Hvordan stoppe en destroyer?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Hvordan stoppe en destroyer?

Post by WillyWonka »

Jeg har fått meg en destroyer i hus! :gasp:

Axel er en aktiv gutt, og selv om han er liten, så tror jeg nok at dette er min nye alfa :)
Men... denne flotte skapningen er en destroyer!

- Han spiser hull i teppene i buret. Ikke sånn trimming av kantene som de andre kan finne på, men et stort hull MIDT på teppet..
- Han lager strimler av hengekøyene (vaskeklutene jeg også bruker, får heldigvis være i fred).
- Han forsøker å demontere plasten jeg har rundt buret for å unngå markeringer på veggen.

Noen som har hatt slik en?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Skosnor

Re: Hvordan stoppe en destroyer?

Post by Skosnor »

Haha, jeg har hatt en sånn. Endte med at hun laget et hull i plastbunnen på buret, stort nok til at hun kunne rømme. Meget overraskende følelse og sette seg ned med frokosten og oppdage en rotte som kommer fra ingensteder og vil ha frokosten sin sammen med meg.

Løsningen ble å overøse rottedama med alternative gnageobjekter; nye hus i tre, trestiger, pinner og kvister, hardere mat (nøtter med skall, tørre skorper etc.) samt hengekøye og plattformer av tre. Bygget også eget bur av tre, men det er kanskje et drastisk skritt å begynne med.

Noen som har eksempler andre gnageobjekter?

metalrat
Stjeler mat
Posts: 70
Joined: 18 Jan 2015, 22:56
Kjønn: Kvinne
Location: Fredrikstad

Re: Hvordan stoppe en destroyer?

Post by metalrat »

Må si at minne sluttet med gnageattaker siden jeg stapper buret full med pappesker. Der kan de gnage på så mye de vil. Og det gjør de faktisk.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan stoppe en destroyer?

Post by WillyWonka »

Han biter ikke på det jeg har av tre.. :P
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Hvordan stoppe en destroyer?

Post by Marit Fosen »

Dette er ikke gnaging for å ødelegge, det kalles utbedring :lolface:
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan stoppe en destroyer?

Post by WillyWonka »

heheh :P Han ser på buret som ett hjem med forbedringspotensiale? :lolear:
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Hvordan stoppe en destroyer?

Post by Marit Fosen »

Det gjør han!
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hvordan stoppe en destroyer?

Post by kikky »

Har han en jevnaldrende kompis å få ut litt av energien på/med? Mitt bøllefrø fra samme kull syntes det er gøyest å sprette og "plage" alle de andre gutta i buret, men han roet seg hakket mer ned når jeg fikk Kobolt i hus som ikke var stort eldre enn han og like leken :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan stoppe en destroyer?

Post by WillyWonka »

kikky wrote:Har han en jevnaldrende kompis å få ut litt av energien på/med? Mitt bøllefrø fra samme kull syntes det er gøyest å sprette og "plage" alle de andre gutta i buret, men han roet seg hakket mer ned når jeg fikk Kobolt i hus som ikke var stort eldre enn han og like leken :cheerful:
Alle mine er egentlig ganske aktive. Nærmest hans alder er Oliver som ble 1 år for tre dager siden.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hvordan stoppe en destroyer?

Post by Sara Syversen »

Jeg kan relatere til da Bodil rescue kom i hus her. Hun filleristet alle køyen mine gitt. Så jeg fikk meg en prøvelse kan du si. La fort merke til at jeg hadde vært bortskjemt med de andre 3 jentene mine ...

Det jeg gjorde var rett å slett å søke opp alt av mulige tyggeleketøyer som fantest og alle aktivitets tilbudene som fantes der ute.. Jeg har en aktivitetstråd her inne som jeg driver å fyller med alt mulig rart og jeg kommer nå snart til å skrive om aktivitetstilbudene jeg har hatt inni buret også. Også alle de ulike tyggelekene jeg har prøvd ut.

