Hva skjer med rotta?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Hva skjer med rotta?

Post by jilleide »

søstera veier noe rundt 104g, så det er jo litt forskjell.. samt er hun veldig rund rundt magen og puppene starter å vise litt mer

jeg hadde ikke tatt i noe mat eller noe. rykker til hånda når hun biter da jeg støkker, deretter sier jeg nei, slik at hun skal forstå:) men jeg tårer ikke la henne snuse på hånda mi i frykt for å bli bitt :trist:
JE' Rattery

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Hva skjer med rotta?

Post by jilleide »

Anniken.HH wrote:Rotter vokser jo en del i den alderen, så ikke umulig at det bare er vanlig vektoppgang. Hvordan ser vekta til søsteren ut? Og når var det du veide henne sist?
Den bitinga kan høres ut som om hun vil vise at hun er sjef. Prøv å ikke trekke til deg hånden når hun tar tak, og pip.
Da sier du ifra at det ikke er greit, og ofte skjønner de tegninga.
Kan hun ha lukta noe mat eller godbiter av fingrene dine?
veide henne idag og i går forresten.. søstera ligger på omtrent samme vekt, mens hun andre er gått opp 6g
JE' Rattery

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Hva skjer med rotta?

Post by Anniken.HH »

jilleide wrote: jeg hadde ikke tatt i noe mat eller noe. rykker til hånda når hun biter da jeg støkker, deretter sier jeg nei, slik at hun skal forstå:) men jeg tårer ikke la henne snuse på hånda mi i frykt for å bli bitt :trist:
Prøv å pipe når hu gnafser, det er et språk hun forstår

http://matmor.info/drektig.htm
Der står det om vektøkning hos drektige rotter og graviditetstiden.
Jeg kan ikke så mye om det, men det kan være noe så enkelt som at hu er mer matglad enn søstra. Har selv hatt brødre hvor den ene har gått opp 10g på en uke mens den andr eikke endra vekt i det hele tatt
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Hva skjer med rotta?

Post by jilleide »

ok, tusen takk for all hjelp! :cheerful:
JE' Rattery

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Hva skjer med rotta?

Post by Vimsy »

Kanskje denne roer deg litt? Nimh, Aine og Eoh er søsken født 13. januar. Første datoen var de 5 uker gamle, deretter 6, 7 osv. Det samme gjelder for Petra som er født 21. mars. :)
Vektøkning (800x649) (640x519).jpg
Vektøkning (800x649) (640x519).jpg (148.06 KiB) Viewed 8761 times
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hva skjer med rotta?

Post by malap »

Jeg har hatt rotter som har tatt litt hardt i fingrene mine ved en minste matlukt! Prøv å vask hendene før du håndterer dem, i tilfelle de lukter noe.

Vekten kan også variere litt om rotten akkurat har spist - om det er en stund siden den har spist.
Det med pattene høres jo litt mistenksomt ut.
Men man får håpe det ikke er noe.
Malena

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Hva skjer med rotta?

Post by jilleide »

Vimsy wrote:Kanskje denne roer deg litt? Nimh, Aine og Eoh er søsken født 13. januar. Første datoen var de 5 uker gamle, deretter 6, 7 osv. Det samme gjelder for Petra som er født 21. mars. :)
Vektøkning (800x649) (640x519).jpg
ja, det gjorde den hehe! hvordan lagde du en slik graf, veldig oversiktlig og stilig! :cheerful:
JE' Rattery

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Hva skjer med rotta?

Post by jilleide »

malap wrote:Jeg har hatt rotter som har tatt litt hardt i fingrene mine ved en minste matlukt! Prøv å vask hendene før du håndterer dem, i tilfelle de lukter noe.

Vekten kan også variere litt om rotten akkurat har spist - om det er en stund siden den har spist.
Det med pattene høres jo litt mistenksomt ut.
Men man får håpe det ikke er noe.
smart, skal gjøre det litt senere! så får jeg legge inn en tilbakemelding på hvordan det går etter hvert! :-)
JE' Rattery

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hva skjer med rotta?

Post by Sara Syversen »

Når biter hun mest. Er det mest i bur? Du kan tilvenne henne med å gi en matbit fra skje vær gang du skal åpne buret å ordne doer osv så hun forbinder hender i bur med noe bra. Også at hun da biter i noe hardt. Som skjea. Eller fra hånbaken. Å si iip fungerer også som dem andre skriver her.

Totter liker heller ikke egentlig at man kommer med hendene bakfra. Det er et naturlig instinkt å gi varsel tegn eller da bite å forsvare egentlig da om noe kommer bakfra.

Ha heller øyekontakt, prat og bruk the scoop method som er som å løfte vann med to hender.

Hadde også kanskje ventet med å løfte henne å heller sittet tålmodig med mat ved buret å latt henne snuse på deg. Å latt henne komme på sin egen tid før man prøver løfting.
Dem er naturlig nyskjerrige og vil komme til slutt. Bruk tid. Dager uker.

Du kan også bruke en frakteboks/tryghetssone istedenfor å løfte selv om hun er en angstbiter.
Pappeske, balje, hus, rør eller annet med fleece inni med hennes lukt på.

Noen blir mer vare også hvis dem er syke eller trøtte. Mest av alt er det instinkter når det kommer til biting.

Hvis du ikke har hatt henne så lenge kan dette også avta når hun har fått litt mer tillit til deg.
Noen enkle tillits øvelser eller bonding kan da hjelpe.

Sett buret på et kjøkkenbord.
Sett frem litt mat og pledd.
Åpne døren og la dem komme på sin egen tid. Når du vet hun biter kan du ha på deg en genser med lange armer for din egen trygghet. Er du nervøs kan dette overføres til rotta. Ha gjerne hansker tiljengelig selv om du ikke bruker dem. Det får bare deg til å føle deg trygg.

Mange totter bruker tenner som vi gjør hender også. Føler og tar på. Du må jo også sette grenser. Sånn som å si iiiip. Men husk at du kan være ganske stoooor og skummel for en rottetott. Dem er jo så små.
Så som oftes går mye seg til hvis det har gått lang nok tid uten at du skader dem eller skremmer dem.

Gjør noe koselig med dem så vil det skape tillit og bånd mellom dere.
Håper på det beste for dere utover.
Også at hun blir frisk. Her har Vibranord funket best på LVI.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Hva skjer med rotta?

Post by jilleide »

Sara Syversen wrote:Når biter hun mest. Er det mest i bur? Du kan tilvenne henne med å gi en matbit fra skje vær gang du skal åpne buret å ordne doer osv så hun forbinder hender i bur med noe bra. Også at hun da biter i noe hardt. Som skjea. Eller fra hånbaken. Å si iip fungerer også som dem andre skriver her.

Totter liker heller ikke egentlig at man kommer med hendene bakfra. Det er et naturlig instinkt å gi varsel tegn eller da bite å forsvare egentlig da om noe kommer bakfra.

Ha heller øyekontakt, prat og bruk the scoop method som er som å løfte vann med to hender.

Hadde også kanskje ventet med å løfte henne å heller sittet tålmodig med mat ved buret å latt henne snuse på deg. Å latt henne komme på sin egen tid før man prøver løfting.
Dem er naturlig nyskjerrige og vil komme til slutt. Bruk tid. Dager uker.

Du kan også bruke en frakteboks/tryghetssone istedenfor å løfte selv om hun er en angstbiter.
Pappeske, balje, hus, rør eller annet med fleece inni med hennes lukt på.

Noen blir mer vare også hvis dem er syke eller trøtte. Mest av alt er det instinkter når det kommer til biting.

Hvis du ikke har hatt henne så lenge kan dette også avta når hun har fått litt mer tillit til deg.
Noen enkle tillits øvelser eller bonding kan da hjelpe.

Sett buret på et kjøkkenbord.
Sett frem litt mat og pledd.
Åpne døren og la dem komme på sin egen tid. Når du vet hun biter kan du ha på deg en genser med lange armer for din egen trygghet. Er du nervøs kan dette overføres til rotta. Ha gjerne hansker tiljengelig selv om du ikke bruker dem. Det får bare deg til å føle deg trygg.

Mange totter bruker tenner som vi gjør hender også. Føler og tar på. Du må jo også sette grenser. Sånn som å si iiiip. Men husk at du kan være ganske stoooor og skummel for en rottetott. Dem er jo så små.
Så som oftes går mye seg til hvis det har gått lang nok tid uten at du skader dem eller skremmer dem.

Gjør noe koselig med dem så vil det skape tillit og bånd mellom dere.
Håper på det beste for dere utover.
Også at hun blir frisk. Her har Vibranord funket best på LVI.
hei! ja hun har kun bitt i buret:-) MYYE bra tips her, tusentakk! Skal prøve det ut med en gang og håper hun blir tryggere på meg etterhvert :-)
hun viser ikke så mye bedring av imacillin, ettersom hun har fått væske fra øynene og nå osv.. så jeg går nok til dyrlegen etter behandlingen og ber om en annen antibiotika. :)
JE' Rattery

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Hva skjer med rotta?

Post by Vimsy »

jilleide wrote:
Vimsy wrote:Kanskje denne roer deg litt? Nimh, Aine og Eoh er søsken født 13. januar. Første datoen var de 5 uker gamle, deretter 6, 7 osv. Det samme gjelder for Petra som er født 21. mars. :)
Vektøkning (800x649) (640x519).jpg
ja, det gjorde den hehe! hvordan lagde du en slik graf, veldig oversiktlig og stilig! :cheerful:

Excel bare :)
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Hva skjer med rotta?

Post by jilleide »

idag satt jeg med hånda i buret med en drue i hånda som det var imacillin i, hun ene liker å slikke det av drua,. men hun skulle hele tiden rundt den å snuse på meg, og plutselig helt ut av det blå hopper hun frem å biter meg i fingeren.. :trist:
JE' Rattery

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Hva skjer med rotta?

Post by jilleide »

i tillegg føler jeg at øynene hennes blir mer og mer brune(røde)? og at hun har en slags svak hvit prikk inni øyet? eller begge gjerne, fikk ikke sett det andre så godt. noen ide om hva dette kan være eller om det bare alltid har vært slik ?
JE' Rattery

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hva skjer med rotta?

Post by Sara Syversen »

Bet hun deg så du blødde?
Hun prøvde ikke å få tak i drua da og var litt i overkant ivrig ?

Tror kanskje noen kan hjelpe deg å si hva det er med øynene hennes om du får til å ta et bilde.

Kanskje ta et bilde uten blits på dagen og kanskje et med blits.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Hva skjer med rotta?

Post by jilleide »

det var helt klart at det var meg hun ville bite, hun ignorerte drua etter å ha snust på den.. nei begynner akkurat ikke å blø :-)

jepp, skal få tatt bilde!
JE' Rattery

Post Reply