Hvor ung kan enn alfahann være?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Hvor ung kan enn alfahann være?

Post by WillyWonka »

Min flokk har stort sett vært veldig harmonisk fordi jeg alltid har hatt en alfa. Min siste alfa døde sist sommer og flokken, spesielt gutten min Leif, har vært ustabilt etter det. Stort sett Leif som har startet det (tror jeg), mye knuffing og bølling i buret.

Sist samarbeidskull jeg hadde var jeg på utkikk etter en som var mer dominant mtp at ingen i min nåværende flokk var det. Fra det kullet flyttet Axel hjem til meg, og etter et par uker har alt vært stort sett helt stille og harmonisk i buret. Leif som har vært uroli av seg har nå roet seg helt ned.

Men kan Axel egentlig være en alfa for en flokk på 6 voksne hanner når han selv bare er 6-7 uker gammel? Han utøver ikke noen dominant adferd (som jeg kan se), men tar igjen om noen skulle forsøke seg på han (les Leif). Axel er nå 3,5 mnd og stemningen er fortsatt like rolig <3
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Hvor ung kan enn alfahann være?

Post by Marit Fosen »

Jeg har ingen tro på at en 6-7 uker gammel unge kan gå inn i alfarollen. Men, han ble et nytt element i flokken, og kanskje det fikk dem til å glemme stridighetene. En god alfa er ikke i mine øyne en som er dominant, men som er trygg på seg selv og ikke har behov for å vise muskler.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor ung kan enn alfahann være?

Post by wollf »

Marit Fosen wrote:Jeg har ingen tro på at en 6-7 uker gammel unge kan gå inn i alfarollen. Men, han ble et nytt element i flokken, og kanskje det fikk dem til å glemme stridighetene. En god alfa er ikke i mine øyne en som er dominant, men som er trygg på seg selv og ikke har behov for å vise muskler.
jeg er uenig. dominant er ikke nødvendigvis en negativ ting. i alle kull er det noen som fødes mer dominant en andre. den sterkeste, størte og den som klarer å "stjele" mest melk. denne ungen er også den mest fremtredende ved lek eller nye utfordringer.
(snakker ikke bare rotter nå, men hunder og andre dyr også)

det slår skjelden feil når ungene er ca 3 uker er jeg sikker på hvem som er potensielle alfaer og ikke.
jeg har hatt flere rotter her som har kommet inn og tatt over hele flokken. særlig om det ikke finnes en naturlig alfa fra før.

værste som finnes for en flokk er om en som ikke egner seg til rollen må ta over den.
det vil være som om hunden tar over sjefsrollen i hjemmet.

men jeg er igjen enig, i at en god alfra er trygg på seg selv (selvsikker), stabilt hode, en også modig og setter flokken på plass uten å vise muskler. men jeg ser ikke på dominans som at den er aggresiv.

jeg anser meg som en dominant person selv. selv om i våre ører høres det feil ut og vi kaller det ledertype. noe jeg mener er samme bare penere pakket inn

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvor ung kan enn alfahann være?

Post by Hoyst_87 »

Slenger meg på wollf her. Dominant betyr ikke aggressiv. Dominant betyr trygg på seg selv, rolig, og klar over at han/hun er sterk nok til å takle "alt". De lar seg ikke affisere av et usikkert individ, men holder stand. De kan selvsagt si ifra, men som oftest trenger de ikke å bruke mye "muskler" eller lyd for å si ifra
Det holder med et blikk, en holdning. Dette gjelder både hest, hund og rotter vil jeg si. Egentlig alle arter.

En som lager mye lyd og bråk og er veldig kavete og lager bråk i flokken, er jo som regel veldig usikker. Uansett hvor "tøff" de er utenpå.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hvor ung kan enn alfahann være?

Post by kikky »

Den optimale alfa i mine øyne er en som er meget dominant, men som også har ett stort behov for å passe på de andre i flokken. Hvis alfaen ikke er dominant nok vil det gjerne oppstå krangler om dominanse oftere enn en som er dominant og stabil nok til å kunne holde alfa rollen uten å måtte kue de andre med makt. Om det er dyr eller mennesker, mye av det samme gjelder for alle arter som trives i flokk. Vi kan godt kjenne på kroppen hvem som er mer "dominant" eller mer av en leder av de menneskene vi omgir oss med, det gjør iallefall jeg.

Det vil derfor for meg, virke rart om en såpass ung hannrotte tar over leder rollen. Vil ikke tilsi at det ikke skjer, men da mer sannsynlig hvis de andre i flokken enten er like unge eller mye eldre og nærme pensjons alder.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvor ung kan enn alfahann være?

Post by WillyWonka »

Han er den yngste. Nærmest hans alder er Oliver som nettopp har fylt 1 år :)

Men merker stor forskjell på den lille og de andre. De "gamle" gutta mine er veldig myke, neste likegyldig hva jeg gjør for noe av og til litt unnvikende om de tror jeg skal løfte dem opp. Leif har myknet seg opp, men fortsatt litt stiv ved håndtering. Han har forbedret seg masse siden jeg tok han i hus, men han er en usikker rottemann.
Axel, lillingen, er veldig frampå. Viker ikke unn for noen ting. Virker veldig trygg på seg selv og omgivelsene. Gjør motstand om de andre skulle prøve seg på han, men lager ikke noe mer bråk utav det..
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply