Dotrening på guttær ?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Dotrening på guttær ?

Post by Sara Syversen »

Ja han derre Karstein fra Frekstad vi har fått i hus er en fantastisk lay back type. Så lay back at å gå på do er for pyser. Hehe.

Jeg har vel prøvd alle triksa jeg kommer på. Og skriver dem under her. Men har du noen flere tips så pleeease skriv dem.
Han skal bo alene i ca en uke til før han skal in til jentene. (Ja han er fikset).
Men håper å kanskje få det til. Om ikke så går det nok greit å plukke opp fra bare han og kanskje han lærer å gå på do fra jentene.


Jeg har prøvd å vaske vær dag i ca 3-4 dager byttet fleece og puttet bæsjen hans i do.
Ja det er stein i do.

Har også satt in hjørnedoer på dem andre etagene.

Prøvde også å ta en kjeramikk skål opp ned siden noen føler en trang til å tisse på den og ikke stein.

Prøvde hente ferske steiner fra ute i gården som lukta litt nytt.
Prøvde også stein som lukta fra jentene.


Jeg fikk nyss om at hun har hatt papir som bedding så prøvde det i doen. Men hun sa hun aldri hadde hatt noe fast i bunnen. Men papir mest.


Jeg prøvde også putte maten i do siden mange spiser og besjer etterpå og jeg leste noen hadde matskåla i do som det funket for.

Så prøvde jeg også å vaske med grønnsåpe litt på kanten. For når jeg har vaska hyller med litt for mye grønnsåpe har jentene mine tisset ekstra der for å markere osv...


Hm. Hva mer.
Jo jeg prøvde å putte inn den støøørste doen jeg kunne bruke men han besja på utsiden alikevel a gitt. Hehe. Da måtte jeg virkelig le for den doen var absolutt ikke liten. Hehehe.

Image

Nå har jeg byttet til strø i hele bunnen å tatt bort fleece der å krysser fingrene. Men haaar du tips ?
Jeg har prøvd å sette han i do når jeg ser han har stått opp noen ganger og da har han besjet der. Men alikevel rett etterpå gjort det utenfor. Tipset der leste jeg på en ilder side da dem går på do som oftes med en gang dem står opp.

Er det noen som har noen forslag?
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Dotrening på guttær ?

Post by Kesia Madeleine »

Virker som at du har prøvd alt av tips som jeg også ville prøvd.
Bæsjer han overalt eller har han noen faste plasser hvor han liker å drite? Mine er relativt flink til å bruke doen (har kun gutter), men de vil likevel drite litt rundt om kring også. De har litt sine faste plasser hvor de liker å gjøre fra seg, så da må jeg bare sette opp en do der. Det pleier å funke. Men det kan fort ende opp med at man plutselig har 5 toaletter i buret eller en i hvert hjørne :crazy:
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Dotrening på guttær ?

Post by WillyWonka »

Mine legger rosiner over hele buret.... Så her er det ingen som bruker do til annet enn å spare på maten...
Har dessverre ingen tips... :)
De er heldigvis bedre når de er ute. Legger i fra seg mindre når de er ute av buret :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Dotrening på guttær ?

Post by Sara Syversen »

Hehehe... jaja. Bra det er litt mindre ute Willywonka. Hehe...

Mine jenter har alltid liksom gått i et hjørne. Også når dem er ute på soveromsgulvet/lekerommet.

Men Kaaarstein ? Han satt seg midt i rommet han mens han nesten smilte til meg hehe. Jeg måtte i grunn bare le da altså.

Ja det er det at det er ikke noe som helst fast sted han går Kesia. Hehe. Så fikk ikke dette helt til.

Men skal prøve enda flere doer kanskje.
Vurderer også kanskje å prøve et annet bunnstrø. Og finne en større kattedo.

Jeg liker fleece så tror jeg bare blåser i at han legger rosiner rundt om. Det at han er så søt og nydelig kommer han nok unna med mye rart. Hehe


Image

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

utmeldt

Re: Dotrening på guttær ?

Post by utmeldt »

Nydelig rottemann :kisses:

Mine rottemenn gidder ikkje å buke doen inne i buret i noko stor grad, men har sine faste plasser der dei tisser. Derimot på uteplassen er dei veldig flinke til å bruke dokassa.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Dotrening på guttær ?

Post by Sara Syversen »

A ha. Ja jeg lurer bittelitt på om gutter generelt sett er treigere på det med å gå i doen ???
Har ihvertfall vert 3 stk som sa det til meg da som også hadde sløve gutter. Vet ikke om det ligger noe i der.

Og takk han er nusselig. Kællen har også vært veldig ivrig nå med å ha utetider med han, kjøpe ting til han og ja. Morro å se bare ;)
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Dotrening på guttær ?

Post by Sara Syversen »

En liten oppdatering.

Noen uker har gått siden jeg begynte. Endelig har det vært 2 netter som meste parten av besjen har ligget i do.

Og eeen gang gikk han i do på uteplassen. Meen han glemmer seg mye ute da. Baby Karstein det se. Hehe. Vet ikke om han har skjønt det eller om det har vært tilfeldig.

Eneste jeg har gjort er å byttet tilbake til fleece og vær bidige dag når jeg står opp har jeg puttet all besj i do. Han har fulgt med når jeg har gjort det. Kanskje det hjalp ? Tenkte å ikke gi opp selv om det tar mange uker.

Når vi er på uteplassen setter jeg han i do når jeg slipper han ut i rommet. Og setter han der innimellom.

Jeg tenker på han som en liten valp da. Han er så leken å søt stakkars. Hehe.Image




Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Dotrening på guttær ?

Post by Kesia Madeleine »

Så vakker han er! :kisses:
Kjekt å høre at ting begynner å gå seg til med dotreningen :)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Dotrening på guttær ?

Post by Ingerid Øksnevad »

Høres jo ut som om det går riktig vei, noe som tyder på at det du gjør virker :-)

Fortsatt lykke til .-)

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Dotrening på guttær ?

Post by Sara Syversen »

Jaaa. Virker sånn. Bare det at jeg har nok vært bortskjemt med alle jentene se. Hehe. Har gått noen dager nå som han har vært flink. Tok noen uker. Men morro altså.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Dotrening på guttær ?

Post by Sara Syversen »

Jeg vil bare også si at; Ja Karstein tok det mye lengre tid med, men det gikk greit til slutt.

På ute plassen (soveromsgulvet) måtte jeg i tillegg ha 3- 4 ekstra doer ute den første tiden. En i hvert hjørne. Over en uke eller kanskje to så trappet jeg da ned. Tok bort en og en. Til slutt var det bare den som sto i ekstra buret. Ikke ofte han glemmer seg nå. Blitt flink han Karstein. Men ja. kan glemme seg kanskje en gang innimellom. Men flink har han blitt ;) For den som kanskje sliter litt ekstra så kan det hjelpe å søke på ilder sider. Dem kan være enda mer stae noen av dem og klønete. Så ja noen tips fikk jeg der ifra som å ha mange doer her og der ute på soveromsgulvet. Spessielt da alle hjørner.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Dotrening på guttær ?

Post by malap »

Kjempe mange fine tips!
Du er så flink :cheerful:

Har ikke hatt store vanskene med de jeg har nå egentlig, verken med jentene eller gutten, sjeldent det har vært bæsj utenfor. Men det har hendt, da har jeg bare puttet det i do og nå er det lenge siden jeg har sett noe utenfor. Noen av de er mer renslige og flinkere enn andre, tiss kan det være litt andre steder enn i do da. Jeg har også "dyttet", flyttet de til doen hvis jeg har rukket å "ferske" de i å skulle til å tisse/tisser utenfor (spesielt etter soving). Men jeg passer jo på å ha do i de 2 hjørnene der jeg vet de gjør fra seg da, så er det ikke do der er det nesten sikkert at de bare gjør fra seg der likevel :sneak: Har til sammen 3 doer i buret. En hjørnedo hver i de to øverste etasjene, og en kasse nederst.
Har alltid med en av doene fra buret når de har utetid og de er veldig flinke til å gå i den! :cheerful:
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Dotrening på guttær ?

Post by Sara Syversen »

Første gang jeg har opplevd selv at det tok lengre tid. Men han er jo så søøt. Allt blir tilgitt da hehe :rottehode:

Men tror det hjalp mye på når han så hva dem andre gjorde i flokken min også til slutt. Det er jo kanskje ikke så rart da hvis dem aldri har vært vant til det og hatt det helt annerledes lenge.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply