Dafft har "tilta"!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Dafft har "tilta"!

Post by Anders Ruller'n »

Hei.

Daffy, rotta vår som har vært mest kosete og trivdes i selskap med oss mennesker har forandret adferd de siste ukene. Tar han ut av buret som normalt. Så går det ca. 5 minutter så "tilter" han på oss mennesker. Biter og skaper seg. Buster ryggen. Løper rundt som om han skulle vært stresset. Hormonell fase?

Kan legge til at de ikke har fått like mye utetid de siste 3 ukene, da vi har gått til anskaffelse av hund. Vi bor hos svigerforeldre fram til 1 april, da vi flytter i leilighet med tillatt dyrehold. Jeg reiser hjem annenhver dag, ligger hjemme ei natt. Så de har normal lufting annenhver dag som tidligere.

Sist tur jeg var hjemme så bet han seg fast i fingeren. Måtte fjerne han fysisk før han slapp taket. Litt kjedelig hele situasjonen, da det er han som har vært den som har oppsøkt oss mest av rottene vi har nå. Alle de 5 andre er forsåvidt tamme og godt vandt med mennesker. Han er den som har skilt seg mest ut av de seks rottene vi har nå. 3 jenter, og 3 gutter.

Jeg måtte rett og slett sette han inn i buret nå i stad, fordi han blir for plagsom. Han oppsøker oss rett og slett fordi han vil være "bøllete". Setter han på gulvet, men han kommer like fort opp igjen der jeg holder til.

Han oppfører seg ikke annerledes mot de andre rottene.

Noen som har opplevd noe lignende selv?

: )

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Dafft har "tilta"!

Post by Troya »

Har opplevd det før når hanner rett og slett blir litt stresset mens de er ute av buret... Kan jo være hele situasjonen med hund, nytt sted og mindre utetid som trigger det.
Ellers, hvis det er ordentlig biting så kan han jo ha vondt et sted...
Sitter jo med broren hans her hjemme og de er jo ikke mer enn straks 8 mnd, så jeg tror nok ikke det er noe hormonelt som vil vare. Vet jo selvsagt aldri, men alle kan ha en liten "fase". Hvis han ikke slutter/endrer adferd så kan han også chippes, men anbefaler å vente og få la han roe seg "av seg selv" først :)
Men hvis mine hanner blir kranglete pleier jeg bare å dytte til dem/dytte de litt overende. Ikke hardt selvsagt, men bare for å gi beskjed om at dette ikke er okei. Hadde en som prøvde å ri på hendene mine når han var ute og ble litt stressa, men dette ga seg etter litt dytting :-P
Ellers, har dere jenterotter også? Isåfall står de nærmere han en tidligere?

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Dafft har "tilta"!

Post by Anders Ruller'n »

Takk, Troya :)

De har ikke fått møtt hunden, foreløbig. Vi bor hos svigers fram til vi flytter 1 april.

Eneste forklaringen jeg kan tenke meg til selv, er at han er irritert/lei seg fordi vi ikke tilbringer like mye tid sammen med han som tidligere. Han overser på en måte de 2 andre i buret. Holder seg det meste for seg selv, men er/var en skikkelig sosial kar sammen med oss mennesker. Sånn har han alltid vært.

De er jo godt vandt med utettid fra før, av så kan hende han blir litt ekstra stressa nå som de får mindre? Bikkja har forsåvidt satt igjen lukt i leiligheten, da vi hadde den her første døgnet vi fikk han, men han har ikke fått hilst på rottene.

Vi får se hvordan det går når vi flytter neste lørdag. En ting er sikkert. De skal bli bortskjemt med masse utetid og eget rom i leiligheten som er deres (soverommet). Savner de små krekene som løper overalt : )

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Dafft har "tilta"!

Post by Troya »

Da roer han seg nok når dere flytter ;) Shere Khan er helt lik. Supersosial med mennesker, men virker ikke like avhengig av rottekontakt som de andre jeg har... En merkelig skrue!
Men krysser fingrene for at han roer seg og slutter å furte når dere får flyttet da! :D

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Dafft har "tilta"!

Post by kikky »

Det hender at noen hanrotter blir svært hormonelle rundt 7-8mnd alder, skraping og busting av pels er tegn hanrotter gir andre hanrotter(ett eksempel) når de skal dominere eller "diskutere" seg imellom. Biter han hull eller tar han bare tak?

Det at han ikke viser tegn til å interessere seg for de andre rottene kan også bety at han er "utvist" for dårlig oppførsel.

Mindre utetid kan gjøre de mer frustrert enn vanlig, så kan godt hende at han roer seg ned når han får mer plass å tusle på. Ville fulgt med på hvordan de andre rottene oppfører seg i nærheten av ham og se på trivselen, en hormonell burkamerat er stressende saker.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Dafft har "tilta"!

Post by Anders Ruller'n »

Han er rundt alderen du nevner, Kikky.

Han buster pels til oss, ikke de andre rottene. Oppfører seg som normalt de første minuttene ute av buret, for så reise bust. Løper litt rastløst rundt som om han skulle være stresset. Går etter hånda. Får han tak i den så napper han først, for så bite til blods. Når jeg måtte fjerne han fysisk, så hadde han bitt seg fast med tennene i underkjeven i den ene fingeren.

Han er alfa blant guttene, så han er ikke avvist. Den yngste karen vår er stadig bortom og inviterer til lek, uten særlig stor respons. Slik har han vært hele tiden. Han sover forsåvidt sammen med de andre, men det er sjeldent. Han har sin faste plass i buret.

Har ikke merket at han er noe mer aggressiv mot de andre rottene. Daffy og den mellomste (tok han med oss fra dyrebutikk, da han hadde stått en tid alene. Han er puslete av seg både til oss og de andre to guttene) har aldri gått noe særlig godt sammen, da Daffy jager han litt rundt i buret, men ikke verre enn at han lar Snipp (mellomste) være i fred når han kommer seg bort fra situasjonen. Tassen (yngste, oppdrett) og Snipp leker normalt sammen. Tassen og Daffy går godt sammen, selv om Daffy ikke gidder leke. Tassen har vokst opp sammen med Daffy fra han kom til oss, så de ble kompiser så fort Tassen kom i hus.

Kan legge til at han var ute nå nylig sammen med meg en liten time. Ingen biting den her gangen, men fortsatt ikke normal oppførsel. Tok imot "tvangskos": Dvs. at jeg løfter han under framføttene og klør bak øret.

Av det jeg leser meg fram til, så kan det være at han er hormonell akkurat nå.

Jentene bor forsåvidt i etasjen under. Daffy bruker mye av sin utetid foran buret hos jentene.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Dafft har "tilta"!

Post by kikky »

Kan hjelpe å roe ned oppførselen hans hvis han ikke får "tilgang" på jentene ved utetid. Markering eskalerer når det er snakk om damer, de luftes ikke på samme sted? Hvis de luftes på samme sted så ville jeg ha forsøkt å finne ett sted som ikke lukter dame som han kan få lov til å utforske. Han vil nok fortsette å skrape og buste litt, men kanskje ikke så voldsomt?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Dafft har "tilta"!

Post by Anders Ruller'n »

Flytter til ny leilighet til helga, så vi får på det, da.

Jentene og guttene har samme sted de er ute på, når de først er ute av buret. Ny leilighet uten lukt osv. når vi flytter, så får vi se om han oppfører seg på samme måte når vi kommer i hus. Det kan se ut til at det er litt hormoner som er ute og går.

Han bet meg forsåvidt til blods igjen tidligere i dag. Det er så ille at han ikke får være mer ute akkurat nå. Han er rett og slett en liten hissigpropp for tia. Får håpe han roer seg ned etterhvert. Chip har blitt anbefalt. Tar han ikke livet mer med ro etterhvert.

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Dafft har "tilta"!

Post by Anders Ruller'n »

Det kan se ut til at det begynner roe seg.

Vært ute noen timer nå i dag. Ikke noe busting av pels og biting, men han er fortsatt ikke helt tilbake til "gamle" Daffy. Tvi, tvi.

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Dafft har "tilta"!

Post by Anders Ruller'n »

Daffy har kommet tilbake til seg selv igjen. Kos er igjen blitt en del av hverdagen for hormonbølla.

Da har man opplevd hannrotter i "trassalderen".

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Dafft har "tilta"!

Post by Troya »

Ååå så godt å høre! :) Noen ganger trenger de bare å få et par uker på seg ;)

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Dafft har "tilta"!

Post by Ingerid Øksnevad »

Så bra! Tilbake til sitt GODE gamle seg er en bra ting :-)

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Dafft har "tilta"!

Post by Anders Ruller'n »

Skal ikke nekte på at det var godt at karen kom tilbake til seg selv, nei : ) Var litt smålig redd en periode for at han skulle forbli hormonbølle, men det ser det ut til at vi slipper nå. Chipp var forsåvidt et alternativ, skulle det ikke ha roet seg.

Det er forsåvidt en annen kar i huset som tar mye oppmerksomhet akkurat nå. En liten kar på 3 mnd og noen dager. som kan være meget tidkrevende og sta, men ser "forbedringer" på han også for hver dag som går. Det skal ikke være lett når det klør i tenne som valp. 6 kg. når vi fikk han. Nå nærmer han seg 14 kg. 1 mnd. og 3 dager siden vi fikk han i hus.

Har enda ikke latt han og rottene gå rundt hverandre fritt, men kun snusing fra begge parter fra ut og innenfor buret. Ingen tegn til aggresjon fra bikkja, men han har fått seg et lite bitt en gang når han ble for nærgående. Ikke noe alvorlig, men en advarsel fra frøknene i 1 etg.

Image

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Dafft har "tilta"!

Post by Anders Ruller'n »

Skal ikke nekte på at det var godt at karen kom tilbake til seg selv, nei : ) Var litt smålig redd en periode for at han skulle forbli hormonbølle, men det ser det ut til at vi slipper nå. Chipp var forsåvidt et alternativ, skulle det ikke ha roet seg.

Det er forsåvidt en annen kar i huset som tar mye oppmerksomhet akkurat nå. En liten kar på 3 mnd og noen dager. som kan være meget tidkrevende og sta, men ser "forbedringer" på han også for hver dag som går. Det skal ikke være lett når det klør i tenne som valp. 6 kg. når vi fikk han. Nå nærmer han seg 14 kg. 1 mnd. og 3 dager siden vi fikk han i hus.

Har enda ikke latt han og rottene gå rundt hverandre fritt, men kun snusing fra begge parter fra ut og innenfor buret. Ingen tegn til aggresjon fra bikkja, men han har fått seg et lite bitt en gang når han ble for nærgående. Ikke noe alvorlig, men en advarsel fra frøknene i 1 etg.

Image

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Dafft har "tilta"!

Post by WillyWonka »

Godt det har ordnet seg :) hormoner kan bidra til mye ekstrajobb :P

Nydelig hund forresten :D
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply