Ensom, men sint rotte!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
tweek
Pinky
Posts: 28
Joined: 12 Mar 2004, 06:50

Ensom, men sint rotte!

Post by tweek »

Jeg hadde fire gutter. Jeg hadde to ganger to brødre. Altså; Tate og Falcor er brødre, og Arthur og Matei er brødre. Tate og Falcor er to, litt mindre, stille og rolige og forsiktige rotter som tar livet med ro.
Matei og Arthur er to gigantiske rotter som liker å bølle og som ikke er redde for å være kongene på haugen.
Til å begynne med så bodde de i to ulike bur. Jeg prøvde å introdusere de (på nøytral plass og alt "etter boka", men uansett hvor mye jeg prøvde endte det ALLTID i stygge slåsskamper. Arthur var spesielt ille. Jeg prøvde Matei alene med Tate, jeg prøvde Matei med Tate OG Falcor, jeg prøvde Arthur med Tate osv osv. Alle kombinasjoner, nye rom, sofaen, senga, i et nøytralt bur osv osv. Men det ble ALLTID kaos og ofte blod og sår. Jeg måtte gi opp.
Arthur var som sagt spesielt ille. Han begynte også å bite MEG til blods når han var ute. Selv om han var alene ute og ikke under noe stress eller lignende. Han kranglet også veldig med broren sin til tider. Til slutt fikk jeg nok og bestemte meg for å ta livet av Arthur. Jeg kan ikke ha en rotte som biter. Jeg har en sønn på 5 år og jeg kan ikke risikere å ha en rotte som biter så hardt. Jeg ble selv nervøs når jeg skulle løfte han, og det gir et feil inntrykk til barna som ofte er her og koser med rottene.
Nå er Matei alene i buret. Han har aldri bite meg, selv om jeg hadde en episode der jeg lekte med han og han plutselig ble sint og løftet ryggen og ville slåss med meg og ble aggressiv. Men det var min egen skyld. Jeg har nå igjen forsøkt å introdusere Matei med Falcor og Tate ettersom jeg håpet at Arthurs bortgang ville føre til at Matei ville roe seg litt ned. Det har han også gjort til en viss grad. Han har blitt mye mer kosete og kontaktsøkende mot oss mennesker og er en skikkelig koseklump. Men han er fortsatt meget aggressiv mot de to andre. De går rett og slett ikke sammen. Spesielt Falcor, men sitt dårlige syn og ekstremt passive og forsiktig stil får gjennomgå hvis de er sammen. En gang endte det i et meget stygt bitt. Mye blod.
Hva kan jeg gjøre? De går ikke sammen. Matei virker helt uinteressert i å ha noe som helst å gjøre med andre rotter. Jeg mistenker veldig dårlige gener hos han (og den avlivede broren). (De er alle av ukjent opphav. Mistenker butikkjøpt). Jeg vil ikke tvinge de. Når de møtes under oppsyn på sofaen så får Falcor og Tate panikk når de skjønner at Matei er i nærheten og legger seg direkte under en pute eller lignende og ligger urørlige til han blir satt inn i buret igjen.
Matei er jo heller ikke så gammel, så er jo trist hvis han må leve resten av livet alene... Kan han bo alene? Burde jeg avlive han? (Ja, jeg skjønner at INGEN her inne kommer til å svare JA på det spørsmålet, men det er noe jeg har vurdert).
Jeg trenger tips. Jeg trenger råd og oppmuntring. Jeg får det ikke til...
Jentene: Lulu (Black hooded) - Sissi (Black hooded) - Nellie (Black husky)
Guttene: Falkor (Blue husky) - Tate (Black husky)
RIP: Arthur (Agouti self) - Matei (Agouti self) -

utmeldt

Re: Ensom, men sint rotte!

Post by utmeldt »

Kor gammel er han? Har dere vurdert chipping eller kastrering? Kanskje det hadde roa han ned.

Han ser ut til å trives samman med dere, og om han ser ut til å trives best uten selskap av andre rotter så la han bu åleine. Sjølv om rotter er flokkdyr, så finst det rotter som overhodet ikkje er interessert i kontakt med sine artsfrender, og det får ein berre respektere. Du har prøvd å sette han sammen med andre, og det fungerer ikkje, så da får han bu åleine. Har fleire liknande kranglefanter i huset, og dei bur kvar for seg/ blir lufta kvar for seg, og trivst faktisk med det.

Lukke til! Håper det ordner seg for dere.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Ensom, men sint rotte!

Post by kikky »

Det hørtes ut som om han hadde hatt mulighet til å bli en helt "ny" rotte etter kastrering. Kunne kanskje vært noe? Chip har jeg ingen personlig erfaring med, men mange her inne sier det funker like bra som kastrering.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

tweek
Pinky
Posts: 28
Joined: 12 Mar 2004, 06:50

Re: Ensom, men sint rotte!

Post by tweek »

Takk for svar. Kastrering er noe jeg faktisk ikke har vurdert. Jeg har aldri trengt å tenke den tanken før med alle rotter jeg har hatt. Men jeg tror jeg skal prøve det. Er verdt et forsøk. Jeg skal oppdaterer dere om hvordan han blir etter en kastrering.
Takk for hjelpen.
Jentene: Lulu (Black hooded) - Sissi (Black hooded) - Nellie (Black husky)
Guttene: Falkor (Blue husky) - Tate (Black husky)
RIP: Arthur (Agouti self) - Matei (Agouti self) -

Post Reply