Rottebabyer, hvordan få de trygge?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Supra
Pinky
Posts: 3
Joined: 11 Aug 2014, 23:53

Rottebabyer, hvordan få de trygge?

Post by Supra »

Hei, er ny her og trenger noen råd. Har hatt rotter i mange år men ikke babyer. Fikk 2 nydelige huskey i gutter på 5 uker for 2 dager siden og jeg sliter litt med hvordan vi skal få dem trygge. De vil ikke ut av buret og virker redde. Flekken har vært og snust på hånda vår men Frank har vi nesten ikke sett.. Dette er sårt for jentungen vår på 8, hun sitter mye ved buret og leser høyt fra ei bok. Hvordan går vi frem for å få dem ut av buret? Takker for svar :rottehode:

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Rottebabyer, hvordan få de trygge?

Post by Sara Syversen »

Hvor stort er hovedburet dere har ? Kan dere for eksempel ta det på kjøkkenbordet ?

Anbefaler å sette det på kjøkkenbordet for eksempel til fast tid vær dag.

Og så åpner dere luken.

Sett kanskje noe mat på bordet.
Et pledd dem kan løpe til å gjemme seg i og en pappeske. La dem komme til deg først. Ikke ta så mye etter dem. Mem sitt rolig å la dem komme i sitt tempo.

Mens dere sitter der så kan dere
Prøve av og til å gi mat fra en teskje. Gjerne barnegrøt fra nestle med smaken av mais og banan. Eller alle barnemiddager fra glass liker mine og barne smoothier. Glem for all del ikke mais ;)


Men faktisk det å snakke i lyse toner liker rottetotter. Jeg prater mye med mine og det liker dem.

Dette her er ikkke hovedburet mitt men bare et ekstra øvelsesbur jeg brukte når Bodil var her.
Jeg satt også flere ting frem etterhvert her. For det er i grunn best.
Og mine totter elsker fort. Pappesker med pledd over. Så kan dem utforske inni der.

Image






Dere kan gjerne også lage en sti ut av buret eventuelt.

Image

Jeg bruker noe som jeg kaller for en tryghetsboks eller frakteboks ofte også. Men ja.

Totter liker å kunne tror dem kan reise gjennom rommet uten å bli sett. Ihvertfall før dem blir trygge nok på plassen.

Bruk gjerne hånda deres til slutt å gi mat fra den så dem forbinder hender med noe godt også.


Hvis dere ikke har noe bord så anbefaler jeg senga for dem små.


Er dem fra butikk ?
Da har dem gjerne reist langt fra Imazo.
Og trenger tid på seg å bli vant til lyder og bevegelser. Også lukt.

Ihvertfall tenk at dere skal bruke noen uker å gjøre det samme. Så vil dere raskt se forandringer.



Dette er et dårlig bilde. Litt gammelt mobilbilde.

Men det spørs litt på hva slags bur du har.
Har du et CN bur så kan du legge litt leker på toppen også.

Rør, pappesker, kurver med papir i osv.

Men mat er jo alltid noe man kan bruke så dem forbinder utetiden med noe bra.
Image

Image



Her elsket dem et stooort pelspledd når dem var små. Veldig mykt å deilig å gjemme seg inni.



Når dere sitter rolig vil dem etterhvert komme ut.

Best er å sitte ved kjøkkenbordet til å begynne med. Men opp til dere hva som passer best hos dere.


Når dem kommer så langt som å klatre opp i genseren så kan man også bruke noe som heter et rotteskjerf som man kan ha dem i å gå litt rundt med.

Men en stor genser med hette er likegreit. Jeg elsker i grunn morgenkåpa.

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Rottebabyer, hvordan få de trygge?

Post by malap »

Jeg trenger ikke skrive så mye, for her har Sara kommet med mange bra tips.

Det dumme mange gjør når de får nye rotter (og andre dyr) i hus er å ta etter de, tvinge de ut og forvente at alt skal være "fryd og gammen" med en gang.
De har akkurat flyttet, noe som er en stor påkjenning i seg selv. Gi de hvertfall en ukes tid med ro der de står, rolige bevegelser rundt buret og med hendene, rolig og behagelig prating med de. Helt supert at hun sitter rolig og leser en bok ved buret! Da blir de kjent med stemmen og lukten hennes på en rolig og trygg måte.

Viktig å ha mange hus/huler/tuneller/tøy/tepper (jeg bruker fleece)/strimlet avispapir osv. som de kan gjemme seg i, og så de kan føle seg trygge på å bevege seg rundt i buret sitt. Og så klart utenfor buret som Sara sier, så de har noe trygt og godt der også.

Når de begynner å titte frem, bevege seg rundt i buret når dere er tilstede er det viktig å beholde roen så de ikke blir skremt. Ha feks. burdøren åpen når mulig, og sitt rolig med en hånd i åpningen så de kan snuse på. Masse godbiter i starten så de assosierer hender med noe positivt. Å ha et stort bur med mulighet for å "flykte" når de føler behovet er veldig hjelpsomt, så de ikke føler seg "trengt i et hjørne".

Ingen grunn til bekymring, gi de tid og ro så tror jeg det skal komme seg ganske fort.

Lykke til med de små! Dere kommer til å få mye glede av de :cheerful:
Malena

Supra
Pinky
Posts: 3
Joined: 11 Aug 2014, 23:53

Re: Rottebabyer, hvordan få de trygge?

Post by Supra »

Tusen takk for mange gode råd!! har i kveld satt dem på stuebordet og de har faktisk vært ute av seg selv og spist mais fra hånda.. hvor mye mais tåler de?? Vi har egentlig et stort bur med masse høyde og klatreting og hengehus, men akk nå er de i et lite mindre hus siden vi har de på bordet. Trur også at dette skal gå veldig bra :kisses:

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Rottebabyer, hvordan få de trygge?

Post by malap »

Så bra! :cheerful:

Ville variert godbitene, for mye mais (alt med måte) er ikke bra.
Agurk, salat, paprika, gulerot, tomat osv. osv. det står mye mer på egen tråd her inne :cheerful:
Dere må bare finne ut av hva de liker best.
Mine er veldig glad i puffet hvete (lite fett) :cheerful:
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Rottebabyer, hvordan få de trygge?

Post by Sara Syversen »

Du kan også ta din eller hennes natt trøye å legge inni buret dems så blir dem enda mer vant til luktene fra dere. Må ikke nødvendigvis være nattrøye men den pleier det som regel kanskje være litt mer svette lukt på kanskje. Eller ja ;)
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Rottebabyer, hvordan få de trygge?

Post by malap »

Bare passe på at det ikke er noe dere er redd for, i tilfelle de gnager på det :smile:
Malena

Post Reply