Søker svar på diverse spm. om atferd og slikt hos mine små

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Larse
Pinky
Posts: 20
Joined: 18 Nov 2014, 20:35

Søker svar på diverse spm. om atferd og slikt hos mine små

Post by Larse »

Hei! For en stund siden kjøpte jeg to rotter, da den ene var gravid. Fikk solgt ungene og beholdte to gutter.

Mine to små fyller 3 måneder til helgen. Har noen spørsmål om urinering/markering og slossing/leking :)

Det er jo en forskjell på å urinere og på å markere. Gutter markerer jo mer en jentene, men jeg synes mine to gjør fra seg veldig ofte! Jeg har ikke noe imot at de gjør det, og synes ikke det er ekkelt på noen måte. Men hvor er "typiske" plasser rotter urinerer/markerer? Viss det er en sånn plass da. Jeg har merket at på armene/hendene mine og på telefonen og i sofaen markerer/urinerer de VELDIG mye. Men har enda ikke sett, selv om de sikkert har skjedd, at de har gjort det på gulvet, eller på kommoder og klær og slikt. Noen som kan gi meg litt info om markering? :)

Også lurer jeg på om lekingen deres. Hvor går streken der lek og alvor skilles?

De er jo ikke fullvoksne enda, så det er vel bare naturlig at de leker. Når slutter egentlig rottene og leke, hvor gamle ca.? En gang for en uke siden så spratt jeg ut av senga ganske sent på natta av et høylydt pip fra buret så sprang jeg for å sjekke hva som skjedde. Da jeg kom på stua stod de bare og så på meg, så da tok jeg de ut og sjekket om noen hadde noen sår. Men begge to så veldig fine ut heldigvis :) Tanken har også slått meg at de ikke har funnet ut hvem som er alfaen i buret. Blir glad for all slags info :D Beklager for lang post og litt rotete skriving.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Søker svar på diverse spm. om atferd og slikt hos mine s

Post by WillyWonka »

Mine gutter markerer også. Mest når de er på sofaen og det er nytt teppe over, så kan en se striper etter dem. og veldig ofte over armern og hender.. men ellers gjør ikke mine så voldsomt mye av dette utenfor buret. og nå de virkelig tømme blæren, går de tilbake til buret :P


Vel. Mine hanner har ofte vært lekne opp til i overkant av to år. Da har som regel tegn på alderdom kommet i veien for at de kan løpe rundt så mye. Mine har gjerne denne brytekampen seg i mellom som lek/trening jevnlig. og de høye pipene kan være at den ene var litt mer hårdhendt enn nødvendig og derfor gir beskjed om det. Og selv o det blir mye bråk av og til, er det verst for oss som hører på. Jeg opplever også hovedsakelig to hormonelle faser. Den første i 3-4 mnd gammel og den neste 10-12 mnd (trassalderen og pubertenen på en måte ;) ). De utfordrer hverandre og evt andre i flokken mer. Blir gjerne litt mer bråk enn normalt, men også dette er helt vanlig. Selv om du har en alfa i flokken, så vil ikke dette si at den aldri vil bli utfordret av andre som kunne tenkt seg den rollen. Jeg opplever at når jeg har en større flokk og en god, sterk og tydelig alfa, er stemningen stort sett rolig, og forsøk på rollebytte blir avklart rimelig kjappt. Har man to-tre stykker, er det ikke unormalt at rollen som alfa rulerer, og stemningen kan derfor virke noe amper flere ganger, dette også uten at det nødvendigvis er behov for å skille.

Du spør om grensen mellom lek og ikke lek... Den er veldig vanskelig i og med at lek/trening er noe de kan gjøre hele livet.. Men er det virkelig slosskamp, merkes det på stemningen over de andre i flokken. De gutta mine som er vitne til slosskamp blir veldig stive i sine bevegelser. Skjer heldigvis skjeldent ^^
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Larse
Pinky
Posts: 20
Joined: 18 Nov 2014, 20:35

Re: Søker svar på diverse spm. om atferd og slikt hos mine s

Post by Larse »

Takker for svar :) Jeg har bare to rotter så er liksom ingen andre det merkes på :P Jeg kan ikke se hvem av de som er alfaen, er det alltid en alfa? I og med at jeg har bare to stykk så kan kansje ingen være alfa mens de er gode kompiser?:) Når de leker så går drt veeldig fort. Hører den god del banking og piping så er de på andre siden av sofan/buret eller halveis ver gulvet. Da står den ene oppå den andre og de er som fryst som en statue. Det er veldig varierende hvem som står øverst :P

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Søker svar på diverse spm. om atferd og slikt hos mine s

Post by WillyWonka »

Det er ikke alltid det er en alfa. Ofte er det det, men ikke nødvendigvis :)

Det du beskriver er helt normalt :) gutter er gutter vettu ;)
Er veldig gøy å se. Når den minste jeg har i flokken kom inn, var han 4 uker og 4 dager gammel. I min flokk bor blant annet hans far. Guttungen var ca 100 gram og far er over 700 gram, men når de leker/trener, hender det at også pappa "blir lagt på rygg". Men merker også når guttungen har vært for ivrig og en av de andre i flokken ikke liker dette, blir han satt på plass, lagt på rygg og de blir stående til den lille har roet seg :)
Det du kanskje også har sett er når de står ansikt til ansikt og reiser seg opp på to :) Dette er også en måte å vise seg fram på. De måler størrelse med den andre. men det er ikke gitt at den som er størst er den som er sjef :)
Det blir mer tydelig hvem som er sjef når flokken er større. Den som ligger på rygg er på en måte den "underdanige" eller den som har tapt kampen.

Men som jeg startet med, det er ikke alltid. Når flokken min var på 6 stykker (etter at min tidligere alfa døde), hadde jeg ingen ny til å ta over flokken. Men så fikk jeg inn en i flokken som var veldig ukomfertabel med at det var så dårlig "lederskap" i flokken, så det var mye bråk. Flokken min var liksom kompsier, så kom Leif inn i flokken og han trengte tydligvis en som er mer leder.
Guttungen som jeg snakket om, heter Axel. Han er bare 3 mnd gammel nå, men vokser fort, er sterk og han er alfamateriale. Så nå har alt roet seg igjen og hele flokken slapper mer av, til og med Leif som er ett år eldre enn han:)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Larse
Pinky
Posts: 20
Joined: 18 Nov 2014, 20:35

Re: Søker svar på diverse spm. om atferd og slikt hos mine s

Post by Larse »

Synes det er kult at du har så mange rotter :D Men 700 gram? :O Når mine rotter var kansje, 1,5-2 mnd (?) så veide de rundt 150 gram. Men de er ikke veldig tynne. Er din rotte bare veldig stor eller er den bare fullvoksen? :D Jeg ønsker at mine rotter skal bli så store som mulig :) På dyrebytikken her har de en avvelsrotte, og den er DIIIGER. Synes jeg iaf :)

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Søker svar på diverse spm. om atferd og slikt hos mine s

Post by WillyWonka »

Har hatt ni stykker på det meste, men holder på med nedtrapping :) Har en plan om å ligge på 4-5 stykker :)

Alle mine hanner er over 600 gram, men disse er også 1-2 år gamle. Kun Axel som er 3 måneder og veier 370 gram.
Gutta mine er store, men ikke overvektige :) eller.. De'mon som er over 700 gram er på kanten. men ellers er alle aktive og friske gutter <3
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Larse
Pinky
Posts: 20
Joined: 18 Nov 2014, 20:35

Re: Søker svar på diverse spm. om atferd og slikt hos mine s

Post by Larse »

Aah, jeg har bare mine to gutter som blir 3 måneder i helgen <3 Skal veie dem idag viss jeg kommer på det :D Skal også få noe godt til de på butikken :)

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: Søker svar på diverse spm. om atferd og slikt hos mine s

Post by Anders Ruller'n »

Tror du vil bli overrasket over vekt når du får veid de.

Var hos veterinær sist uke. Fikk veid ene hurotta. Aldri blitt veid tidligere, men hun veide 470 gram. Hun er ikke spesielt stor. Trodde kanskje hun veide rundt 3-350 gram mtp. hva som har blitt fortalt på forumet tidligere.

Vi har 3 gutter. Alle under 7 mnd. Han ene har blitt rimelig stor nå. Rundt 700 gram. Sammenligner jeg han med hun på 470. De to andre som er ca. 3 mnd. har ca. samme størrelse som hun på 470.

Markering er vel bare noe vi må akseptere. La godt merke til at de absolutt skal markere på hender/hud når de rundt oss. Noe jentene aldri har gjort. Han som er størst har et eller annet markeringsbehov med elektronikk. Nettbrett og mobiltelefoner får gjennomgå hver gang han tar turen over.

Rå pasta ble en slager hos alle rottene her i helga. Har alltid gitt de kokt pasta, men ukokt er vel noe av det likeste de har fått. Mtp. reaksjonen de fikk nå, mot alt annet som har blitt gitt.

Larse
Pinky
Posts: 20
Joined: 18 Nov 2014, 20:35

Re: Søker svar på diverse spm. om atferd og slikt hos mine s

Post by Larse »

Haha ja! Telefonen min får kjenne det veeldig godt om den ligger på sofaen :crazybonk: :lolear:

Er litt vanskelig å få veid disse smårakkerne da de er overalt samtidig og den ene er ikke veldig gla i å bli løftet på og satt ned der han ikke vil :furious:

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Søker svar på diverse spm. om atferd og slikt hos mine s

Post by Sara Syversen »

Hvis en fight blir veldig alvorlig vil du legge merke til det.
For det første er stemningen til å ta å føle på da.
Og det vil være bustepels og hakking med tenner.
Da er det ihvertfall fare for et bitt eller flenge om det forekommer...
Jeg har nok kanskje noen videoer både av det og når dem første små jentene mine løp etter hverandre som sisten nesten og lekesloss...

Her kan du lese litt utfyllende om markering/urinering :
http://www.ratbehavior.org/WhyDoRatsPee.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


Når det kommer til tissing ute så velger jentene mine ofte et hjørne... Men etter at jeg har et fleece pledd på gulvet har dem tisset der. Har også en do stående ute og dem har heldigvis vært veldig flinke her til å gå der hvis det er nummer to ;)
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Søker svar på diverse spm. om atferd og slikt hos mine s

Post by Kesia Madeleine »

Uten å spore helt av her og ut av tema. hehe. Jeg var hos dyrlegen i går med Kyros, min ene hanne på ca 1,5 år. Han veier 830g :P Skal ikke påstå at det kun er bein og muskler. haha. men han sliter med allergi og har derfor vært litt slapp til tider og sovet mye. Det blandet med god apetitt fører vel til noen ekstra "love handles".

Ang. markering så markerer mine en del på hendene mine og mobilen, og så skrever de gjerne over ting når de tasser rundt og etterlater noen dråper/striper der. Helt normalt :)

Når det gjelder skillet mellom lek og slossing så merker man det veeldig fort. I lek er de ofte spretten og knør hverandre ned i bakken og piper. Ved mer alvorligere situasjoner blir de ofte stivere i kroppsspråket, bustepels, de gaper for å vise tennene og de går gjerne sidelengs mens de puffer med rumpa mot den andre. Her er det om å gjøre å se størst og skumlest ut. Det kan også ende med et skikkelig basketak hvor en av dem løper av gårde mens den andre løper etter og jager den. Det er også ofte anspent stemning etter en slik situasjon dem i mellom fordi de ikke er helt fornøyd med utfallet/hverandre. De andre i flokken merker man det også på. De blir gjerne litt brydd, smålig anspent, men man kan også oppleve at en i flokken går i mellom kranglefantene for å bryte opp uoverensstemmelsen.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Post Reply