Alle rotter har sine favoritt ting. synes ihvertfall jeg da angående mine så prøvde ut en del.

Jeg kan skrive opp noen få ting her nå ihvertfall som hjalp Bodil med å slutte å være så ødeleggende i den store skalaen.
Noe er så klart forventet av rotter. Men ja. Ihvertfall dem største toppene..

Nr 1. Nå vet ikke jeg hva slags køyer du selv har. Men jeg hadde jo noen dyre og noen billige og hjemmelaga.
For å kanskje spare noen av dem dyreste kan du kjøpe deg veldig mange av de 30 kroners kubene på ebay.
Hvis du for eksempel da kjøper til 200 kr så får du jo noen. Da kan du bytte ut en etter en når han har tygd den opp i fillebiter. Alle mine har ihvertfall blitt mest tiltrukket av den av en eller annen grunn ihvertfall. Så kjøper fast noen av dem vær måned. Kanskje ca 2 nå ihvertfall.
Du kan jo for eksempelvis også kjøpe flere plastikk bokser av noe slag som du kan bruke som hus istedenfor også.
Og eller bruke en bakerbolle du snur opp ned med og skjærer ut et hulli. Eller skjær hull i en bøtte og fyll med fleecebiter. Kurver i plastikk funker også greit her og pappesker.

Både pappeske med fleecebiter og papir i her. Og en bakerbolle jeg lagde hull i. Jeg har begynt å file kantene. Men dette var første dagen Bodil var her og lagde denne fort den dagen. For den som ikke vet så er den grå kuben den fra ebay som er en forbruksvare her hos oss.
Image

Nille 14 kr ca.
Image



Bøtte fra europris. Ikke mange kr.
Image

Kurv fra rusta som er fylt med rest fleece dem kan dytte ut og eller ordne med. mellom 14 kr og 20 kr var det for den.
Jeg tror dem liker den fordi dem føler de kan hjemme seg i den men samtidig følge med litt.
Image

Nr.2 Så kan du lage for eksempel knuteleleker av fleece. Hjemme noen tørka mais inni for eksempel også. De er morsomme å bære på, tygge på og ja ta med seg i do av en eller annen grunn... hihi.
Det var flere ting jeg har brukt rest fleece på. Hengt dem opp bortover så hun skulle dra dem ned. Noen knøt jeg fast og andre ikke.
Image

Image

Image

Image

Kan også henges fra siden av buret.
Image

Eller puttes in i en ball. Dette er en katteleke fra ebay til 5 kr.
Image

Opprinnelig så var det en annen ball jeg så de brukte fra en steg for steg på pintrest.
Den heter HOL-EE ROLLER DOG BALL TOY. Jeg kan legge en link her nå. Men går den ut på dato så prøv ihvertfall kanskje den katteleken ;) Jeg er sikker på om du ordner et pappkrus som du lager noen hull i , dytter noen fleece biter i og trykker den sammen så kan det ha litt av den samme effekten. Jeg tar ofte det jeg har for hånden ;)
http://www.ebay.com/itm/271456585664?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Har du et lite putetrekk av noe slag ? Heng den som her og putt nesting av avispapir, fleecebiter eller Lambi tørkerull.
De har ihvertfall en trang for å ordne å styre med det her. dytte ut eller lage et rede og hule av noe slag.

Image

Nr 3. Jeg går rett over til ess i ermet som fungerte såpass godt at hun poppet øyer å koset seg vilt når hun tygga å ødela det. Hadde du mange treleker sa du han ikke interesserer seg for ?
Dette fungerer spesielt godt hvis du har et hus også....
Jeg fikk arvet et hus heldigvis av en snill rottevenn. Jeg vasket og skrubbet det... Jeg husker ikke heelt akkurat grunnen hvorfor jeg gjorde det. Men min bror lærte meg når jeg lagde kakefat av tre så kunne jeg mette treverket med nøytral matolje... Jeg penslet over og lot det dryppe fra seg. Og så satt jeg det ut i sola i to netter.
Jeg hadde med det huset ut på lekeplassen også. så var det en slags decoy så hun ikke tygget på lister. Jeg roset hun alltid når hun gjorde ting riktig og snakket i lyse toner og strøk henne.

Image

Image

Film av Bodil som var meget fornøyd når jeg satt det inn. Fikk en vask på hånda som takk. hehe.


Ja, jeg skal love deg dette var noe av det beste hun viste å tygge på. Absolutt alle køyer fikk stå i fred. Det har også tidligere fungert uten olje her også med treleker. Bare det at dem får stått ute litt kan gjøre at dem lukter herlige å blir fristende nok til å tygge på. Du skrev jo du hadde treleker. Men har du prøvd å henge opp noen av dem du har ?
Jeg leste på et engelsk forum om en som kun forandret på det. Og vips så begynte dem å tygge på trelekene.
Eller om dem er i farger. På ebay finner man noen treleker til mellom 30 og 40 kr akkurat nå som denne her.

Image





Nr 4. jeg kjøpte også en drøss med katteleker på ebay til 5 og 12 kr stk for pakker. Dette var meget gøy.
Hvis den var med fjær var det ekstra gøy og hun kom løpende. Dem har noen i bare papir også og det er artig se å ødelegge.

Image


Nr.5. Eggekartong leker og dassrull leker var også gøy. Spesielt matpapir lekene også som jeg hang opp var morsomme å dra ned å ødelegge. Noen av dem har jeg allerede lagt inn på aktivitets tråden min.
viewtopic.php?f=10&t=16941" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Nr.6. Kinder egg med puffa ris in i eller annet.
Image

Nr.7. Alt fra naturen. Mose og steiner er det oppi denne. Litt stor boks.
Men legger et bilde under av den jeg vanligvis bruker.
Image
Image

Bella som laga seg hule ofte i denne på sommeren. Litt svalt. Jeg sprayet den lett med vann på dem varmeste dagene.
Image


Nr.8.
Ting blir mer interessant med en gang det kanskje er hengt opp eller dem må streve med å få det vekk fra en plass.
En av tingene jeg bruker doruller til er å henge dem opp slik på buret. Pass alltid på å klippe en stripe på langs. Bare en regel jeg husker på å gjøre om dem skulle kanskje få den løs å krype inni. Mye som skal til når dem er krøllet eller noe da. Men da har jeg sagt ifra ;) For å få opp interessen første gangen så kan du eventuelt ta en dråpe med syltetøy på fingeren din å stryke let på tuppen av pappen. Må ikke gjøres hele tiden det altså. Ikke her ihvertfall. Men bare en ting for at dem skal skjønne greia. Du ser noen eplepinner jord og steiner bak Bella på bilde. En graveboks. Bytter ut dette ofte da.
De liker at ting blir forandret litt på. da dem kan bli fort lei også seff. Men her går ting på rundgang. Setter jeg in en ting en uke så kan jeg vente en uke og sette den samme tingen inn på nytt. Hipp hurra ny ting å utforske ;)

Man kan fint spare opp mange i løpet av en uke å henge flere opp en her ;)
Image

En annen graveboks. Jeg tar det jeg har for hånden bare. Dem liker å rote rundt oppi der. Jeg har ikke Rm1 maten i noen skål jeg da. Synes det er mer morro dem kan lete for eksempel oppi en slik en. Bra aktivisering i bur.
Du kan også ha en boks med ping pong baller og hjemme maten oppi der. Jeg prøvde med andre lekeballer til barn og eller ildere i farger. men dem var vistnok for tunge.

Image


Nr.9. Pappbiter festet på en tråd og hengt opp.
Image

Nr.10. Hun likte også veldig godt å grave så jeg hadde ekstra mye bedding i den ene doen nederst som hadde høyest kant. hvordan fant jeg det ut. jo hun hadde en konkurranse med seg selv om å døtte ut mest mulig fra 3 etagen i CN buret mitt så det spruta utover. hehe. Fleece biter i en kurv hjalp også på den døttingen hun drev med. Jeg regner med at hun hadde det fra da hun sto i buret med høy i sitt forrige bur og hadde ikke noe annet der heller. Ja, boksen med mose likte hun så klart eller også gjord.( jord var rett før en burvask. også uten tilsatt noe farlig stoffer).

Altså jord. Det behøver ihvertfall ikke være så mye. Bare en klype eller to for lukt å kjenne på.
Image

Nr 11. Andre ting fra tropehagen zoo.
Det skal være et merke for hunder som er skånsomt behandlet. Alpha Spirit trur jeg det var. Det er bare å spørre de har flere ting for eldre hunder som skal være skånsomt laget.Dem får det ikke sååå ofte her. Men også noe å tygge på i buret.
Ellers er det jo vegetabilske hundebein og griseører. Du sa du hadde noe. men det finnes jo så utrolig mye. Mine er kresne så jeg måtte ihvertfall prøve ganske mye selv da. Skriver ihvertfall opp tips så andre også kanskje får en ide eller to ;) jeg titter ofte på pintrest. Så anbefaler alle det om de ønsker å lage ting til buret de kan drive med.

Image

Det som også kanskje hjalp til var at jeg hadde faste rutiner med henne med hva vi gjorde vær dag også. virket ihvertfall sånn. Vi jobbet på blant annet bord og mye mer.

Håper du finner en løsning for han og at han kanskje roer seg ned med tiden.
P.S. Bare å spørre om det er flere tips du ønsker å få.
Men jeg er sikkert på at du kanskje finner den ene spesielle tingen han foretrekker. Så kan du kanskje ha et bur med fine ting du også. Hvor gammel var han ? Det kan jo hende du ser noe helt eget ved bare han. Slik som for eksempel Berit liker så godt å løpe å horde nøtter. Så det er slik jeg får tatt av dem største energi boostene hennes på.

Beklager alle hundre skrivefeil ;)
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hvordan stoppe en destroyer?

Post by WillyWonka »

Takk takk :)

Det med den nøytrale oljen.. gjør det at han ikke biter på tre? Han biter nemlig ikke på tre i buret, men lister, brødbokser osv :P

Han er ung, bare 3 mnd gammel og har allerede ødelagt mer enn hele flokken min til sammen :P
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hvordan stoppe en destroyer?

Post by Sara Syversen »

Tre lekene du har i buret blir mer interessante om du pensler dem.. For du skrev han viste ingen interesse ovenfor det men var destruktiv på ting du ønsket å ha. Så det var en av tipsene til buret.
Men har du for eksempel et slikt trehus da som du satt ut på gulvet ved leketiden så blir det en slags decoy.
Du kunne også hatt med deg dem trelekene du hadde penslet også.

Men ja jeg gjør jo veldig mye mer en bare den ene tingen også som jeg skrev over her hvis dem er ute.

Men lager du et fort med mange pappesker som du har skjært hull i og et pledd over så vil jo det bli mer interessant en lister. Og for eksempel mat på midten og ting dem kan løpe å horde med... Og andre spennende ting å utforske, lukte på og grave i. Kanskje poser med flasker i, sokker og ja litt forskjellig... Hvordan ser plassen ut der dem har utetid ? Er dem på gulvet i stua? eller sofaen og bordet? Har dem et avgrenset område eller går dem over alt ?

Altså jeg måtte bruke tid på mine også. Med å knipse, si dyp nei eller gjøre en brå bevegelse når dem skulle til å gjøre noe ugang ved utetider... Også passer jeg på at alltid når dem gjør noe rett så snakker jeg med lyse toner og roser dem. Det tok ganske mye lengre tid for gamle Bodil som var 1,4 år når hun kom hit. Men hun skjønte tegningen etterhvert. Hun ville gjerne bite på vinduskarmer hun da så jeg måtte sitte ved vinduet å repetere å si nei eller ta hånden forran. Eller så løftet jeg henne til "aktivitetsplassen/fortet". Noen bruker jo å si eeep eller iiiip når dem gjør en feil. Men jeg hadde noe som fungerte for meg. Kanskje du har noe som er lett for deg å huske å gjøre ofte.

Hvorfor fort med pledd ? For dem føler en trang til å gjemme seg å krype inni noe. Berit foretrakk dette selv om alle dører sto oppe til alle rom. Men korrigering om hva som er rett å galt kan man lære dem ved litt tålmodighet.
Jeg kan legge ved en video av Berit som lyster på å bite på skapet. Til tross for at jeg har mye annet så kaaaan det være fristene etter ca 40-45 min ute... tror jeg sa akkurat tiden feil på videoen. men ja. Det er ikke slik at mine alltid har vært engler her også. Men har du 12 rotter du lufter samtidig så er så klart det en mye større utforing en jeg som har hatt 4.
Og alle har forskjellige rotter med ulike behov. Skjønner også at ikke alle har tid eller enrgi til alt jeg har satt frem til mine totter. Men det går fint an å lage noe enkelt og mindre som er bra nok. Jeg har ulike oppsett etter hva slags dagsform jeg er i også for å si det slik.

Lille Berit. Hvis du ser hele videoen så ser du også Flere som fulgte med. Blant annet vakre Bodil <3


Her er et litt enklere oppsett. Ikke sååå voldsomt utover hele soveromsgulvet men i et hjørne
Image

Noen dager kan jeg også bare sette ned dem to baljene med rotteleker i og det er morro å grave nede i.
( buret er et ekstra ferie bur/ avlastningsbur. ikke hoved bur)
Image

Jeg tenker ofte på decoyer når jeg setter frem til dem. Ja det er bra aktivisering og stimuli.
Men det jeg orker å sette frem gjør også det at det bevarer leiligheten og møblene våres. Morro for dem og bra for oss. Vinn vinn. Du pleier ikke samle opp plastikk, papp og diverse vel ?

Det er ihvertfall en lett decoy her. og jeg har alltid noe nytt dem kan snuse på. Dette får dem lov å ødelegge som dem vill. Og ja, jeg snakker lyst og oppmuntrer dem til å grave inni den. kaster kanskje noe puffa ris in der eller noe dem kan finne.
Image

Labyrinter er dem også veeldig glad i. Om dem ikke lystrer på plystring, smatting eller å slå i en matskål for å komme ut der ifra. Så kan man lage sånn at al skolokkene ikke er festet på. Jeg lagde mye høyere en denne. men man kan fint stoppe med to lag med esker som denne ;)

Image

Her ser du bodil tyggehøna... hehe.. Fult i gang på et av husene igjen.
Image

Er det noe mat du vet han liker som du kan smøre på andre ting ? Må ikke være mye men bare litt så noe annet kan være fristende en listene på gulvet, senga, skapet, stolen, bordet. osv.

Jeg har også mat på midten fordi det er et samlingspunkt og jeg kan følge mere med. Lager ofte en U rundt med ting.
Image

Har du ikke rør så anbefaler jeg det. Finnes mange rimelige også.
Har skrevet litt på siden min om det om du vil se;)
viewtopic.php?f=10&t=16941&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Image


Håper du finner ut noe som kan passe for dere. Jeg veet det er frustrerende. Jeg skal vel ha en video eller to hvor man kan se hvordan hun holdt på. Finner jeg den så skal jeg få lastet den opp en dag.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hvordan stoppe en destroyer?

Post by Sara Syversen »

.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply