og gi tilbakemelding, gang på gang.

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Oversikt over rotter med adferdsproblemer

Post by Marit Fosen »

Troya wrote:Men en erfaring jeg har gjort meg er at rotter blir mye mer ustabile av å stå i butikkk enn feks kaniner, marsvin, hamstere og fugler...
Det er dette jeg vil fram til! Imazo alene er ikke skyld i problemene. Kanskje tåler Imazorotter dårligere belastningen. For øyeblikket har jeg 2 superrotter fra Imazo, Asbjørn og Odd fra Rogaland Teater. De gikk rett i fosterhjemmet da de kom til Norge. De har taklet flytting, jobben ved teateret og flytting på nytt suverent. De blir 2 år i september.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Oversikt over rotter med adferdsproblemer

Post by Anniken.HH »

Har også hatt to rotter fra Imazo som var helt fantastiske. Ingen adferdsproblemer, knirkefri helse. De ble nesten 2 1/2 år gamle før han ene fikk et alvorlig slag og ble avlivet. Broren visnet bort og ble avlivet uken seinere. De sto i dyrebutikken frem til de var 5mnd gamle, og var veldig sky når vi fikk dem.
Til gjengjeld tok jeg til meg en annen imazo-rotte da vi hadde hatt disse et par mnd. Han hadde stått aleine i dyrebutikk til han ble 4mnd, ble kjøpt som bursdagsgave til en jentunge som syns han var ekkel og sto aleine 2/3mnd til. Han fikk alvorlige adferdsproblemer hvor han til slutt ble avlivet.
Så enda to litt før den forrige ble ''gæren''
De neste kom til meg så syke at veterinæren var sikker på at de kom til å dø. De vokste opp, men han ene måtte kastreres grunnet biting. Han våknet ikke etter operasjonen. Broren ble ca 18mnd før han døde.
De resterende fire var ikke fra Imazo.
En fra en privat oppdretter hvor han sto aleine til jeg hentet ham. Han måtte kastreres, men gikk fortsatt ikke med gutteflokken.
En fra et annet masseoppdrett, men ikke Imazoo - hevdet butikken. Han ble også kastrert, men endre opp med å bli avlivet ettersom det ikke hjalp.
Og to fra privat oppdretter som var født i butikk. Jeg fikk dem til meg ved ca 3mnd. Begge ble kastrert rundt 6mnd - han ene døde desverre kort tid senere - men begge slet med agresjon og biting mot de andre rottene, og var livredde for å bli håndtert.

Så, når jeg regner raskt over det, så har jeg fått flere rotter med helse og adferdsproblemer fra ''privatoppdrett'' som selger til butikk, en faktisk fra Imazo. Fra Imazo har jeg 50/50 erfaring, men fra ''privatoppdretter'' har jeg vel nesten 100% dårlig erfaring i lengden.
Og i alle tilfellene har de stått lenge i bur, eller alene, og ikke fått noe omgang med mennesker
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Oversikt over rotter med adferdsproblemer

Post by kikky »

Jeg kan ikke hjelpe så stort på den negative listen... 3 av mine aller mest fantastiske rotter har vært fra dyrebutikk via Imazo.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply