Tillitstrening og en historie om en nervøs angsbiter og tips

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Tillitstrening og en historie om en nervøs angsbiter og tips

Post by Sara Syversen »

Tillitstrening


Hvis du har en rotte som ikke liker å bli holdt, husk det at baby rotter og jenterotter bruker å være veldig aktive og er ofte ikke rolige nok til å bli holdt. Istedenfor vil dem gjerne løpe rundt å leke å utforske. Se om kanskje rotta di vil leke en lek istedenfor å bli holdt. Så vent til hun/ han føler seg trøtt så du kan holde henne/han litt. Når rotter føler seg trøtte er dem mer villig til å bli holdt eller få litt kos.

Berit jenta mi er et godt eksempel på denne. Hun er veldig sjeldent mottakelig for kos før hun har hatt utetid og får løpt fra seg. Hun er ikke så glad i bli holdt heller i henda. Men igjen åpner jeg burdøra hopper hun på meg å klatrer på hode mitt. Hun skal alltid på det øverste punktet.
Her ser du viedo av en jente som ofte er i farta.


Hvis hun er på meg skal det helst skje ting og jeg må være i bevegelse. Jeg har noen rolige jenter nå også. Men hun her har alltid vært slik selv om hun er 1,5 år nå.
Image

Her får hun kos etter utetid ;)
Image


Hvis en rotte fortsatt ikke vil bli holdt, oppfører seg redd for mennesker, eller vil ikke komme ut av buret, det er antagelig fordi rotta ikke har blitt ordentlig sosialisert og håndtert. Ordet sosialisering blir brukt til å beskrive prosessen med å bli kjent med en spesiell sosial gruppe . I dette tilfelle så er det hjemmet rotten skal leve.
Lyder, støy, lukt og bevegelser.
Den beste måten å sosialisere dem på er å håndtere dem siden fødsel. Det er en naturlig metode å sosialisere på. Rotter som har blitt håndtert fra fødsel vil bli ekstremt tillitsfulle ovenfor mennesker og vil knytte sterke bånd med sine eiere.
Men selv med velegnet sosialisering og håndtering så vil noen rotter være litt redde som en del av sin personlighet.

Du kan hjelpe en mistenksom og redd rotte med å lære å stole på deg ved hjelp av mat. Jeg kaller denne metoden for sosialisering og tillits metoden. Da bruker man mat til å både lokke rotten og for å belønne den atferden du ønsker. Det fungerer best å bruke myk mat, slik som barnemat og yoghurt, fordi du kan tilby dem det på en skje og rotta kan ikke ta tak i maten å løpe vekk. Prøv forskjellig mat for å se hva hun/han liker. Du må kanskje prøve flere ganger med samme mat ved buret før hun/ han bestemmer seg for at de liker det.

Image

Image


Bruk mat på skje for å belønne den riktige adferden du ønsker.
For eksempel, bruk mat for å lede henne ut av buret og opp på hånda, armen eller fanget. Så belønn hun/han med mat. Du må gjøre det litt etter litt, små steg av gangen. Bare gi henne en liten smak av gangen og gradvis få henne til å komme lengre og lengre ut for vær gang. Det kan også hjelpe å snakke med lyse toner å være rolig å avbalansert selv. Når hun/han lærer at hun får snacks og god mat ved å være med deg, hun/hann vil bli mer villig til å komme ut å være med deg også å bli holdt.

Det hjelper stort å ha trygghetsoner dem kan løpe til også. Her er det noen bilder av Bjarte før han ble en del av flokken. Jeg brukte mat fra skje, men satt også rolig lent tilbake og satt en skål ved et hus rett ved buret for at han skulle luske seg ut litt.
Han løp frem og tilbake til matakålen. Du kan sette matskålen lengre og lengre bort når du ser h*n er klar for det også.


Image


Her er bilder av Bodil. En liten sti av mais ned til en trygghetsone.

Image

Image

Neste steg kan være at hun/ han lar deg stryke henne mens hun spiser, og deretter at hun lar deg plukke henne opp og deretter sette henne ned for å spise. Til slutt at hun lar deg holde henne mens hun spiser. Det å sitte på skulder samtidig som hun/han spiser kan ta noe lengre tid for en litt engstelig rotte.

Hvor mye tid bruker du på din tamrotte ?  En enkel rotte trenger ca 4 timer oppmerksomhet av sitt menneske vær dag.
Hvis du ikke kan gi det anbefaler jeg deg å få en annen rotte som en følgesvenn for henne. Alene rotter føler seg veldig ofte usikkre. Hvis hun han får en annen rotte venn, kommer mest sannsynlig hun/han å stole på deg mer.
Samtidig er det også viktig å ha flere rotter sammen grunnet rottespråket, daglig stell, varme om natten og lek som du ikke kan gi. Rotter som er flere sammen må man minst lufte en time per dag.





En personlig historie om en rescue rotte som var redd og bet og noen tips rundt dette.
(skrevet av Sara Syversen)

Bodil kom til meg i slutten av mars 2014. (født 18 februar 2013).
Hun var en eldre dame som hadde mistet sin burkamerat og stått lenge alene i et bur uten hengekøyer og høy som bunnlag. ... Da hun kom hit var hun så angrepet av midd at beina var blå av dårlig blodsirkulasjon og tynn pels. Og jeg regner med at det var lite sosialisering grunnet hun var redd for hender i bur og var en angstbiter. Men med mye tillitstrening blomstret hun opp og ble sakte men sikkert en del av flokken.. Motorikken ble også kraftig bedret i beina og hun kunne klatre mer og mer. 
Hun var preget av sin fortid lenge men ble den største koserotten som fantes.... Elsker deg min lille engel. Hun gikk dessverre over regnbueboren 27 januar 2015.

Image

Image

Men her kommer da noen tips og hvordan jeg brukte noe av det i artikkelen over.

Det var mange utfordringer på en gang med sykdom og forandringer i buret blant de andre rottene og store fighter...
Men det som jeg ikke hadde vært borti før var jo en rotte som beit. Hun var helt ok i mine øyne først. Bare litt nysgjerrig virket det som. Og ut av det blå så beit hun så jeg blødde. Hun nappet også på klær og alt som var utenfor buret...
Jeg forsto ikke helt hva jeg gjorde for noe galt til å begynne med. For prøvde bare å være snill mot henne... Som kanskje veldig mange kan relatere til som får et slikt tilfelle.

Image

Men så kommer min erfaring inn. Jeg leste og jeg leste om rottespråk og adferdsmønstre. Jeg ble også bevist på når hun bet og når hun ikke lystet på å bite.
Tips, skriv det gjerne opp i en bok for deg selv så det er lettere å se det på avstand.

Men ja, jeg forsto men også leste at den nappingen som hun holdt på med på genser, puter,seng, klær, lår og tær ... ja alt. Det er fordi hun rett å slett bruker sine tenner som du gjør med dine fingre. Hun er nysgjerrig. Hun føler og kjenner på stoffet og ting for hun er rett å slett ikke vant med det og vet ikke hva ting er. 
Dette vil garantert avta. men det kan selvfølgelig ta en stund. Det er ikke farlig for hun nyper ikke for å bite igjennom men bare føle. Du kan fint bruke hånden ved å skyve den pent bortover å si neei også. Bodil gjorde det mest når hun gikk ute på lekerommet dems her. Jeg skvatt til hvis hun nøp i boksa men som sagt dette er ikke farlig. Her er en utfyllende side om bruk av tenner på en positiv måte. http://www.joinrats.com/EarningTrust/RatsUsingTeeth/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg satt også ved vinduskarmen spesielt og sa ifra for der ville hun tygge igjennom. Og det kunne vi jo ikke. For å avlede det så sa jeg dyp nei og gjorde en rask bevegelse. Men man kan også si eep/iiip. Jeg hadde også mat ute på plassen som jeg kanskje kunne løfte henne til. Og et lite ess i ermet var et trehus jeg hadde penslet med nøytral mat olje, satt ut på verandaen i to dager og brukte det på lekeplassen. Den ble da en slags decoy og mer artig å tygge på. Jeg strøk over henne når hun da beit på riktig plass som det huset. Eller gav henne en godbit og snakket i lyse toner. Hun lot meg ikke ta så mye på henne til å begynne med så det var mat og godsnakk som jeg brukte mest først.
Image

Image

Når det kommer til bitingen. Her skjedde det for det meste i buret som hun skulle beskytte. Og har din rotte for eksempel røde øyer så kan dem være svaksynte og bruke litt lengre tid en andre på å bli trygge . Bodil her var en angstbiter.. Dette er hva jeg tolket. Mulig feil, men ja. For meg virket det som at jeg tråkket over hennes grenser og gikk inn i hennes trygghets sone som da er buret som var hennes. 
Ta etter henne på hennes trygghets plass ? DU store tingen som jeg ikke kjenner? 
Jeg la også merke til på Bodil at det var større fare for å få et bitt om hun nettopp hadde våknet. 
Også om jeg bråket for mye uten at hun så hva det kom fra så fortet hun seg ned for å angripe. slik som om jeg skulle bytte vann mens hun sov.. Dette er et beskyttende instinkt kun og ikke annet. Hun Kunne også være litt mer oppjaget om hun hadde kranglet med en av de andre rottene så da passet jeg også på.
Jeg anbefaler å lese denne jeg fant fra Rats Are Awesome gruppa om biting og hvorfor dem biter. Jeg fikk en liten a ha av og lese den. kanskje du skjenner igjen noe.http://ratballs.com/RatTails/Tails074.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Husk at du ikke må tenke at de er ondskapsfulle og lyster på å gå etter deg for å bite. nei det er fordi dem er redde og du er noe ukjent. Og det går mye på instinkt .Derfor er alle tillitstrening øvelser viktig. Og bonding.


Her er noen ting jeg gjorde som fungerte godt på Bodil.

nr.1. ved begynnelsen så kan du sitte ved buret vær dag. la henne komme til deg. løft henne aldri opp. Men la henne komme til deg. Når du gir godbiter og du er redd for biting kan du bruke da en teskje til å begynne med så biter hun i noe hardt. eller du kan gi mat fra håndbaken. Som det står i den artikkelen over så bruk gjerne bløt mat så hun ikke løper å gjemmer seg med den med en gang.



En av mange dager jeg satt ved buret og hadde tillitstrening øvelser. Jeg hadde kommet et stykke her på vei her. Hun kunne klatre litt opp. Men likte fortsatt ikke å bli løftet.


nr 2. Legg en trøye eller genser med din lukt i buret så hunn blir vant til deg og din lukt.

nr. 3.Bodil her var ikke klar for å bli løftet til å begynne med. Men jeg ville så gjerne at hun skulle få utetid med de andre på lekerommet. Jeg brukte da en boks med da fleecpledd som hadde hennes lukt på fra buret i. Denne var hennes. Hennes trygghetsone. Hun gikk automatisk inn i boksen heldighvis her. men du kan også lokke rotta di med å legge en godbit oppe i boksen. Dette ble vel en slik ting som fungerte veldig godt her så jeg tok henne ofte med i denne boksen. Jo mere jeg tok meg tid til det jo mere ble hun vant til det også. I soffaen var den fin å løpe in og ut av i hennes tempo. Hvis du ønsker å se en film og mer utfyllende om en trygghetsboks eller frakte boks så les på denne siden her. Mange ganger må man kanskje stå å vente lenge å prøve flere dager.

Transport Box :
http://www.joinrats.com/EarningTrust/Transportbox" onclick="window.open(this.href);return false;
Neck box for shy rats :
http://www.joinrats.com/EarningTrust/Neckbox/i-DpmrQHC" onclick="window.open(this.href);return false;

Her hørte hun en skummel bil og løp da til trygghetsboksen ;)
Image

Image

Hadde den ofte med rundt ;) Der var hun trygg.


Image



Jeg brukte jo da også en veske, en bonding veske bittelitt. Men må si at alle trygghets sonene jeg har lagt ved bilder av fungerte desidert best.
Her står det litt om anbefalinger om bruken.
http://www.joinrats.com/EarningTrust/BondingPouches/" onclick="window.open(this.href);return false;
Image


nr.3 Jeg satt vær dag også ved kjøkkenbordet for litt trening.
Det besto av flere ting. Først og fremst hun skulle bli vant til å være med meg. Jo lengre tiden går uten at jeg skader henne ved å gjøre en og samme ting skaper også tillit.
Jeg brukte jo da et lite bur som hun kunne ha som trygghetsone med pledde hennes inni, også boksen kunne være der. Men jeg øvde faktisk etter hvert med å ta hånden ut og inn av buret. For hun hadde en sperre for det og ble engstelig. Derfor også fare for angstbiting. Men først fikk hun jo noe mat så hun forbant denne tiden ved bordet med noe godt. så prøvde jeg å nærme meg buret ved å legge hånden forsiktig ved åpningen. og slik gikk det da gradevis dag for dag. Hvis du selv er veldig redd for bitingen så ha på deg en genser. Og ha klart noen hansker. Du behøver ikke ha på deg hanskene. Men bare det at hanskene ligger på bordet vil gjøre deg roligere. Og du vil ikke signalisere å overføre denne nervøse stemningen. De er ganske så smarte de rotetottene. Her i hjemmet føler dem faktisk vær gang jeg har migrene eller er dårlig. Jeg passer på å ikke være stresset eller oppgjaget når jeg sitter med dem. Men slik trening tar tid. Jeg kan vel si at det var i hvert fall 3 måneder med faste rutiner med forskjellige ting. Vær tålmodig. Du kan få så mye godt igjen.

Image

Image

Jeg hadde uhell hvor jeg tolket signalene hennes feil. Men jeg beit frykten i meg i å bli bitt på nytt. For hun var jo bare redd for verden egentlig. Jeg var skummel. Så jeg gav meg ikke. Jeg viste jeg hadde mye kjærlighet å gi denne stakkars søte rotten. IKKE gi opp <3 Jeg vet det kan være frustrerende. Men vær der for henne <3



Nr 4. Jeg har stor tru på at en annen eldre og trygg rotte også kan hjelpe deg med å "dressere" henne om jeg kan si det på den måten.
Jeg brukte Betsy her faktisk også bevist når vi var ute på bordet under tillitstrening. For hun roet Bodil ned. Hvis jeg så at hun var for stresset ved at jeg prøvde å ta hånden in i buret for eksempel for mange ganger så hentet jeg betsy som roet hun ned. Rotter er som regel tryggere når dem er flere. Legger ved bilde av dette.
Jeg var vel også da heldig etter hvert når rangstigen ble satt at de korrigerte henne. Altså hvis jeg koset en av de andre i buret og hun godtok ikke helt at jeg skulle forstyrre noen i buret på denne tiden av døgnet så kunne mine gamle rotter nappe til henne å si fra at dette skulle du ikke gjøre med min mor. så ja. Jeg fikk hjelp av de faktisk flere ganger.

Image

Image






Nr.5. Hvis det er slik at hun kommer løøpende for å bite å forsvare buret når du skal rydde i buret. Som for eksempel å ta vannet og å ta doene som jeg gjør vær dag. Da kan du ha en liten snacks på lur vær gang. Må ikke bestandig være så mye. Men da forbinder hun deg med noe godt og ikke tenker at du er en forbyter. Bodil ble også nest lederen i flokken virket det som så hun skulle være ekstra på vakt å var som en sjersant på oppdrag i militære om å beskytte troppene sine. Hehe. Dette avtok når hun skjønte at jeg ikke var en trussel noe mer. Men jeg hadde full respekt ovenfor kropsspråket hennes. Hun kunne bli litt mer stiv og blikket hennes ble mer intens.
Hvis det var slik at hun sov når jeg nærmet meg buret for å ordne noe eller kose med dem andre så snakket jeg kanskje litt høyere så jeg ikke skulle komme skremmende på. Det kan også hjelpe å se dem i øynene mens man snakker rolig.

Her er en fornøyd bodil som får en liten snacks før jeg tar doene

Image

Lag gjerne noe som h*n kan bruke lengre tid på om du har en rotte som enten er aggressiv, har angst for hender i bur eller er over beskytte ovenfor buret. Det ligger som regel en del bak om hvorfor. Men bak all aggressivitet ligger det redsel. Og dette kan man snu med possitiv reinforcement. Bodil for eksempel var såppas lite håndtert så det måtte en del sosialisering til før dette gikk bra.

Image

Image



nr.6. Berøring for en nervøs rotte.
Dette vil du finne mer utfyllende om på denne siden her.
http://www.joinrats.com/EarningTrust/MoreTouch/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg brukte jo trygghets sonen lenge eller da frakte boksen. Skulle jeg gå til bade å henge opp klær kunne jeg finne på å ta henne med meg. Dette ligger nok under tema miljø trening for lyd og bevegelser også. Jeg tok henne med meg kun når jeg så hun etter hvert var klar for dette. Noen uker etter at jeg hadde jobbet til faste tider på bordet.
Men ja, jeg tok henne med meg så hun ble vant til å være med meg.
Også når jeg skulle ut på verandaen på sommeren. For hun var en av de rottene som bare elsket luften. Så da måtte jeg utnytte dette at hun forbandt meg med noe godt også samtidig som jeg brenner stort for å aktivisere rottene mest mulig.
Tilbake til berøring. Jeg passet på å snakke mye med henne stryke henne lett og kort av gangen. Ikke for mye. Skal man starte med å lære en nervøs angstbiter at berøring er ok så er det viktig å ta dette langsomt. Gjerne faktisk gjør dette hvis hun spiser og at du har gitt henne noe mat. For dem er jo vant til å bli vasket reine av sin mor når dem spiser så flere tolerer dette. Jeg snakket også med rolig stemme samtidig.
Når jeg satt på verandaen eller hadde med meg denne balja eller boksen på badet når jeg hang opp klær så hadde hun fått noe godtt så klart så jeg kunne stryke henne litt og litt. Jeg respekterte om hun vridde på seg og skjøv hånden bort med snuten. Jeg må også skrive at det er ikke alle rotter som liker kos og det må man respektere. Men jeg måtte jobbe litt for at hun i hvert fall skulle føle seg trygg nok til å løftes og bli håndtert hos legen.

Etterhvert som tiden gikk så hadde jeg med henne også mye på skulder. Bare gikk rundt i leiligheten så hun ble vant til meg. En ting som ble et stort steg var at den dagen hun faktisk kunne spise mens hun var på skuldra mi. Det klarte hun ikke til å begynne med. For det var til og med skummelt. Jeg forflyttet meg mer og mer fra kjøkkenbordet til bare sofaen også. Men hadde med det lille buret og boksen hennes som var hennes trygghets soner.

Image

Jeg brukte også denne som en trygghetsone noen ganger.

Image
Image

Ja jeg har en tåre i øyenkroken her på videoen for hun valgte å klatre opp på skulderen min her. Også begynte hun å poppe øyer så det var så fryktelig stort etter så mange ukers arbeid.




Nr .7. Det er mange som anbefaler genser trikset for at dem skal bonde med deg å få kontakt. Det å putte dem inn under trøyen. Men dette var lenge for farlig for Bodil.
Men hun godtok dette etter hvert. Jeg fant ut at det var bedre med morgenkåpen. Man kan også gi en liten snacks når man øver på dette til å begynne med.
Hun trivdes mer og mer rundt meg og det var veldig hjerte varmende.
Steg for steg finner du her.
http://www.joinrats.com/EarningTrust/Shirts/i-MhbVKxG" onclick="window.open(this.href);return false;

Image



Nr.8. Hvis du skal få en nervøs rotte til å klare å være på gulvet så kan du også bruke mat som det sto i den øverste artikkelen. Og man må være tålmodig og kanskje bruke noen uker på dette hvis rotta er for nervøs. Det som har fungert mest her for blant annet Bodil men også Bella med røde øyner er å ha flere stasjoner bortover så hun kan reise gjennom rommet som hun samtidig tror at hun ikke blir sett. Og at hun kan løpe til et trygt gjemmested om hun hører en fare. Det kan være pappesker, rør, puter, pledd, trehus og diverse. Se gjerne aktivitets tråden min her for ideer.
viewtopic.php?f=10&t=16941" onclick="window.open(this.href);return false;
Har du andre trygge rotter så kan dette også så klart hjelpe.
Jeg sa i videoen kanskje det var for skummelt med for mange ting. Men jeg erfarte at det var det som fungrete slik som det sto. Dagen etter var hun allerede mye flinkere en på denne videoen.


Image

Hun turte mer og mer
Image

Og motorikken ble ganske så bra ;)
Image

Ble flink se, jeg fulgte med så klart for hun var jo bittelitt klønete gammel dame :




Nr. 9. Hvordan løfte en rotte riktig ?
Det er mange mulige måter å løfte en rotte. Men det er mange redde og engstelige rotter eller de som har fortsatt mye instinkter innebygd. Dette er ihvertfall min anbefaling. Ikke ta en rotte oven ifra eller bakfra. På Bodil måtte jeg gjerne ha øyekontakt å snakke tydelig til henne. Jeg brukte begge hender. Akkurat som du skulle tatt opp vann fra en skål med begge hender. The the scoop method.
Denne flinke jenten viser det fint.


Må også tillegge det at Bodil var en sjarmerende gammel frue som viste stor glede over alle leker hun fikk. Det smeltet hjertet mitt kan du si ;) Mange flere videoer av den søte damen finner du på youtube kanalen min også for dem som vil se.
Hun fikk en ny kube her :


Ny tyggeleke her :


Det er vel mange flere ting jeg kanskje gjorde for å bygge opp tilliten mellom henne og meg . 
Men dette var i hvert fall noen få tips fra meg og hvordan jeg gjorde det med Bodil.
Nøkkelord må vel være tid, tålmodighet og ta ting i hennes tempo.
Håper noen tips kan komme til nytte for noen andre ;)



Edit: Andre måter å gå frem til redde/aggressive rotter som er viktig å lese om og å ha i bakhode er.

Desensitization and counterconditioning,
Operant conditioning ,classical conditioning(respondent).

Det står også mye på norsk også under systematisk desensitivisering.
Lærer du noe om dette kan du skreddersy mye selv om hvordan du skal håndtere en redd eller aggressive rotter.

Et eksempel. Om du har en liten jente som er redd for en hund så tar du ikke med denne jenta og dytter henne inn i et lite rom med en stor golden retriever som hopper opp og ned. Da kan det hende at hun legger seg ned å griner og sparker. Kanskje også får et sinna utbrudd på sin mor.

Men du kan ta med den samme jenta å se på hunder på avstand i en park først. Kanskje gå ditt i noen uker å se på dem fra avstand. Så kan du møte en gammel rolig hund du kan kaste ball med. Når du har gjort det i noen dager kan det hende hun tør å stryke hunden på ryggen, så på hodet. Så kanskje gå en tur mens mor holder tauet samtidig. Så gå tur mens mor er ved sidna. Og til slutt gå tur alene med hunden.




Det blir da det samme om du da har en rotte som er aggressiv og som buster mot deg. Du må ta steg for steg først før han blir mindre redd deg. Om rotta buster når du står utenfor buret kan du trekke deg unna til hun/han ikke buster. Og så nærme deg sakte men sikkert. La rotta bli avklimatisert i noen dager ved å ha buret litt lengre unna der du sitter i sofaen og heller trekke det nærmere over noen dager.
Så legge trøye med lukt inni buret for sakte tilvenning av lukta di. Kanskje alltid da legge en godbit på den trøya med lukta di på.
Så kanskje lese en bok ved buret for tilvenning av stemmen din og det har en positiv effekt på dyr. ( Søk på reading books for shelter dogs ).

Lukt fra mennesket/skummelt =mat/ bra.
Det vil etterhvert da gå over til at han forbinder lukta di med noe bra.

Du kan også da Ha utetider på et Bord eller seng som du ikke sitter helt nærme i starten. For sitter du helt nærme kan en veldig aggresiv rotte buste mot deg (fordi han egentlig er redd).
22218267_10155523762711830_4479234118573839885_o.jpg
Også Hording lek fra avstand slik som på denne videoen kan man ha før man sitter i samme sofa som kan være for mye for enkelte usosialiserte rotter.


Flere eksempler står jo ovenfor.Men steg for steg og sakte tilvenning er bra. Også om det er en skummel ting så er det bra å avlede med en possitiv ting som mat eller lek.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

utmeldt

Re: Tillitstrening og en historie om en nervøs angsbiter og

Post by utmeldt »

Flott skrevet Sara! :)

Mange gode tips å finne her for folk som har nervøse, og redde rotter.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Tillitstrening og en historie om en nervøs angsbiter og

Post by Sara Syversen »

Takker så mye Iwona :smile2:
Håper det at kanskje noen andre kan få noen få tips ut av denne ;)
Må si jeg er glad selv over enkelte sider jeg snublet over som er linket til her...
Også den "guuule" siden du er glad i. Hehe.
Likte godt det hun skrev om positiv bruk av tenner.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Tillitstrening og en historie om en nervøs angsbiter og

Post by Anders Ruller'n »

Slenger meg på Iwo :)

Flott tråd, Sara! Du gir mye godt til forumet med slike tråder.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Tillitstrening og en historie om en nervøs angsbiter og

Post by Sara Syversen »

Så snilt. Takker så mye for gode ord [HEAVY BLACK HEART]
Kanskje det blir flere sånne etterhvert.
Og eller det kan inspirere andre til å skrive på Norsk. Mye god info der ute fra statene synes jeg. Lært mye fra forskjellige steder. Også her selvfølgelig. Veldig kjekt å søke opp etter ord osv på siden her.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Tillitstrening og en historie om en nervøs angsbiter og tips

Post by malap »

Så fint at du deler denne historien, tror mange kan ha mye å hente her :cheerful:
Malena

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Tillitstrening og en historie om en nervøs angsbiter og tips

Post by Niana »

Kjempebra innlegg, sånt trenger vi! :ja:

Masse gode tips her, tenker jeg skal bruke de fleste av dem ovenfor Daryl. Har hatt nervøse og bitete rotter før, men det er lenge siden og jeg er rett og slett litt redd for Daryl etter å ha blitt bitt til blods et par ganger. Men jeg skal ikke gi opp :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply