Hva skjer med rotta?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Hva skjer med rotta?

Post by jilleide »

Hei! Er helt ny i dette forumet, så prøver meg frem.
Jeg kjøpte to rotter fra en dyrebutikk(fikk fortalt at de kom fra seriøs oppdretter), for 1-2 uker siden. De var rundt 6 uker da jeg kjøpte dem, og litt over 7 nå. Da jeg fikk dem hørte jeg litt nysing fra den ene. Dette ble til mer nysing etter hvert og jeg tok dem begge med til dyrlegen. Der fikk jeg utskrevet en antibiotika jeg skulle gi til begge (0,05ml imacillin morgen og kveld). Etter et par dager med medisinen, begynte jeg å høre knirkelyder fra den ene rotta og hun nyser mer, samt er litt rød ved nesen(ingenting flytende som jeg har sett). Vanligvis er hun veldig aktiv og kommer ved åpningen i buret for å ta i mot mat (feks mais). Når de er ute, løper hun mye rundt og lukter og ser. Altså hun er ikke noe slapp, og viser normal oppførsel. Med unntak av i dag, da hun plutselig var hyperaktiv og litt aggressiv i og med at hun plutselig bet meg, noe hun IKKE pleier å gjøre. Noen tips til hva jeg kan gjøre?
Noe annet er at hun er mye større enn søstera si, og rundere rundt magen og jeg kan skimte "puppene" hennes. Men hun er hvit på magen, og det er bare litt mørkere der hvor de er. Kan hun være gravid? I og med at hun var sammen med hanrotter(brødrene) til hun var nesten 6 uker hos dyrebutikken.
JE' Rattery

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hva skjer med rotta?

Post by malap »

Nysing og porfyrin (rød væske) ut av øyne/nese kan også komme av stress (flytting til nytt hjem feks).
Men det skal ikke være knirking/surkling i pusten. Lyttet veterinæren på lungene?

At hun er rundere enn søsteren KAN være tegn på at hun er drektig. Har du veid de? De skal skilles fra søsken av det andre kjønn ved 5 ukers alder.

Angående bitt; var det hardt så du begynte å blø/fikk sår? "Angrep" hun uprovosert? I hvilke situasjon var dette/hva gjorde du rett før hun bet? Luktet det mat av deg? Hvor bet hun deg? Kanskje det er pga hormoner fordi hun er drektig (det kan sikkert noen andre som vet mer om dette svare på).

Rotter bruker tennene til å undersøke og "smake" på oss/forskjellige ting. De kan også prøve å "ta av" død hud/negler bla. Noen tar litt hardere enn andre, men det skal ikke bli sår. Det kan også være noe så enkelt som lek.
Malena

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Hva skjer med rotta?

Post by Anniken.HH »

Ved 6 uker er det veldig tidlig å bli drektig, men det er jo en grunn til at de skal skilles ved 5 uker og ikke 6.
Hvis hun er drektig ville det vært en naturlig grunn til at hun ikke vil hånderes lenger, og ettersom hun ikke kjenner deg så godt kan hun være beskyttende ved å bite. Men bet hun til blods, eller bare ''smakte'' hun? Rotter bruker tenner til diverse, bla. til lek.
Hadde du hatt mulighet til å legge ut bilde av magen hennes? Eventuelt veie henne og søsteren?
Nysing er normalt når rotter kommer i stressende situasjoner, og det røde rundt nesen er porfyring. Rotter kan få det rundt nese og øyne når de er syke eller stresset, noe de kan bli ved medisinering.
Hørte dyrlegen noe i lungene da du var der?
Jeg har selv aldri brukt imacillin, men har god erfaring med Baytril eller Bactrim, så kanskje hør med dyrlegen om du kan få det hvis lydene ikke har gitt seg når kuren er ferdig.
I tillegg: Hvordan strø bruker du i buret? Noen strøtyper kan irritere luftveien ved at de støver mye.
Og står de i et trekk-fullt rom, eller et rom med veldig temperaturvariasjoner?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Hva skjer med rotta?

Post by jilleide »

Hei! Tusen takk for raske svar!
Dyrlegen prøvde å lytte på lungene, men rottene var ganske viltre. Vet ikke om de hadde så veldig stor peiling på rotter ved den klinikken jeg var ved, så vil prøve en annen neste gang. I buret har jeg ikke noe som skal støve, har noe bunnstrø(som er hardt og støver ikke), samt en del papir. Rommet er litt kaldere enn resten av leiligheten, men vil ikke si det er for kaldt. Det er heller ingen trekk i rommet, som jeg har lagt merke til.

Dyrlegen veide Ufo til 100g, og Dot til 92g. Jeg veide dem igjen selv i dag og begge lå på 107g. Ufo er den syke. Jeg skal forsøke å få legge ut et bilde av magen til Ufo :-)

Ang. bittet, så var det ikke sånn veldig hardt, nok til at jeg stokk. Men jeg nærmet meg sakte rotta, hun hadde sovet litt så gjerne hun var litt gretten etter å nettopp ha våknet. Men jeg koste først på den andre rotta og hadde henne ut av buret litt, før jeg prøvde å kose litt på ufo. Da hoppet hun frem og tok et skikkelig tak i fingeren. (begynte ikke å blø).

Håper alt vil ordne seg med henne, og at det bare er for en kort periode.. :( Den andre rotta er grei, veldig rolig av seg da. De er strake motsetninger hehe!
JE' Rattery

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Hva skjer med rotta?

Post by jilleide »

Har fått tatt bilde nå, men hvordan får jeg lagt det ut?
JE' Rattery

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Hva skjer med rotta?

Post by jilleide »

https://www.pinterest.com/pin/378935756123971502/

håper linken fungerer! Litt dårlig bilde..
JE' Rattery

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hva skjer med rotta?

Post by Troya »

Under der du skriver innlegget står det "options". Ved siden av der står det "Attachments". Der kan du legge ut :)

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Hva skjer med rotta?

Post by Anniken.HH »

Med mindre det har skjedd noen endringer må du legge dem ut et annet sted først - facebook?
Så ''post reply'' her, det er en knapp over skriveboksen hvor det står Img, drykk på den, høyreklikk på bildet i facebook, gå inn på egenskaper og kopier bildelink, lim inn mellom de to Img-''punktene'' som kommer opp i svarboksen her når du trykket på knappen.
Litt rotet forklart, men...

Vet du navnet på strøet du bruker? Er mange det ikke står på at de støver, og som produktene sies å være egnet for rotter, men at det ikke er bra for dem.

Ver det slik at du vekte Ufo da du koste på henne?
mange rotter skvetter hvis du koset på dem mens de sover, og kan forsvare seg automatisk. Men de har såpass kontroll på tennene at de kan stoppe seg hvis de skjønner at de holder på å bite noen som ikke fortjener det, slik det virker som om Ufo har gjort med deg

EDIT:
Det kan se ut som om det er en liten babybump der, men her er ikke jeg noen ekspert. Hvis det er babybump ville jeg si litt over 1 uke inn i drektighet, men jeg er som sagt ikke noen ekspert her
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Hva skjer med rotta?

Post by jilleide »

Chipsi Extra heter strøet :-)

Jeg vekket henne ikke før jeg koste med henne, men hun var trett da. Jeg rakk egentlig ikke kose, da hun bare hoppet frem å bet før jeg rakk det. Får håpe hun skjønner at det var meg da, og ikke en godbit. :-) Er bare litt halvskummelt å ta hånden inn til henne nå, men jeg kommer nok over det.

HVIS hun da er gravid, vil det ikke bli komplikasjoner i og med at hun er så liten? Og er det noe ekstra jeg må gjøre? (noe spesiell mat osv.)
I morgen henter jeg et RS bur som jeg tenker flytte dem inn i, hvis nysingen nå er stress pga forandringer, hvordan bør jeg gå frem ved å bytte bur?
JE' Rattery

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hva skjer med rotta?

Post by Troya »

Utifra vekten så vil jeg ikke tro at hun er gravid egentlig...

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Hva skjer med rotta?

Post by Anniken.HH »

Jeg bruker personlig ikke Chipsi - litt usikker på hva det inneholder. Men strø som kan anbefales er Back 2 nature, Yessterdays News eller Toälett

Hun skjønte nok at du ikke var godbit, derfor hun stoppet før hun fikk ordentlig tak
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Hva skjer med rotta?

Post by jilleide »

Ok, takk for alle svar :-)
Skal slutte med strøet når jeg flytter de inn i buret i morgen, og heller kjøpe noe fleece de kan gå på e.l.

Da satser vi på at hun ikke er gravid, da det er litt vel tidlig! I et kull er det vel gjerne slik at noen er litt større enn andre? Er nok bare det da :-)
Jeg tenker uansett å fortsette å veie dem, for å se utviklingen. Hvordan merker jeg på vekta hvis hun skulle vise seg å være gravid?
JE' Rattery

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hva skjer med rotta?

Post by malap »

Jeg ville bare flyttet de inn til det nye buret med en gang. Lykke til!
Malena

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Hva skjer med rotta?

Post by jilleide »

Anniken.HH wrote:Med mindre det har skjedd noen endringer må du legge dem ut et annet sted først - facebook?
Så ''post reply'' her, det er en knapp over skriveboksen hvor det står Img, drykk på den, høyreklikk på bildet i facebook, gå inn på egenskaper og kopier bildelink, lim inn mellom de to Img-''punktene'' som kommer opp i svarboksen her når du trykket på knappen.
Litt rotet forklart, men...

Vet du navnet på strøet du bruker? Er mange det ikke står på at de støver, og som produktene sies å være egnet for rotter, men at det ikke er bra for dem.

Ver det slik at du vekte Ufo da du koste på henne?
mange rotter skvetter hvis du koset på dem mens de sover, og kan forsvare seg automatisk. Men de har såpass kontroll på tennene at de kan stoppe seg hvis de skjønner at de holder på å bite noen som ikke fortjener det, slik det virker som om Ufo har gjort med deg

EDIT:
Det kan se ut som om det er en liten babybump der, men her er ikke jeg noen ekspert. Hvis det er babybump ville jeg si litt over 1 uke inn i drektighet, men jeg er som sagt ikke noen ekspert her

idag veide jeg rotta igjen, og hun har gått fra 107g til 113g, er dette normalt om hun ikke er gravid?
idag åpna jeg buret og holdt hånda et godt stykke borte fra dem lenge, og hun kom å snuste på den av og til.. da jeg skulle ta hånda forsiktig bort etter en stund så hopper hun frem og biter? denne gang var hun ikke trett eller noe, men bet for å bite. Begynte ikke å blø men fikk merke
JE' Rattery

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Hva skjer med rotta?

Post by Anniken.HH »

Rotter vokser jo en del i den alderen, så ikke umulig at det bare er vanlig vektoppgang. Hvordan ser vekta til søsteren ut? Og når var det du veide henne sist?
Den bitinga kan høres ut som om hun vil vise at hun er sjef. Prøv å ikke trekke til deg hånden når hun tar tak, og pip.
Da sier du ifra at det ikke er greit, og ofte skjønner de tegninga.
Kan hun ha lukta noe mat eller godbiter av fingrene dine?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Post Reply